شهرداری‌های تهران و ایروان تفاهمنامه همکاری امضا می‌کنند

به گزارش افکارخبر،معاون شهردار ایروان در این دیدار با اشاره به روابط مستحکم دو کشور و قدردانی از برخورد مردم و مسئولان ایرانی با جامعه ارامنه ایران گفت: آشکار است که هیچگونه تبعیض دینی در ایران وجود ندارد 

آرام سوتیاسیان افزود: سابقه همکاری بسیار زیادی بین رایزنی فرهنگی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان وجود دارد و اکنون زمان انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با شهرداری تهران در همه زمینه‌ها به ویژه حوزه فرهنگ و هنر است و بی‌صبرانه حضور شهردار تهران در ایروان و امضای تفاهم نامه همکاری را انتظار می‌کشیم.

وی همچنین با اشاره به تدریس زبان فارسی در برخی مدارس ارمنستان خاطر نشان کرد: موضوع آموزش زبان، گام مهمی در توسعه همکاری‌های فرهنگی است و در این بخش ما مشکل معلم، کتاب و روش تدریس را داریم که امیدواریم مرتفع شود.

معاون فرهنگی شهرداری ایروان تاکید کرد: از هر فرصتی برای نزدیک‌تر شدن به تهران استفاده می‌کنیم و با کمال میل ایده برگزاری هفته‌های فرهنگی مشترک در دو شهر را می‌پذیریم.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این دیدار با قدردانی از استقبال خوب مردم و مسوولان ارمنستان و ابلاغ سلام گرم شهردار تهران به مردم و مسوولان ارمنستان، دو کشور را دارای دیرینه و مشترکات مهم فرهنگی دانست و گفت: ارامنه یکی از صلح دوست‌ترین ملل جهان هستند و ما در کشورمان کوچک‌ترین مشکلی با ارامنه نداریم.

صلاحی ادامه داد: دو پایتخت زمینه‌های همکاری بسیاری دارند، حوزه هنر و فرهنگ شاید مهم‌ترین بخش این همکاری‌ها باشد و تبلور این همکاری برگزاری هفته‌های فرهنگی مشترک است.

وی با اشاره به اینکه مسجد کبود ایروان علاوه بر اینکه نگین درخشان تفاهم اسلام و مسیحیت در پایتخت ارمنستان است، گفت: این مجموعه ظرفیت‌های بسیار فرهنگی دارد که امیدواریم با تفاهم و همکاری‌های مشترک بارور شود.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تشریح پیشرفت‌های قابل توجه تهران در زمینه طراحی و ساخت پروژه‌های مهم شهری با استفاده از ظرفیت و توان داخلی افزود: پروژه‌های مهمی نظیر بزرگراه امام علی (ع)، پل طبیعت، دریاچه چیتگر و... در سال‌های اخیر برای تهران افتخارات متعدد جهانی به ارمغان آورده است و آمادگی داریم این تجربیات تهران را در این زمینه به کشور ارمنستان منتقل کنیم.

همچنین بر اساس این گزارش، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه سفر خود به ارمنستان از مسجد کبود ایروان، رایزنی فرهنگی، موزه نسخ خطی ماتنادران، موزه ملی ارمنستان، سالن اپرا و سالن ارکستر فیلارمونیک ایروان بازدید کرد.

محمود صلاحی در بازدید از موزه نسخ خطی ماتنادران درباره انتشار نسخه منحصر به فردی از شاهنامه فردوسی که در این موزه نگهداری می‌شود با مسوولان این موزه رایزنی و برای چاپ فاکسیملیه (تصویر برگردان) نسخه نفیس شاهنامه موزه ماتنادران اعلام آمادگی کرد.

وی همچنین با حضور در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان در جریان فعالیت‌های این مجموعه قرار گرفت.

صلاحی در ادامه حضور در پایتخت ارمنستان از سالن‌های اپرا و ارکستر فیلارمونیک نیز بازدید کرد. این بازدید‌ها به منظور اجرای اپرای رستم و سهراب لوریس چکنواریان که در آینده نزدیک با همکاری دو کشور در ایروان برگزار می‌شود، صورت گرفت.

بازدید از موزه ملی ارمنستان و دیدن آثار هنرمندان ارمنی از دیگر برنامه‌های سفر رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به ارمنستان بود. رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین در سه شب پایانی ماه صفر در جمع ایرانیان مقیم ایروان در مسجد کبود ایروان سخنرانی کرد.