تهران آلوده تر می‌شود؟

محمد رستگاری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: روز شنبه هواشناسی به ما اعلام کرد که تا آخر هفته مشکل داریم و تنها باد ضعیفی در اواسط هفته خواهد وزید. بنابراین تصمیم‌هایی که آن روز گرفتیم مربوط به کل هفته بود. یعنی گفتیم فروش طرح ترافیک محدود شود و معادن و کارخانه‌ها تعطیل باشند.

وی افزود: در مورد تعطیلی مدارس، تصمیم گرفتیم روز یک‌شنبه را تعطیل کنیم و برای تعطیلی روز دوشنبه وضعیت آلودگی در پایان روز یک‌شنبه را بررسی کنیم تا اگر کاهش آلودگی داشتیم روز دوشنبه تعطیلی اعلام نشود اما تا ساعت ۴ روز یک‌شنبه هم که اعداد را محاسبه کردیم هیچ کاهشی نشان ندادند و به همین دلیل روز دوشنبه را تعطیل کردیم.

رستگاری با تأکید بر اینکه تعطیلی روزهای یک‌شنبه و دوشنبه به دلیل رسیدن شاخص آلودگی هوا به ۲۰۰ نبود گفت: در هیچ یک از این روزها شاخص آلودگی هوا به ۲۰۰ نرسید اما از آنجایی که به مدت ۱۱ روز متوالی در شرایط ناسالم برای همه افراد بودیم مدرسه‌ها را تعطیل کردیم تا کودکان کمتر در معرض آلاینده‌ها قرار بگیرند.

وی با اعلام اینکه اوج آلودگی روز یک‌شنبه بود گفت:‌ با تعطیلی مدرسه‌ها گفتیم ترافیک کمی کمتر خواهد شد و غلظت آلاینده‌ها بالاتر نخواهد رفت تا بتوانیم وضعیت آلودگی هوا را به نحوی مدیریت کنیم که شاخص تا آخر هفته به عدد ۲۰۰ نرسد.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با اعلام اینکه تصمیم‌هایی که گرفتیم قطعاً تاثیرگذار بوده است گفت: اکنون دیگر قطعاً به عدد ۲۰۰ نمی‌رسیم و بنابراین علیرغم این که فردا و پس فردا افزایش آلاینده‌ها را خواهیم داشت اما چون به هدفمان دست پیدا کرده‌ایم و به شاخص ۲۰۰ نخواهیم رسید دیگر تعطیلی در کار نخواهد بود.

رستگاری در پاسخ به اینکه آیا اصولاً جلسه‌ای برای بررسی تعطیلی در روزهای آینده برگزار خواهد شد یا خیر گفت:‌ از آنجایی که ما همه تصمیم‌های لازم تا پایان هفته را گرفته‌ایم جلسه‌ای تشکیل نخواهد شد. مگر اینکه اتفاق خاص و عجیبی بیفتد و آلودگی شدیدی ایجاد شود که در این چند سال چنین چیزی دیده نشده است.

به گفته وی بر اساس داده‌های ۸ صبح امروز شاخص متوسط شهر تهران ۱۳۳ بود و بدترین اعداد ۱۶۶ در پارک‌ قائم منطقه ۱۸ و ۱۶۲ در پارک شکوفه منطقه ۱۴ بودند.

رستگاری با اعلام اینکه تعداد ایستگاه‌هایی که شاخص بالای ۱۵۰ یعنی شرایط ناسالم برای همه افراد را نشان می‌دادند کم نبود، تعداد این ایستگاه‌ها را ۹ ایستگاه اعلام کرد و گفت: شرایط امروز شرایط مطلوبی نبود.