دولت، حامی بزرگ مقصران اصلی آلودگی هوا

گروه اجتماعی- رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: اقدامات دولت مانند توزیع بنزین و گازوئیل استاندارد، ارتقاء خودروها مطابق استاندارد یورو 4 و ... خوب بوده اما در عمل نتوانسته تاثیری در کاهش آلودگی ها به ویژه هنگام وارونگی هوا داشته باشد و از میزان آلاینده ها بکاهد.

 

به گزارش افکارخبر، رحمت الله حافظی با بیان این مطلب اظهار کرد: دولت متاسفانه اقدام موثری برای توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از راهکارهای اساسی کاهش آلودگی هوا انجام نداده و با اعطای وام برای خرید خودرو از یکی از عوامل اصلی ایجاد آلودگی در شهرهای بزرگ حمایت کرده است.

وی افزود: با اعطای وام 110 هزار خودرو به شهرهای مختلف وارد می شود که سهم تهران در این میان بسیار زیاد است.

وی تاکید کرد: این حمایت غیر منطقی از خودروسازان در حالی صورت گرفته که ناوگان حمل و نقل عمومی از مشکلات فراوانی رنج می برد.

حافظی عنوان کرد: اقداماتی نظیر تزریق منابع ملی برای حمایت از خودروسازان اصلا توجیه ندارد در حالی که دولت باید به فکر حفظ سلامت شهروندان باشد.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: دولت باید به این مهم دست یابد که توسعه حمل و نقل عمومی و توجه به وسایل نقلیه همگانی اثر بخشی فراوانی در کنترل آلاینده ها دارد.

وی گفت: دولت باید شرایطی را فراهم سازد که شهروندان حداکثر با 500متر پیاده روی به ایستگاه مترو دسترسی داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در سیاست های کلان دولت قرار ندارد و تا زمانی که دولتمردان به سلامت مردم توجه محوری و بنیادین نداشته باشند شاهد ادامه وضعیت اسفناک آلودگی هوا خواهیم بود.

حافظی تصریح کرد: تا زمانی که در سطح مدیریت کلان کشور فرهنگسازی انجام نشود مشکلات این چنینی در شهرهای بزرگ وجود خواهد داشت بنابراین لازم است مدیران و مسوولان درجه یک کشور آلودگی هوا و ارتقاء سلامت شهروندان را در رأس برنامه های خود قرار دهند.

وی تاکید کرد: تصمیمات خلق الساعه و لحظه ای به هیچ عنوان نمی تواند مشکل آلودگی هوا را حل کند بنابراین دولت باید هرچه سریعتر برنامه میان و بلند مدت برای آلودگی هوا تدوین کند.

این عضو شورای شهر گفت: با توجه به وضعیت اسفناک فعلی آلودگی هوا، کمیته های اضطرار باید شهروندان را در جریان قرار دهند.

وی با انتقاد از شیوه تعیین وضعیت اضطرار توضیح داد: مبنای تشخیص آلودگی و هشدار به مردم در کمیته اضطرار، میانگین آلودگی هوا در شهر تهران است در حالی که بر اساس استانداردهای جهانی بالاترین میزان آلودگی در هر نقطه از شهر باید احصا شده و مبنا قرار گیرد.

وی ادامه داد: برای نمونه 50دستگاه سنجش آلودگی در نقاط مختلف تهران وجود دارد که بالاترین عدد گزارش شده باید مبنا قرار گرفته و هشدارهای لازم به مردم داده شود.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران عنوان کرد: مطالبه شهروندان از دستگاه های مختلف، حفظ و ارتقاء سلامت مردم است و باید برای این مهم ارزش قائل شوند.

وی گفت: با توجه به شرایط فعلی مردم و به ویژه سالمندان و کودکان از تردد در سطح شهر پرهیز کنند و شهروندان نیز از تردد غیر ضروری در سطح شهر اجتناب کرده و از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند هرچند به دلیل نبود حمایت ها این ناوگان از ظرفیت مناسبی برای سرویس دهی به شهروندان برخوردار نیست.

حافظی درباره اقدامات دولت در زمینه پرداخت سهم توسعه حمل و نقل عمومی بیان کرد: به تازگی جلسه ای بین اعضای شورای شهر و دولت برگزار نشده و اعضای شورای شهر در قالب مصاحبه های مختلف مطالبات شهروندان را به گوش دولتمردان رسانده اند.

وی بیان کرد: دولت نیز از محدودیت منابع در رنج است اما برای حفظ سلامت شهروندان باید برنامه ریزی کند زیرا در غیر این صورت مجبور است هزینه های بیشتری را در حوزه سلامت پرداخت کند.

وی اظهار کرد: با درایت دولت در زمینه کنترل آلودگی هوا می توان از اثرات منفی این مساله و هزینه های تحمیلی به سیستم سلامت کشور به شدت کاست.