موج اول آنفلوآنزا در کرمان مهار شد

به گزارش افکارخبر، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی صبح امروز در شورای سلامت استان کرمان در محل سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان اظهار داشت: تیم سلامت در استان کرمان جزو عالم‌ترین، فعال‌ترین و دلسوزترین تیم‌ها در کشور هستند و اثرگذاری آنها را گاهی در منطقه شاهد هستیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان داشت: 20 درصد سلامت مردم در اختیار وزارت بهداشت و درمان است و مابقی به دیگر دستگاه‌ها وابسته است.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت بهداشت و درمان کرمان خوب است، اما با آن چه که باید باشد، فاصله زیادی دارد و از نظر زیرساخت‌ها جزو استان‌های محروم محسوب می‌شود.

باید در حوزه درمان زیرساخت‌های کرمان گسترش یابد

قاضی‌زاده‌هاشمی افزود: علاوه بر سخت‌گیری جدی که باید در حوزه آب و غذا و بیماری‌های غیرواگیر باشد در حوزه درمان هم زیرساخت‌ها باید گسترش یابد و درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز جامع خدمات سلامت رشد یابد.

وی عنوان کرد: در منطقه‌ای هستید که بخشی از مشکلات سلامت شما از داخل استان و استان‌های همجوار نیست، بلکه از کشورهای افغانستان و پاکستان نیز افرادی قانونی یا غیرقانونی وارد این استان می‌شوند و معضلاتی ایجاد می‌کنند.

قاضی‌زاده‌هاشمی تصریح کرد: به استان کرمان اعلام کردیم که هر تعداد تخت‌های خصوصی، دولتی و تجهیزات متعدد و ... در بخش درمان، آموزش و ... را نیاز دارید، عنوان کنند و کرمان اکنون تنها استانی است که می‌داند طی 20 سال آینده چه مباحث توسعه‌ای نیاز دارد.

کرمان به عنوان قطب جنوب‌شرق علوم پزشکی معرفی شده است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: همه اختیارات را در حوزه مجوزها برای بخش خصوصی و دولتی به استان کرمان می‌دهیم، کرمان به عنوان قطب جنوب شرق معرفی شده و مشکلات این حوزه تقریبا مشترک است

وی با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزا در استان کرمان گفت: با فصل سرما و تغییر دما انتظار می‌رود که آنفلوآنزا شیوع یابد و مرز هم نمی‌شناسند و در همه جا ممکن است، ایجاد شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: بیماری‌های مزمن تنفسی چهارمین عامل مرگ در ایران است و اگر واکسن هم نزنند خطر فوت در آنها به دلیل بیماری بالا است.

قاضی‌زاده‌هاشمی اظهار داشت: آنفلوآنزا مرگ نیست، اما تمام هم نشده در استان کرمان با تلاش‌های دانشگاه و بهداشت مردمی کنترل شده، اما ممکن است تا پایان سال گونه‌های دیگر از آنفلوآنزا باشد و باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

موج اول بیماری آنفلوآنزا در کرمان کنترل شده است

وی افزود: موج اول بیماری آنفلوآنزا در استان کرمان کنترل شده و احتمال اینکه دوباره تا پایان فصل سرما باشد، وجود دارد، اما آمادگی کافی در مردم ایجاد شده، ایمنی در افراد به وجود آمده و موج‌های بعدی خفیف‌تر است.

قاضی‌زاده‌هاشمی خاطرنشان کرد: تیم‌های پزشکی در استان کرمان و سیستان و بلوچستان آمادگی خوبی دارند، بیماری‌های واگیر این استان‌ها را به شدت تهدید می‌کند و این آماده‌باش طی سال‌های مختلف و فصول سال برای آنها وجود دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اقدامات صورت گرفته در بالاترین سطح اقدامات بین‌المللی است که انجام می‌شود و باید از کادر پزشکی کرمان تقدیر کرد.

6 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا موجود است

وی تصریح کرد: 6 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا وجود دارد، اما نیازی به استفاده از آن نیست، دلیل عدم توزیع در داروخانه‌ها، کمبود دارو نیست، بلکه نیازی به آن احساس نمی‌شود و واقعا نیاز به استفاده از واکسن نیست به غیر از تماس مستقیم با بیمار که لازم است.

قاضی‌زاده‌هاشمی عنوان کرد: رسانه‌ها در کنترل این مرحله از بیماری می‌توانند اثرگذار باشند و در جلسه هیئت وزیران بارها از ما خواسته شده که هیچ چیز را از مردم مخفی نکنیم به ویژه حوزه سلامت مخفی‌کاری ندارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در حوزه کاری ما هیچ نکته مخفی وجود ندارد و اعتماد مردم بالاترین سرمایه ما است و نشان می‌دهد که در استان کرمان این اعتماد وجود دارد.