م.ش:اگر ۸۰۰ میلیون دلار داشتم به ایران نمی‌آمدم

به گزارش افکارخبر، در ادامه نوزدهمین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی قاضی صلواتی از م.ش متهم ردیف دوم پرونده سوال کرد که چرا یک حسابدار در فال مستقر کرده بود، که متهم پاسخ داد: برای نظارت بر کارهای فال این کار را کردم.

رئیس دادگاه همچنین از متهم سوال کرد که چقدر از شرکت فال پول گرفته است که م.ش میزان پول دریافتی را 501 میلیون دلار عنوان کرد و در پاسخ به سوال دیگر قاضی صلواتی مبنی بر محل هزینه‌کرد این وجوه، اعلام کرد که در حال حاضر دقیقا اطلاع ندارد.

در ادامه دادگاه، قاضی صلواتی محل هزینه‌کرد 501 میلیون دلار را، 235 میلیون دلار بابت خرید شرکت اونر ایر، 33 میلیون دلار بابت خرید 4 فروند هواپیما برای قشم ایر، 39 میلیون دلار خرید هواپیما، 25 میلیون دلار خرید 5 فروند هواپیمای دیگر، 50 میلیون دلار هزینه انبارداری در مالزی، 18 میلیون دلار خرید دو فروند کشتی 1700 کانتینری و 110 میلیون دلار پرداخت به پیمانکاران عنوان کرد.

در ادامه قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: شما پول نفت را گرفته‌اید و خرج خرید هواپیما و کشتی کرده‌اید و امروز می‌گویید هیچ‌کاره هستید.

متهم پاسخ داد: مسئولیت کارگزاری بر اساس قانون مشخص است و من بر اساس دستور کارفرمای خود بایستی یک‌سری کارها را انجام می‌دادم.

قاضی صلواتی در ادامه از متهم سوال کرد که شما از فال چقدر پول گرفتید؟ که متهم پاسخ داد: 501 میلیون دلار.

همچنین متهم ردیف دوم پرونده در پاسخ به سوال دیگر قاضی صلواتی مبنی بر اینکه چه مقدار از شرکت فال طلب دارید، میزان طلب را 700 الی 800 میلیون دلار عنوان کرد.

رئیس دادگاه از متهم ردیف دوم پرونده نفتی سوال کرد: 800 میلیون دلار چه شده است؟

م.ش پاسخ داد: نسبت به این مبلغ علیه شرکت فال دادخواست داده‌ایم.

قاضی صلواتی در ادامه سوالات خود از م.ش پرسید: شما از قبل می‌دانستید شرکت فال ورشکسته است؟ که متهم پاسخ داد: ما اطلاعی از این قضیه نداشتیم.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: الان تکلیف 800 میلیون دلار پول نفت جمهوری اسلامی ایران چه می‌شود؟

م.ش گفت: به بازپرس قول داده بودم ظرف 3 ماه املاک فال را توقیف کنم اما سر 2 ماه مرا بازداشت کردند. یک سال و نیم تلاش کردم و پرونده حقوقی و کیفری علیه فال باز کردیم. علاوه بر منافع ملی خودم در این قضیه انگیزه شخصی داشتم چرا که مالک فال مرا از دفترش بیرون کرده بود.

متهم ردیف دوم پرونده ادامه داد: وظیفه آقای الف.و.د و آقای س.ج این بود که امکان‌سنجی کنند اگر قرار بود همه  کارها به حرف‌ من باشد سنگ روی سنگ بند نمی‌شد. وظیفه اصلی آقای الف.و.د صیانت از بیت‌المال و امکان‌سنجی بود. ما 14 سازمان بازرسی در کشور داریم که می‌توانستند بگویند زنجانی دزد است و به او نفت ندهید.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: شما شرکت نفت را به یک شرکت ورشکسته معرفی کردید که متهم پاسخ داد وقتی که به اتفاق حلمی و هاکان به فال رفتیم این شرکت 1.2 میلیارد دلار از دولت شارجه طلبکار بود. وقتی شرکتی 1.2 میلیارد دلار طلبکار باشد نمی‌تواند ورشکسته باشد. ضمن اینکه ما با شرکت فال قرارداد نبستیم بلکه با شرکت هورایزن انرژی قرارداد منعقد کردیم و به مالکان فال گفتم که باید ضمانت بدهند مالکان فال 4 هزار و 862 میلیارد درهم دارایی نقدی داشتند که از بابت آن ضمانتنامه شخصی از آنها گرفتم.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که در حال حاضر شرکت فال و هورایزن انرژی طرف دعوای ما نیست بلکه عبدالله الساری، محمد الساری و ماجد الساری طرف دعوای ما قرار دارند و دعوای ما یک دعوای شخصی است و هم‌اکنون 4 ادعای جعل، کلاهبرداری، فروش مال غیر و خیانت در امانت علیه آنها مطرح کردیم.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی ادامه داد: من به عنوان یک کارگزار کار خود را درست انجام دادم و آقایان مسئول نفت وظیفه داشتند زنجانی را امکان‌سنجی کنند. حال که امکان‌سنجی نکردند مشکل خودشان است. آقای الف.و.د و س.ج مسئولیت ذاتی‌شان حفظ صیانت از بیت‌المال بوده است و اگر قرار بود با حرف بنده به یک نفر 2 میلیارد یورو بدهند سنگ روی سنگ بند نمی‌شد.

قاضی صلواتی از متهم ردیف دوم پرونده نفتی پرسید شما فال را به زنجانی معرفی کردید یا زنجانی به شما؟

م.ش، پاسخ داد: آقای براتی از دوستان زنجانی، حلمی را به زنجانی معرفی کرده بود. زنجانی نیز به من زنگ زد و خواست به ترکیه بیایم و با آنها جلسه بگذارم. پس از جلسه امکان‌سنجی را انجام دادم و زنجانی را در جریان گذاشتم. از فال اماکن‌سنجی دقیقی انجام شد و ضمانت‌نامه شخصی از پدر و پسرها گرفتم.

وی اضافه کرد: اگر امروز 800 میلیون دلار پول داشتم می‌رفتم گوشه‌ای در دنیا و برای خود زندگی می‌کردم و اگر خلافکار بودم به ایران باز نمی‌گشتم.