راه حل مقابله با آلودگی هوا چیست؟

آسمان تهران طی 11 روز گذشته به قدری مملوء از آلودگی‌ها بوده که 10 روزش را در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم دیگر را برای تمامی افراد جامعه به ثبت رسانده، اما امروز 30 آذر هوای پایتخت در خط آلودگی تداوم دارد با این تفاوت که نسبت به دیروز وضعیت بهتر شده و مسئولان برای مقابله با این بحران تعطیلی مدارس، کارخانه‌ها و پروژه‌های عمرانی را پیشنهاد داده‌اند ولی تا کی تعطیلی این مراکز می‌تواند گره گشایی بحران آلودگی هوا باشد؟ آیا راه حل دیگری برای کاهش و ریشه کن کردن این بحران وجود ندارد.

 

*آلودگی تهران 3 برابر قابل قبول

 

سطح آلودگی هوای تهران در روزهای درگیر با بی کیفیتی ، به 3 برابر حد قابل قبول رسیده و شاخص کیفیت هوا را به طور متوسط به عدد 168 رسانده در حالی که در سطح سالم این شاخص باید رقمی بین صفر تا 50 باشد.

 

*سیزدهمین روز از استقرار در وضعیت ناسالم

 

امروز سیزدهمین روز از استقرار تهران در خط ناسالم بودن هوای خود است.

 

محمد رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در این باره می‌گوید: طی 40 روز گذشته، کیفیت هوای تهران به مدت 12 روز برای گروه‌های حساس و یک روز برای تمامی افراد جامعه ، وضعیت ناسالم به نام خود به ثبت رسانده است.

 

وی در خصوص کیفیت هوای امروز پایتخت معتقد است: متوسط به دست آمده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران طی 24 ساعت گذشته منتهی به 8 صبح عدد 133 را نشان می‌دهد که این عدد در روز گذشته  143 بوده  که همچنان برای گروه‌های حساس ناسالم است.

 

*فردا حال تهران بدتر می شود

 

با اینکه امروز سیزدهمین روز از ناسالم بودن هوای تهران محسوب می‌شود ولی از فردا آلاینده‌هادوباره شدت می گیرند .

 

رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در این باره می‌گوید:  تا پایان هفته مشکلاتی را در خصوص کیفیت هوای تهران خواهیم داشت ولی فردا (سه شنبه ) و چهارشنبه میزان آلاینده ها شدت خواهند گرفت.

 

*ذرات معلق خودروها 7 برابر حد استاندارد

 

در طی  11 روز گذشته  میزان ذرات معلق خودروها در هوا 7 برابر حد استاندارد به دست آمده و این موضوع نشان از نقش مهم خودروها در افزایش آلاینده‌های هوای تهران دارد، چرا که روزانه بیش از 14 میلیون لیتر بنزین راهی باک بیش از 5 میلیون خودرو در سطح تهران می‌شود.

 

*موتور سیکلت‌های کاربراتوری

 

1.5 میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در تهران تردد می‌کنند که هر یک از این موتور سیکلت‌ها 5 برابر خودروی معمولی آلودگی تولید می‌کنند.

 

*تعطیلی مدارس راه حل بحران آلودگی هوا

 

تداوم آلودگی هوا در کلان شهرها باعث بروز تعطیلی مدارس در تمامی مقاطع  تحصیلی طی امروز و دیروز در شهرهای تهران، اصفهان، کرج و برخی شهرهای استان البرز، مرکزی شده  است.

 

*همراهی مردم و مسئولان

 

با وجود تعطیلی مدارس، ده‌ها کارخانه و پروژه‌های عمرانی ، راه حل بحران آلودگی هوای تهران و اصفهان نیاز به همراهی مردم و مسئولان دارد.

 

محمد هادی حیدرزاده مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در این باره معتقد است: مسئولان در ابتدای کار توپ را در زمین مردم نیاندازند بلکه باید تمامی دستگاه‌های دولتی، نظارتی، حاکمیتی و شهرداری پای کار آمده و به تکالیف خود عمل کنند و بعد از این مرحله از مردم برای نقش مشارکتی دعوت کنند.

 

* راه حل مقابله با آلودگی هوا چیست؟

 

تهران در حال انفجار از جمعیت هست که این جمعیت  در حال استفاده از ماشین،موتور ، شوفاژ و دیگر وسایل رفاهی است که در بلند مدت بر روند آلودگی هوای تهران می‌افزاید.

 

پرویز کردوانی پدر علم کویر شناسی ایران در این باره می گوید: تعطیلی مدارس و کارخانه‌ها راه حل مقابله با آلودگی هوای پایتخت نیست، بلکه راه حل در استفاده از امکاناتی است که روند آلودگی هوا را کاهش می‌دهد وما باید منابع آلوده کننده هوا از جمله  ماشین ، موتور و وسایل گرمایشی چون شوفاژ  را بهینه و مدیریت کنیم تا  حجم کمتری از آلودگی را به هوا تزریق کنند.

 

وی معتقد است: باید فضای سبزمان را عوض کنیم تهران آبی برای فضای سبز ندارد با کاشت درختانی چون کاج و سرو در فضای سبز می‌توانیم از بار آلودگی‌ها بکاهیم ، تهران در اواخر پاییز و اوایل زمستان همچون چتری بر عکس عمل می‌کند، تا کی می‌توان مدارس و کارخانه‌ها را تعطیل کرد؟ به جای تعطیلی باید منابع آلوده کننده هوا را به تدریج کم کرده و از بین برد.