تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان در مجلس نهم

به گزارش افکارخبر، علی ربیعی در آیین تجلیل از معلولان فرهیخته که با حضور شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور و جمعی از هنرمندان در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد با اشاره به سیاست‌های دولت تدبیر و امید جهت حمایت از معلولان اظهار داشت: تأمین وسایل کمک توانبخشی برای تمامی معلولان یکی از اولویت‌های وزارت رفاه و سازمان بهزیستی است.

وی تصریح کرد: در همین زمینه اعتباری در حدود 150 میلیارد تومان جهت تأمین وسایل کمک توانبخشی معلولان اختصاص یافته است که در مرحله نخست 7 استان محروم و کم برخوردار از تسهیلات اشاره شده بهر‌ه‌مند شده‌اند.

ربیعی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی پیش‌بینی شده بنا داریم تا پایان سال 94، 10 استان دیگر را در طرح تأمین طرح توانبخشی مشارکت کنیم و سایر استان‌ها نیز در سال 95 از طرح تأمین تجهیزات توانبخشی بهره‌مند خواهند شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: پیشگیری در حوزه‌های مختلف از جمله آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها یکی دیگر از سیاست‌های سازمان بهزیستی معرفی شده است که در این زمینه بنا داریم در دو طرح غربالگرایی و شنوایی و بینایی‌سنجی پوشش خود را به صد درصد برسانیم.

وی تصریح کرد: هم اکنون مراکز مشاوران ژنتیک در استان‌های مختلف فعالیت مستمری را دارند که در همین زمینه سازمان بهزیستی نیز از مراکز غیردولتی در حوزه مشاوره ژنتیک حمایت خواهد کرد.

ربیعی در ادامه به آخرین وضعیت لایحه حمایت از حقوق معلولان اشاره کرد و گفت: این لایحه هم اکنون در کمیسیون مشترک بهداشت و اجتماعی در حال رسیدگی است که امیدواریم تا پایان مجلس نهم این لایحه به تصویب برسد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: یکی از سرفصل‌های لایحه اشاره شده به موضوع مناسب‌سازی معابر و اماکن دولتی و خصوصی اختصاص دارد که این امر می‌تواند بسیاری از مشکلات معلولان را در امر مناسب‌سازی مرتفع کند.

وی از برگزاری جلسه‌ای با وزیر کشور به عنوان رئیس شورای عالی مناسب‌سازی کشور خبر داد و گفت: بنا داریم به زودی جلسه‌ای را با رحمانی فضلی برگزار کنیم ضمن اینکه نامه‌ای از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سایر وزارتخانه‌ها جهت کمک به مناسب‌سازی معابر و اماکن ارسال شده است.

ربیعی اضافه کرد: لایحه حمایت از حقوق معلولان به کمک جامعه معلولان تدوین شده است و امیدواریم پس از فصل بودجه در مجلس، لایحه اشاره شده در صحن علنی مورد بررسی قرار بگیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: افزایش مستمری معلولان بر اساس حداقل دستمزد یکی دیگر از سرفصل‌های لایحه حمایت از حقوق معلولان است که علاوه بر آن به موضوعات مختلفی از جمله اشتغال، حمایت‌های تحصیلی و قضایی در لایحه اشاره شده است.

وی ضمن عذرخواهی از جامعه معلولان گفت: بنده از تمامی معلولان خجالت می‌کشم چر که نتوانسته‌ایم آنچه را که مدنظرمان بوده است در رابطه با معلولان کار کنیم ولی تلاش می‌کنیم که خدمات خود را به جامعه معلولان افزایش دهیم.

ربیعی همچنین به ارائه خدمات در مهدکودک‌های مرزی اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز تمهیدات خوبی برای ارائه خدمات مطلوب در نظر گرفته شده است.