معرفت غفاری، دبیر برد بیولوژی تولید مثل درباره طرح جدید وزارت بهداشت جهت حمایت از زوجین نابارور و مدیریت خدمات درمان ناباروری گفت: یک بخش از این طرح مربوط به پیشگیری است. خدمات درمان ناباروری 3 سطح دارد که سطح یک آن مربوط به اقدامات تشخیصی و درمانی است. پس از اینکه مشکل بیمار مشخص شد، بیمار به سطوح 2 و 3 ارجاع داده می‌شود. در سطح 2 نیز فقط درمان‌های مقدماتی مثل IUI و انتقال اسپرم شسته شده به داخل رحم انجام می‌شود. سطح 3 نیز شامل موارد پیشرفته مانند لقاح خارج رحمی است. حدود 35 درصد زوجین نیاز به خدمات سطح 3 دارند که اگر اقدامات در سطوح یک و 2 بموقع صورت گیرد این میزان کاهش پیدا می‌کند و اگر اقدامات درسطح یک و 2 به درستی انجام نشود می‌تواند این درصد را بالاتر برد.

کمبود تجهیزات در مراکز ناباروری

غفاری با بیان اینکه یکی از اهداف این برنامه ارتقای کیفیت ارائه خدمات بخش آموزشی در حوزه ناباروری است، عنوان کرد: ما در بخش تجهیزات مراکز، کمبود داریم. پیش از این کسانی که در این حوزه کار می‌کردند براساس آزمون و خطا یاد می‌گرفتند که این امر روی موفقیت کار تاثیر می‌گذارد. بر این اساس قسمت آموزش وزارت بهداشت در چند سال گذشته تدوین دوره‌های فوق تخصص نازایی برای گروه زنان و گروه‌های تخصصی بیولوژی تولید مثل را آغاز کرد.

 

دبیر برد بیولوژی تولید مثل با تاکید بر اینکه یکی از اهداف مهم این طرح ارتقای تجهیزات آموزشی و امکانات پیشرفته در مراکز آموزشی است، افزود: با بالا بردن امکانات در قسمت آموزشی می‌توانیم افراد را بسیار قوی تربیت کنیم که دیگر در مراکز درمانی آزمون و خطا نداشته باشند.

جای خالی متخصصان جنین‌شناسی

غفاری با تاکید بر کمبود متخصصان جنین‌شناس مجرب، یکی از اقدامات مهم در فراهم کردن زیرساخت‌ها، هم در بخش دولتی و هم خصوصی را تربیت نیروی متخصص مجرب دانست و گفت: از 62 مرکز درمان ناباروری موجود بیش از 20 مورد در تهران است، درصورتی که در نقاط دیگر کمبود داریم.

وی همچنین ادامه داد: برای تجهیز مراکز آموزشی و ارتقای تجهیزات و کیفیت ارائه خدمات به اعتبار قابل توجهی نیاز است. در آموزش اگر تجهیزات به درستی وجود داشته باشد هم صدمه به بیمار کمتر می‌شود هم کیفیت آموزش را بالاتر می‌برد.

حمایت مالی از زوجین در کار نیست

غفاری با اشاره به اینکه در حال حاضر زیرساخت کافی برای حمایت مالی از زوجین نابارور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: حدود 10 مرکز آموزشی ناباروری و 14 مرکز دولتی درمان ناباروری داریم. مراکز آموزشی می‌توانند با حدود یک میلیارد تومان تجهیز شوند اما امکان تخصیص این پول برای زوجین نازا وجود ندارد. میزان واجدان شرایط حدود 7/1 تا 2 میلیون نفر است و زیرساخت لازم برای حمایت مالی این تعداد زوج را در حال حاضر نداریم.

چتر بیمه بر سر داروهای ناباروری

وی درباره میزان پوشش بیمه‌ای دارو، درمان و خدمات تشخیص ناباروری نیز بیان داشت: بیشتر داروهای ایرانی و چند درصد از داروهای خارجی و اقدامات تشخیصی - درمانی تحت پوشش بیمه پایه هستند اما خدمات درمان  سطح 2 و 3 جزو بیمه پایه نیستند و بعضی از بیمه‌های تکمیلی آن را قبول می‌کنند. این عضو کمیته ناباروری درباره علت تفاوت درمان در مراکز خصوصی و دولتی یادآورشد: متخصصان زنانی که در مراکز آموزشی دولتی کار می‌کنند در بخش خصوصی هم مشغول به فعالیت هستند. مراکز آموزشی هیچ کمبودی از این نظر ندارند، شاید حتی تیم قوی‌تری هم داشته باشند. نقص این مراکز مربوط به تجهیزات فرسوده است. اگر یک مرکز تجهیزات نامناسبی داشته باشد، روی درصد موفقیت آن هم تاثیر دارد. با ارتقای این تجهیزات در بخش دولتی می‌شود کمک کرد فعالیت این بخش بهتر شود.

تعیین تکلیف طرح تا پایان سال

غفاری درباره زمان اجرای این طرح نیز  تصریح کرد: این طرح هنوز تصویب نهایی نشده است و قرار است تا آخر سال تکلیف این بودجه مشخص شود. دبیر برد بیولوژی تولید مثل ادامه داد: معاونت درمان قول داده است که خدمات درمان ناباروری را استاندارد کند، یعنی هر خدمتی شناسنامه‌دار شود. تنها گروهی که این کار را انجام داده است انجمن جنین‌شناسی بوده و این استانداردسازی مورد تصویب برد تولید مثل هم قرار گرفته و معاونت درمان قول داده است این استانداردها اجرایی شود و به افزایش کیفیت خدمات درمان ناباروری کمک کند.