آنفلوآنزا در کشور مهارشد

به گزارش افکارخبر،مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت جمعه شب در برنامه نبض شبکه خبر گفت: متأسفانه 46 نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا در کشور جان خود را از دست داده‌اند که عموماً دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند.

وی ادامه داد: انواع آنفلوآنزا هر ساله دچار همه‌گیری می‌شود؛ اما این نوع از شدت سخت‌تری برخوردار است. در حال حاضر با یک آنفلوآنزای فصلی رو به رو هستیم. اینکه این بیماری از کرمان شروع‌شده است دلیل خاصی ندارد و لازم به ذکر است اکثر کشورهای منطقه درگیر این نوع ویروس انفلوآنزا هستند و ویروس به چرخش در آمده و در سرتاسر دنیا در حال شیوع و بروز است.

گویا افزود: این ویروس به‌هیچ‌عنوان مرزی نمی‌شناسد و نمی‌توان گفت از اتباع خارجی وارد کشور شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا آمار و اطلاع‌رسانی با تأخیر اعلام شد گفت: این آمار اصلاً با تأخیر اعلام‌نشده است و هرسال این موارد به‌طور دقیق اعلام می‌شود.

وی نتایج بازدید وزیر بهداشت از کرمان را تشریح کرد و گفت: هدف از این بازدید رفع نگرانی از مردم بود و ضمناً روسای دانشگاه‌ها نیز از آخرین اطلاعات شیوع این بیماری با خبر شدند. این بیماری یک واقعه معمول است و در زمان معمول و با یک موارد فوت طبیعی اتفاق افتاد است و تعداد فوتی‌ها بسیار پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها است و ما هر سال منتظر شیوع این بیماری بوده و هستیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: لازم است مردم رعایت موارد بهداشتی و پیشگیری را داشته باشند. در کودکان زیر 2 سال نیز باید دقت کنیم که دچار تشنج و تب بالا نشوند.

وی اظهار داشت: اقداماتی که باید انجام بشود این است که مرتب دست‌ها شسته شود و از نزدیک شدن به فرد مشکوک به بیماری خودداری کنیم. توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌عنوان خوددرمانی نکنید و دوره درمان و استراحت را به‌طور کامل طی کنید. معمولاً تا یک روز بعد از قطع تب لازم است که استراحت کنند، مخصوصاً در دانش آموزان این نکات باید به‌طور دقیق رعایت شود.

گویا درباره تعطیلی مدارس برای پیشگیری از این بیماری گفت: این یک تصمیم محلی و جمعی در هر استان است و نمی‌شود روی آن به‌عنوان یک عامل پیشگیری تأکید داشت، در مواردی که شیوع در یک مدرسه یا یک محل زیاد باشد می‌شود از این گزینه هم به‌عنوان یک‌ راهکار استفاده کرد.

وی در پایان گفت: معمولاً آنفلوآنزا دارای چند موج است و هر کدام از آن‌ها دارای دو یا سه هفته است و موج‌های بعدی ضعیف‌تر و با خطر کمتر خواهد بود.

در ادامه این برنامه یادگاری متخصص بیماری‌های عفونی ضعف، درد عضلات و گرفتگی بینی و درد دور چشم را از علائم آنفلوآنزا اعلام کرد و گفت: معمولاً بیماران با این علائم مراجعه می‌کنند و بیمار دچار تب دو یا سه‌روزه می‌شود که سیر طبیعی بیماری باید طی شود. تب مهارکننده ویروس است و جای نگرانی نیست.

وی افزود: فرق این بیماری با سرماخوردگی این است که از عارضه بیشتری برخوردار است و معمولاً آنفلوآنزا نوعی از سرماخوردگی پیشرفت و حاد است که تب از فاکتورهای مهم آن محسوب می‌شود.

یادگاری ادامه داد: بهترین راه پیشگیری از این بیماری واکسن است؛ ولی به دلیل محدودیت‌ها بهتر است که افراد مستعد و دارای بیماری‌های زمینه‌ای این واکسن را تزریق کنند و باید بدانید که واکسن‌های موجود در بازار توسط وزارت بهداشت تائید شده است و لازم نیست دنبال نوع خاصی از این واکسن‌ها باشند.

وی افزود: مصرف آسپرین برای مبتلایان به این بیماری بسیار خطرناک است و همچنین مصرف مایعات فراوان می‌تواند در روند درمان کمک‌کننده باشد.

محمود رضا میری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مهمان دیگر این برنامه بود که درباره آخرین وضعیت آنفلوآنزا در استان سیستان و بلوچستان گفت: خوشبختانه از 4 روز قبل کاهش چشمگیر ابتلا به این بیماری را داشتیم و در حال حاضر این بیماری در حال کنترل است و سیر کاهنده داشته و موارد مشکوک به ابتلا به این بیماری نیز کاهش داشته است و هم‌اکنون تنها 94 نفر بر اثر ابتلا بستری هستند.

وی ادامه داد: تعداد موارد اثبات‌شده ابتلا به آنفلوآنزا در حال حاضر 10 نفر است که این بیماران تحت مراقبت و درمان هستند. مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده برای مقابله و پیشگیری از این بیماری بوده و طرح غربالگری و بررسی حجاج را در دستور کار داشتیم و 1060 حاجی تحت معاینه قرار گرفتند و تحت یک مانور این غربالگری انجام شد که 2 مورد موارد ابتلا مثبت بوده است.

میری افزود: از زائران کربلا نیز یک مورد شناسایی و تحت مراقبت و درمان قرار گرفت. تمامی موارد مرگ در استان بیمارانی بوده‌اند که مشکل زمینه داشته‌اند که در مواردی این بیماران بدون ابتلا به آنفلوآنزا نیز امکان مرگ داشته‌اند.

وی ادامه داد: پزشکان و پرستاران و همچنین گروه‌های پرخطر نیز واکسینه شدند که به این دلایل تعداد مرگ ومیر این بیماری کاهش داشت.