دلیل اجرا نشدن همسان سازی حقوق بازنشستگان از زبان مسئولان

همسان سازی حقوق بازنشستگان از جمله خواسته هایی است که ظاهرا به مزاج مسئولان خوش نیامده وهرگاه صحبت از اجرای این طرح به میان می آید ، سازمان های مربوطه ، عدم تحقق آن را به گردن یکدیگر انداخته و همواره نبود اعتبار و بودجه کافی برای تخصیص همگام سازی را ، مطرح می کنند. 

 

*دلیل اجرا نشدن همسان سازی حقوق بازنشستگان از زبان مسئولان 

 

سید تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اجرایی نشدن طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان را نبود منابع مالی مورد نیاز می داند و معتقد است: بدون تامین اعتبار لازم ، اجرای این طرح امکان پذیر نخواهد بود .

 

این در حالی است که عباس صالحی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در یک سایت خبری مهم‌ترین علت اجرا نشدن آن را وجود رانت می داند و می گوید: تعدادی از افراد که وابسته به مراکز قدرت هستند ، از اجرای این قانون متضرر می شوند بنابراین در بسیاری ازموقعیت ها ، از رانت برای تثبیت حقوق و پاداش بازنشستگان استفاده می‌شود که این معضل سدی در برابر اجرای قانون همسان سازی است .

 

از سوی دیگر محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در سایت خبری دیگری عدم اجرای قانون همسان سازی را اجحاف در  حق بازنشستگان دانست و گفت : خط فقر برای خانواده 4 نفره 2 میلیون تومان محاسبه شده و این در حالی است که تعداد زیادی از بازنشستگان ، حداقل حقوق پایه را دریافت می کنند که با این حقوق و بالا بودن هزینه ها، امکان اداره زندگی وجود نداشته و هرچه سریع‌تر باید فکر اساسی در خصوص اجرای همسان سازی صورت گیرد. 

 

علی ربیعی وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در مراسم تجلیل از بازنشستگان ، همسران بازمانده و از کارافتادگان سازمان تامین اجتماعی از گنجاندن قانون همسان سازی در برنامه ششم توسعه خبر داد و اعلام کرد : تلاش می کنیم تا پایه های قانونی همسان سازی را محکم کرده و آن را با ساز و کار درست در سال های آینده به اجرا در آوریم .

 

با اعلام نظرات متفاوت مسئولان و قول وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در خصوص همسان سازی ، باید دید که آیا طلسم اجرا نشدن این قانون شکسته می شود یا خیر ؟ 
  
*دو سال قبل از بازنشستگی ، در جستجوی کار 

 

وضعیت معیشتی و مشکلات بی شمار بازنشستگان بر هیچ کس پوشیده نیست و همان طور که بارها و بارها گفته شد ، این افراد ناچارند  برای گذراندن  و تامین زندگی خود به شغل دوم روی آورده و به جای لذت بردن از آرامش پس از بازنشستگی ، سپری کردن لحظات شیرین در کنار خانواده هایشان و سفر های خاطره انگیز ،یافتن شغل دغدغه ذهنیشان باشد.

 

علی 52 ساله معتقد است: از حالا نگران وضعیت معیشت دوران بازنشستگی خود هستم و دعا می کنم که پایان کارم به تعویق بیافتد چرا که با حساب کتابی که انجام شد ، قطعا برای ادامه زندگی نیاز به شغل پس از بازنشستگی خواهم داشت که تا به الان نتوانسته ام شغل مورد نظر خود را مهیا کنم  که در نهایت برای تامین زندگی مجبور به مسافر کشی خواهم شد.

 

این نمونه ای از دغدغه بازنشستگانی است که برای ادامه زندگی به ناچار بدنبال شغل جایگزین می گردنند که امیدواریم  به گفته وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در برنامه ششم توسعه ، قانون همسان سازی گنجانده شود تا این قشر نفسی از سر آسودگی بکشند .