به گزارش افکارخبر، برنامه های پیام رسان و شبکه های اجتماعی از شماره موبایل کاربران برای شناسایی آن ها استفاده می کنند. از این طریق کاربران در زمان فراموشی رمز های عبور و در صورت عدم دسترسی به ایمیل خود، به سادگی می توانند درخواست رمز مجدد کنند و به حساب های خود وارد شوند.

برای مثال کاربری می خواهد بر روی رایانه خود از برنامه تلگرام استفاده نماید. این برنامه که محبوبیت خاصی بین کاربران ایرانی پیدا کرده است و در حال حاضر با رتبه 38 در ایران فعالیت دارد، این امکان را به کاربران خود می دهد که از چند دستگاه وارد حساب کاربری خود شوند.

در این بین افراد سود جو از بی اطلاعی و یا کم اطلاعی بعضی از کاربران سوءاستفاده کرده و اقدام به کلاه برداری هایی می کنند. در برنامه تلگرام درصورتی که کاربران بخواهند از چند دستگاه استفاده کنند به سادگی این کار قابل اجرا است. فقط باید درخواست رمز مجدد نمود. 

 

سود جویان هم از همین موضوع استفاده می کنند و به دزدی اطلاعات می پردازند. به این صورت که پیغام هایی با مفهوم بسته شدن حساب کاربری ارسال می کنند. برای مثال می نویسند که "حساب کاربری شما به علت استفاده نادرست در حال بسته شدن است. برای جلوگیری از اینکار ابتدا شماره تلفن همراه خود را برای ما ارسال نمایید تا ربات دیگر ما برای شما یک کد پیگیری ارسال کند. سپس آن کد را برای ما ارسال کنید".

برای اینکه این دروغ، واقعی به نظر بیاید ترجمه متن به زبان انگلیسی همراه با یک عکس از لوگوی تلگرام نیز ارسال می گردد. اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که یک شبکه اجتماعی بعد از ثبت نام کاربران، هرگز از آن ها طلب اطلاعات شخصی به هر نحوی نمی کند. فرد قربانی ممکن است به دلیل عدم اطلاعات، شماره خود را برای شخص سود جو ارسال نماید. اما او با آن شماره چه کاری انجام می دهد؟

هکر که برنامه تلگرام را بر روی رایانه خود نصب کرده است، با استفاده از شماره قربانی اقدام به ساخت یک حساب کاربری جدید می نماید و تلگرام هم کد فعال سازی را برای قربانی ارسال می کند. قربانی هم با توجه به اینکه پیام فرد سود جو را خوانده است و نمی خواهد که حسابش غیر فعال شود، کد را برای او می فرستد. در نهایت آن فرد با استفاده از کد فعال سازی، وارد حساب تلگرام  قربانی خود می شود و اقدام به ارسال مطالب عمدتا مستهجن به دیگران می کند و دریافت کنندگان هم متوجه نمی شوند که یک شخص دیگر آن ها را ارسال کرده است.

 

 

برای جلوگیری از این اتفاق، باید دانست که هرگز شماره خود را نباید در شبکه های اجتماعی در اختیار افراد غریبه قرار دهید. شبکه های اجتماعی و برنامه های پیام رسان، اطلاعات کاربران خود را فقط در زمان ثبت نام دریافت می کنند و هرگز از آن ها از طریق ایمیل، تلفن همراه و دیگر راه ها درخواست اطلاعات شخصی نمی کنند. بهترین راه برای جلوگیری از به دام این افراد افتادن، این است که در صورت مشاهده همچین پیام هایی, به آن ها اعتنایی نشود و نادیده گرفته شوند. 

 

یکی دیگر از راه هایی که هکر ها اقدام به دزدی اطلاعات می کنند، این است که با ارسال لینک های تقلبی، قربانی را شکار می کنند. معمولا آن ها به این طریق کار می کنند که یک مطلب علمی، فرهنگی، خبری یا هر موضوعی را نوشته و در پایان می نویسند که برای اطلاعات بیشتر به صفحه فیسبوک ما( یا هر شبکه اجتماعی دیگر) مراجعه نمایید و یک لینک هم همراه با متن ارسال می شود.

فرد قربانی بدون توجه به آدرس لینکی که نوشته شده است، پس از کلیک بر روی آن وارد آن شبکه اجتماعی می شود و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود در آن سایت اصطلاحا login می کند. پس از این کار، نام کاربری و رمز عبور قربانی برای فرد هکر ارسال می گردد. 

 

درواقع، هکر با طراحی سایتی شبیه به آن شبکه اجتماعی، کاربر را فریب می دهد و قربانی هم به دلیل عدم توجه به آدرس سایت، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد می کند. هکر در نهایت برای طبیعی جلوه دادن سایت، آن را متصل به سایت اصلی می کند تا کاربر پس از ورود بتواند در آن شبکه فعالیت های طبیعی و روزمره خود را انجام دهد و به لو رفتن اطلاعات خود شک نکنید. 

 

 

برای اینکه در دام این دسته از سودجویی ها نیافتیم باید دقت کنیم که بر روی چه لینک هایی کلیک می کنیم. اگر فرد ناشناسی برای ما مطلبی همرا با یک لینک ارسال می کند، بهتر است بر روی آن کلیک نکنیم. در مرورگر ها زمانی که کاربران می خواهند بر روی یک لینک کلیک کنند، در پایین صفحه آدرسی که قرار است باز شود نمایش داده می شود. پس قبل از کلیک بر روی لینک های ناشناس، باید ان را بررسی کرد. همچنین زمانی که می خواهیم وارد حساب های خود در اینترنت شویم، باید به آدرس آن سایت دقت کرد و صحت آن را بررسی کنیم.