وقتی احیای تالابی قربانی کشاورزی می‌شود

به گزارش افکارخبر، یکی از باارزش‌ترین تالاب‌های ثبت شده در کنوانسیون رامسر که روزی تمامی مناطق جنوب شرق اصفهان بویژه ورزنه را حیات می‌بخشید و میزبانی پرندگان مهاجر را می‌کرد و وضعیت اقلیمی و آب و هوای منطقه مرکزی ایران را تحت مدیریت خوب خود داشت حالا  با خشک شدنش به بزرگترین تهدید زیست محیطی و مهمترین کانون ریزگرد مرکز ایران و اصفهان مبدل شده، تالاب گاوخونی که مسئولان قول تخصیص حقابه آن را مدتهاست داده‌اند هنوز چشم انتظار راه نجاتی از سوی آنهاست.

 

**تالاب گاوخونی چشم انتظار تخصیص حقابه

 

مدتهاست که دولت و شورای آب قول تخصیص حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی را داده‌اند ولی هنوز خبری از تحقق این امر نیست.

 

عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: پساب‌ آب‌ها به منطقه تالاب گاوخونی رسید اما قول دولت و شورای عالی آب این بوده که با اختصاص حقابه مربوط به زیست‌محیطی اصفهان مجموعه تالاب در جریان آبدهی قرار گیرد و امیدوار هستیم در ماه‌های آینده این اتفاق انجام گیرد.

 

**حقابه کشاورزی سهم گاوخونی را حذف کرد

 

با اینکه می‌گویند در تأمین حقابه‌ها ابتدا شرب دوم محیط زیست، کشاورزی و صنعت در اولویت‌بندی قرار گرفته ولی در بحث گاوخونی که اکنون به بزرگترین تهدید زیست‌محیطی و کانون تولید ریزگرد تبدیل شده تأمین حق کشاورزی نسبت به او پیشی گرفت.

 

 مقتدایی در این خصوص معتقد است: با اینکه تنها 8 میلیون متر مکعب آب برای احیای تالاب گاوخونی در نظر گرفته شده و این مقدار در قبال 400 میلیون متر مکعب آب اختصاص یافته به کشاورزان شرق اصفهان ناچیز است اما نیاز تالاب گاوخونی همچنان باقی‌‌مانده و آب موردنیاز کشاورزان شرق اصفهان را علاوه بر این منطقه راهی سایر بخش‌های استانی اصفهان کردند.

 

**اهمیت تالاب گاوخونی

 

کاهش تبعات تغییرات آب و هوایی ، تصفیه پساب‌های جاری شده در زاینده‌رود، پر کردن سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از سیلاب، گردشگری و مباحث فرهنگی، تثبیت شن‌های روان و گنجینه متنوع زیستی و ژنتیکی از جمله ارزش‌ها و کارکردهای  این تالاب بوده اما اکنون به دلیل قطع و وصل مداوم آب در بستر زاینده‌رود که گاوخونی حیات خود را از آن می‌گیرد، قدم به اقلیمی فراخشک گذاشته است.

 

**خسارتی که با پول جبران نمی‌شود

 

4 ماه در سال یعنی از فصل تابستان تا اوایل پاییز مسیر باد از شرق به غرب است که باد غالب نامیده می‌شود و این باد تمامی ریزگردهای سمی که  در این 4 ماه در بستر تولیدکننده ریزگرده‌های سمی گاوخونی انباشته شده را راهی اصفهان و استان‌های هم‌جوار می‌کند.

 

لطف‌اله ضیایی کارشناس محیط زیست در این باره می‌گوید: اگر آبی به کشاورزی نرسد جبران آن با خسارت و پول تأمین می‌شود اما حقابه تالاب‌ با پول رفع نمی‌شود چرا که یک مسئله زیست‌محیطی است و با سلامت و جان مردم روبه‌رو است.

 

**اجرای عدالت آب

 

تالاب گاوخونی دچار تغییر اقلیمی اجباری به دست بشر شده که حتی بر سلامت مردم شرق اصفهان تأثیرات سوء داشته و به گفته کارشناسان محیط زیست در حال تبدیل به کانون ریزگردهای سمی است که حتی به تهران نیز انتقال می‌یابد.

 

ناصر موسوی لارگانی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در این خصوص می‌گوید: اجرای عدالت آب از نابودی تالاب گاوخونی جلوگیری می‌کند و باید عدالت آب به اصفهان از رونق خوبی برخوردار بوده  و اعتباری داشته است.

 

**تهران در معرض خطر ریزگردهای سمی گاوخونی

 

گرد و غبار ناشی از پساب‌های تالاب گاوخونی تنها استان اصفهان را تهدید نمی‌کند بلکه این گرد و غبار رسمی به استان‌های هم‌جوار اصفهان و حتی تهران منتقل خواهد شد.

 

**سالانه 20 درصد از پرندگان مهاجر تلف می‌شوند

 

با اینکه تالاب گاوخونی از زمان پیدایش خود میزبان پرندگان مهاجر بوده ولی اکنون به دلیل کمبود مواد غذایی و نبود آب نزدیک، 20 درصد از جمعیت پرندگان مهاجر در این مسیر هر ساله تلف می‌شوند.

 

اسماعیل کهرم کارشناس سازمان محیط زیست در این باره می‌گوید: با از بین رفتن تالاب گاوخونی تصور می‌کنم نزدیک به 20 درصد از جمعیت پرندگان مهاجر در این مسیر هر ساله تلف می‌شوند که این خبر خوبی نیست.

 

**برنامه احیا سرعت بگیرد

 

حالا که خشک شدن گاوخونی، نابودی اکوسیستم و ایجاد شوره‌زار ریزگردهای سمی را منجر شده و افزایش بیماری در شرق اصفهان و سلامتی انسان‌ها و موجودات را رقم زده مسئولان بایستی هم‌چون احیای دریاچه ارومیه به نجات تالاب گاوخونی بیاندیشند و به عملیات اجرایی احیای این تالاب هم‌چون رشد و پیشروی تهدیداتش، سرعت ببخشند.