ثبت‌نام دانش‌آموزان بدون شناسنامه سیستانی با برگه هویتی

به گزارش افکارخبر، علیرضا نخعی در پاسخ به این پرسش که برخی از دانش آموزان روستایی استان سیستان و بلوچستان برای رفت و آمد به مدرسه باید روزانه ساعت‌ها پیاده‌روی کنند در حالی که در طرح روستامحوری باید سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان فراهم شود؛ از سوی دیگر برخی از دانش آموزان استان برای ثبت‌نام در مدرسه به دلیل نداشتن شناسنامه با مشکل مواجه می‌شوند، اظهار داشت: امسال بحث پروژه عدالت آموزشی در حال اجراست و براین اساس در روستاهای مختلف به دنبال کودکان بازمانده از تحصیل هستیم. 

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان دارای شرایط خاص است به گونه‌ای که تعداد زیادی روستا در استان وجود دارد که از 6 هزار تا زیر 20 خانوار دارند و گاه فاصله دو روستا از یکدیگر به طور متوسط بیش از 30 کیلومتر است،‌ به دلیل این فاصله‌ها جابه‌جایی دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه دشوار است از سوی دیگر در برخی از روستاها به دلیل تعداد کم جمعیت دانش آموزان نتوانسته‌ایم سرویس اختصاص دهیم.

** سالانه 500 هزار تومان بابت سرویس دانش‌آموزان روستایی هزینه می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: سالانه برای هر دانش آموز روستایی 500 هزار تومان بابت هزینه سرویس اختصاص می‌دهیم که یک سرویس باید 20 دانش آموز را جابه‌جا کند و اگر این تعداد به 15 نفر کاهش یابد هزینه 500 هزار تومانی به 700 هزار تومان افزایش می‌یابد.

** خیّران در بحث سرویس دانش‌آموزی ما را حمایت کنند

نخعی تصریح کرد: اعتبارات موجود پاسخگوی افزایش تعداد سرویس‌ها نیست و ضرورت دارد خیران به ما کمک کنند تا سرویس تمام دانش آموزان روستایی استان سیستان و بلوچستان برقرار شود.

** اختصاص 4 میلیارد تومان برای سرویس دانش‌آموزان روستایی

وی ادامه داد: امسال هزینه سرویس مدارس طرح روستا مرکزی نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافته است. سال گذشته اعتبار اختصاص یافته دو میلیارد تومان بود که امسال به 4 میلیارد تومان رسیده است و اگر 4 میلیارد دیگر هم هزینه شود باز هم جای حمایت وجود دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان قول مساعد داد تا به دانش آموزان روستای کندو برای رفتن به مدرسه سرویس اختصاص یابد.

** ثبت‌نام دانش‌آموزان فاقد شناسنامه به شرط تایید هویت

نخعی در خصوص عدم ثبت نام از دانش آموزان در مدرسه به دلیل نداشتن شناسنامه عنوان کرد: از نظر آموزش و پرورش هر دانش آموزی حق دارد تا سر کلاس درس حضور یابد و دستورالعمل ثبت نام مدارس نیز بر این موضوع تأکید دارد اما باید مرجعی هویت دانش آموزان را برای ما تأیید کند که دو مرجع در این رابطه پیشنهاد شده‌اند، اداره اتباع وزارت کشور و دادگستری.

** ثبت‌نام 4 هزار دانش‌آموز فاقد شناسنامه در مدارس

وی ادامه داد: اگر دانش آموزان فاقد شناسنامه از این دو مرجع برگه تأیید هویت بیاورند در مدارس ثبت نام می‌شوند و تاکنون 4 هزار نفر به این طریق ثبت نام شده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان افزود: اگر دانش آموزان بدون برگه هویتی در مدارس ثبت نام شده و در کلاس درس بنشینند اگر به لحاظ امنیتی مشکلی پیش بیاید آموزش و پرورش باید پاسخگوی آن باشد.