تحصیل 33 هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس پایتخت

به گزارش افکارخبر، اسفندیار چهاربند امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه از 2 هزار و 200 ساختمان آموزشی در شهر تهران، 280 مدرسه استیجاری است، اظهار داشت: برخی مدارس به صورت خانه مدرسه است یعنی به لحاظ ابعاد و معماری مناسب فعالیت آموزشی نیست اما به دلیل نیاز ما در اجاره آموزش و پرورش است. 

وی افزود: درصدی از مدارس استیجاری که قابل بهره‌برداری است را تملک می‌کنیم و برای تامین منابع مالی آنها از تبدیل کاربری ساختمان‌های متروکه بهره می‌بریم. 

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص تعداد دانش‌آموزان افغانستانی در مدارس پایتخت گفت: 33 هزار دانش‌آموز اتباع بیگانه در مدارس شهر تهران مشغول به تحصیل هستند که 98 درصد آنها افغانستانی بوده و تعداد کمی از میان اتباع عراق هستند. 

 

* تا 3 سال آینده 4 هزار کودک کار در پایتخت به مدرسه می‌روند

 

چهاربند ادامه داد: 400 کودک کار نیز در 2 مدرسه ابتدایی دخترانه و پسرانه در منطقه 12 شهر تهران مشغول به تحصیل هستند و طی 3 سال آینده باید 4 هزار کودک کار را تحت پوشش مدارس قرار دهیم. 

 

* 1500 دانش‌آموزان افغانستانی فاقد مدارک هویتی در مدارس تهران مشغول به تحصیل هستند

 

وی عنوان کرد: 53 درصد کودکان کار از میان اتباع بیگانه هستند و از میانه 3 هزار دانش‌آموز اتباع که در مدارس تهران مشغول به تحصیلند 1500 نفر فاقد مدارک هویتی هستند. 

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با تأکید بر اینکه نظام تعلیم و تربیت در برابر انسان‌ها مسئول است، افزود: صرف‌نظر از اینکه دانش‌آموزان افغانستانی برگه هویت یا اقامت دارند یا خیر برای ثبت‌نام آنها در مدارس تلاش می‌کنیم و پس از آن برای حل مشکل هویتی اقدام می‌شود چرا که سیاست ما رهاسازی این دانش‌آموزان به حال خود نیست.

چهاربند ادامه داد: اگر موردی گزارش شود که دانش‌آموزان افغانستانی به دلیل نداشتن برگه هویت یا اقامت در مدارس ثبت‌نامه نشده‌اند حتماً به آن رسیدگی خواهد شد و هیچ ممنوعیتی در مدارس برای ثبت‌نام اتباع بیگانه فاقد مدارک هویتی وجود ندارد.

 

* تعداد زیادی از دانش‌آموزان افغانستانی با تخفیف یا بدون پرداخت شهریه در مدارس ثبت‌نام شده‌اند

 

وی در خصوص الزام مدارس برای دریافت شهریه از دانش‌آموزان افغانستانی و ترک تحصیل این دانش‌آموزان به علت ناتوانی در پرداخت شهریه گفت: طبق آنچه که اداره‌کل امور اتباع وزارت کشور مصوب کرده است، حدد 200 هزار تومان از هر دانش‌آموز افغانستانی در مدارس شهریه اخذ می‌شود که با احتساب 33 هزار نفری که هم‌اکنون در مدارس مشغول به تحصیل هستند باید 6 میلیارد و 600 میلیون تومان پول از آنها دریافت و به حساب خزانه واریز می‌شد اما تا پایان هفته گذشته درآمدهای ناشی از این موضوع کمتر از 600 میلیون تومان بود یعنی کمتر از یک دهم رقمی که مصوب شده از دانش‌آموزان افغانستانی شهریه اخذ شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران  گفت: این موضوع حکایت از آن دارد که تعداد زیادی از دانش‌آموزان افغانستانی با تخفیف یا بدون پرداخت شهریه در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند و امسال در مقایسه با سال‌های گذشته کمترین شکایت ناشی از الزام این دانش‌آموزان به پرداخت شهریه را داشته‌ایم.