انصراف از فرزندآوری به علت ترس از اخراج

به گزارش افکارخبر،از جمله موضوعات مهمی که چند سالی است در رسانه‌ها و مجامع رسمی کشور مطرح است، موضوع لزوم مرخصی زایمان برای زنان است.

 

حفظ آرامش و مهیا کردن شرایط مناسب برای زندگی و محیط امن برای استراحت قبل از زایمان از جمله حق و حقوق هر زن شاغل و خانه دار محسوب می شود.

 

ملاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه مادری یک عشق است و نه یک شغل، بنابراین وظیفه دولت است که با بررسی همه جانبه توازن لازم را بین کار در زندگی زنان ایجاد کند تا زن در دو راهی انتخاب شغل یا وظایف خود به عنوان مادر و همسر قرار نگیرد.

 

**لوایحی که هر بار با قوانین جدید ظاهر می‌شوند

 

چند سالی است که لوایح مختلف و متفاوتی مبنی بر مرخصی‌های زایمان زنان شاغل مطرح می‌شود و هر دفعه هم با یک قانون جدید در این رابطه مواجه هستیم.

 

اغلب زنانی که بیرون از خانه مشغول انجام فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی هستند به علت بالا بودن ساعات کاری و سنگینی بار مسئولیت همسرداری و وظیفه مادری که بر دوش دارند، با مشکلات بسیاری رو به رو هستند. آنها علاوه بر انجام کارهای بیرون از منزل، مجبور هستند تا در اندک زمان ممکن به وظایف خود در منزل رسیدگی کنند.

 

**به صدا درآمدن زنگ خطر کاهش تمایل به فرزند آوری

 

حال با توجه به همه این مسائل و شرایط نامساعدی که زنان شاغل دارند اغلب آنها بعد از ازدواج هیچ تمایلی برای فرزند آوری ندارند.

 

در بسیاری از مواقع آنها برای آنکه بتوانند از عهده وظایف خود نسبت به خانواده و محل کار به خوبی بر آیند، فرزند آوری را به تاخیر می‌اندازند و یا به تک فرزندی اکتفا می‌کنند.

 

همین کاهش تمایل خانواده‌ها به فرزند آوری موجب شده تا زنگ خطر کاهش جمعیت به صدا درآید، چرا که خود از لحاظ امنیتی، اقتصادی و اجتماعی مساله‌ای مهم و ضروری برای کشور است. در نتیجه زنان شاغل به علت حجم بالای کار و نبود شرایط مناسب در دوران بارداری و پس از زایمان با مشکلات جدی مواجه هستند.

 

نکته حائز اهمیت در این مسئله عدم رعایت و اجرایی نشدن قوانین مربوط به مرخصی‌های زایمان و یا افزایش روزهای مرخصی به وسیله ادارات و سازمان‌های دولتی و خصوصی موجب شده تا کارمندان زن شاغل احساس امنیت شغلی نکنند و به علت ترس از اخراج شدن و جایگزینی نیروی جدید به جای آنها از فرزند آوری سر باز زنند.

 

 اکثر زنان شاغلی که از این فرصت 6 تا 9 ماه مرخصی زایمان استفاده کرده اند بعد از اتمام مدت زمان مرخصی خود با جایگزینی فرد دیگری به جای خود مواجه می‌شوند. البته نا گفته نماند که لزوما این مرخصی‌ها منجر به اخراج و از دست دادن موقعیت شغلی فرد نمی‌شود، بلکه گاهی اوقات موجب تنزل پستی او می‌شود که در نهایت فرد هیچ گونه احساس رضایتی نخواهد داشت.

 

**ضرورت امنیت شغلی

 

یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار به میزان جمعیت کشور و تمایل خانواده‌ها به فرزند آوری عدم رعایت قوانین مربوط به مرخصی‌ها و نبود تضمینی مناسب برای امنیت شغلی زنان است.

 

همین مسائل موجب شده تا زنان شاغل برای آنکه شغل خود را از دست ندهند دیدگاه شان نسبت به بچه دار شدن تغییر کند و بین اشتغال و وظیفه مادر بودن یکی را انتخاب کنند.

 

با این وجود اخراج زنان بعد از مرخصی‌های زایمان به معضلی بزرگ برای این قشر جامعه تبدیل شده است که باید با توجه به ضرورت در نظر گرفتن و تعیین مرخصی زایمان برای آنها در قانون ممنوعیتی مبنی بر اخراج آنها بابت استفاده از مرخصی اعمال شود.

 

بیشترین افرادی که در معرض اخراج از محل کار بعد از استفاده از مرخصی‌ها هستند اغلب کارمندان قراردادی هستند که بعد از اتمام دوره مرخصی قراداد آنها تمدید نمی‌شود.

 

حال با توجه به همه این شرایط باید برای حفظ نهاد خانواده و نیز جلوگیری از کاهش جمعیت کشور همه نهادها و سازمان‌های مربوطه اقدامات و برنامه ریزی‌های مناسبی را در جهت قانونگذاری برای رفع مشکل مرخصی و دغدغه‌های زنان شاغل در دستور کار خود قرار دهند.

 

هر چند که لوایح مختلفی مبنی بر مرخصی‌های بعد از زایمان و اجرای قوانین مربوط به آنها توسط مجلس و دولت ارائه و تصویب شده است، اما هنوز این مصوبات اجرای نشده و هر روز در حال تغییر است.

 

با توجه به مشکل نبود امنیت شغلی برای زنان و اهمیت میزان رشد جمعیت برای کشور باید زمینه‌های مناسبی برای مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه فراهم شود.