پشت پرده حادثه«صدرا» و «طرح تحول سلامت»

به گزارش افکارخبر، حادثه تخلف پزشک و پرستار بیمارستان خمینی شهر که در ارائه خدمات درمانی به کودک دچار آسیب، کوتاهی کرده بودند، بار دیگر برنامه ها و طرح های وزارت بهداشت را تحت الشعاع خود قرار داد. بطوریکه برخی، از این حادثه به دنبال گرفتن امتیازهایی برای خود هستند. این در حالی است که وزارت بهداشت، به شدت از اجرای طرح تحول سلامت به عنوان بزرگترین طرح ملی دولت در حوزه سلامت، از آن دفاع می کند.

بر اساس گزارش ها و گفته های مسئولان ارشد وزارت بهداشت، تخلف در بیمارستان خمینی شهر مشهود و واضح است و کسی منکر آن نیست. بطوریکه مسئولان این بیمارستان برکنار شدند و پرونده افراد متخلف نیز به دادگاه نظام پزشکی ارسال شده است.

به گفته دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت، سلامت مردم «خط قرمز» این وزارتخانه است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه این اتفاق کاملا غیر عادی و غیر معمول است، گفت: انگیزه این کار هم زیر سئوال است چرا که نه بیمارستان به دلیل اجرای طرح تحول سلامت با دریافتی ۳ یا ۶ درصد هزینه درمان از مردم و نه پزشک برای دریافت دستمزد مشکلی داشته است. بنابراین این موضوع باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد و حتی به لحاظ روانپزشکی هم باید افرادی که در این موضوع دخیل بوده اند مورد بررسی قرار گیرند چون این اتفاق کاملا غیر اخلاقی، غیر منطقی و غیر عادی است.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: همه تدابیر لازم برای این حادثه اتخاذ شده و بررسی های لازم توسط کارشنان انجام شده و ادامه بررسی ها توسط مراجع قضایی انجام خواهد شد .

آقاجانی تصریح کرد: سلامت مردم و حقوق بیماران خط قرمز وزارت بهداشت است و اگر تخلفی اتفاق افتد هیچ مسئول ، پزشک و پرستاری حاشیه امنی در وزارت بهداشت  نخواهد داشت و به موقع واکنش لازم نشان داده خواهد شد.

وقوع این تخلف و حادثه در بیمارستان دولتی که طرح تحول سلامت در آن اجرا می شود، تا حدود زیادی شبهه ناک است. زیرا، بر اساس آنچه که مسئولان وزارت بهداشت برای اجرای این طرح تدوین و تعریف کرده اند، بیماران در مناطق شهری می بایست حداکثر ۶ درصد هزینه بستری را پرداخت کنند.

بر همین اساس، سئوالی که اینجا مطرح می شود، این است که چرا باید در این بیمارستان از فرد مراجعه کننده درخواست پول کنند و اگر ادعا نداشته که پول ندارد، با او چنین برخوردی داشته اند؟

به گفته یکی از مسئولان وزارت بهداشت، مشکل حال حاضر بیمارستان های دولتی، مطالبات معوق از بیمه هاست. بطوریکه بیمارستان های دولتی که طرح تحول سلامت در این مراکز درمانی اجرا می شود، به شدت با کمبود نقدینگی مواجه هستند.

مشکلات بیمارستان ها برای دریافت مطالبات بیمه ای، باعث شد جلسه ویژه ای در دولت با حضور معاون اول رئیس جمهوری تشکیل شود تا بتوانند این مشکل را حل کنند. بر اساس اعلام معاون درمان وزارت بهداشت، بیمارستان های دولتی بالغ بر ۴۰۰۰ میلیارد تومان از بیمه ها طلب دارند.

دکتر ابوالفضل جاریانی معاون فنی سازمان نظام پرستاری اظهارداشت: ماجرا آنگونه که برخی شبکه های مجازی و رسانه ها بازگو کرده اند، نیست.

وی با تاکید بر اینکه تخلف در این حادثه محرز است و کسی منکر آن نیست، گفت: نکته ای که نباید فراموش کرد، این است که ارزش خدمت کادر بیمارستانی اعم از پزشک و پرستار، نباید با چنین اتفاقی خدشه دار شود.

به گفته جاریانی، برخی شبکه های مجازی این حادثه را به قدری بزرگ کرده اند که جسارت کرده و این افراد را داعشی خطاب کرده اند. در حالی که باید زوایای پنهان این حادثه و تخلف، بررسی شده و اطلاع رسانی دقیق و آشکار شود.

دکتر سید سجاد رضوی مدیرکل دفتر بازرسی وزارت بهداشت در پاسخ به این سئوال که عده ای می خواهند این حادثه را متوجه پرستار کنند، توضیح داد: به هیچ وجه، ما چنین ادعای نکردیم، بلکه همه افراد حوزه سلامت در این حادثه باید پاسخگو باشند کما اینکه پرستار مذکور این رخداد نیز مدعی شده که اصلاً بخیه را او نکشیده است، بنابراین قضاوت فنی و دقیق‌تر را موکول به حکم نهایی دادگاه می‌کنیم.

وزارت بهداشت توانسته است با اجرای طرح تحول سلامت، هزینه های بستری بیماران را به شدت کاهش دهد و آنچه مردم و بیماران پرداخت می کنند، قابل مقایسه با قبل از اجرای این طرح نیست. با توجه به نقدهایی که به این طرح وارد است، اما نمی توان آثار مثبت طرح تحول سلامت را نادیده گرفت. طرحی که از آن به عنوان پاشنه آشیل دولت نام برده می شود.