حدود ۹۰ هزار نفر از ابتلای خود به ایدز خبر ندارند

به گزارش افکارخبر، علی‌اکبر سیاری در مراسم روز جهانی ایدز اظهار داشت: 37 میلیون نفر در دنیا به ایدز مبتلا بوده و 22 میلیون نفر نیازمند درمان در این زمینه هستند. این درحالی است که حدود 17 میلیون نفر در جهان اطلاع ندارند که به ایدز مبتلا شده‌اند و این مشکل در کشور ما نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت ابتلا به ایدز و درمان آن در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا وضعیت بدتری را دارد، گفت: در ایران 30 هزار و 183 نفر مبتلا به ایدز بوده و حدود 90 هزار نفر از ابتلای خود اطلاعی ندارند و این مسئله خطر بزرگی به‌شمار رفته و جامعه را تهدید می‌کند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه اولین مورد ابتلا به ایدز در کشور سال 1365 گزارش شده، ادامه داد: در آن زمان بیش‌ترین دلیل ابتلا به ایدز اعتیاد تزریقی بود، ولی در سال 94 زنگ خطر موج سوم ایدز را شاهد هستیم؛ چراکه 40 درصد ابتلا به ایدز از طریق اعتیاد تزریقی و 40 درصد از طریق تماس‌های جنسی حاصل می‌شود.

وی بیان کرد: باید نگران راه تغییر انتقال ایدز باشیم؛ چراکه جامعه معتاد محدود بود، ولی افرادی که فعالیت جنسی غیرایمن دارند در دسترس نیستند و این مسئله سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

به گفته وی در دنیا ایدز کنترل شده، ولی در منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه نه تنها کنترل نشده، بلکه رو به افزایش است، بنابراین باید از راه‌های میانبر استفاده کرده و از تجارب کشورهای موفق بهره‌مند شویم.

سیاری تصریح کرد: باید بتوانیم 90 درصد افراد را که مبتلا به ایدز هستند تا 5 سال دیگر شناسایی کنیم و تحت درمان قرار دهیم. در حال حاضر 20 درصد از مبتلایان تحت درمان قرار می‌گیرند، همچنین خدمات باید برای همه در این زمینه بدون تبعیض و به‌صورت جامع باشد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: خدمات مشاوره‌ای و آموزش جامعه‌محور به ویژه برای جوانان و نوجوانان لازم است و ما این کار را با دستگاه‌هایی که مسئولیت دارند،‌آغاز کرده‌ایم و در این راستا جوانانی که به مدرسه نمی‌روند و بی‌سرپناه هستند، هدف ما هستند.

سیاری با بیان اینکه پیشرفته‌‌ترین تجهیزات را در کشور داریم، گفت: 11 قطب تخصصی تشخیصی ایدز در کشور راه‌اندازی شده و آموزش 200 پزشک درمان‌گر HIV برای درمان سرپایی ایدز را انجام داده‌ایم.

وی در رابطه با دیگر اقدامات معاونت بهداشتی وزارت بهداشت گفت: تشکیل شبکه مجازی برای مراقبت و درمان، ارائه خدمات آموزشی و پیشگیری از رفتارهای پرخطر و کاهش آسیب به زنان آسیب‌پذیر، همچنین مشاوره و آزمایش از دیگر اقدامات معاون بهداشتی وزیر بهداشت در جهت پیشگیری و درمان ایدز است.