فانی در یک قدمی استیضاح

وزیر آموزش وپرورش سومین کارت زرد را از بهارستان نشینان دریافت کرد و در یک قدمی استیضاح قرار گرفت.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز در نشست علنی امروز پارلمان سؤال مهدی موسوی‌نژاد نماینده دشتستان از علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش را مورد بحث و بررسی قرار دادند. قاضی‌پور در این سؤال از وزیر آموزش و پرورش پرسید: چرا معلمان پیش‌دبستانی و شرکتی را استخدام نمی‌کنید؟ چرا زمان و سرفصل آزمون استخدامی را اعلام نمی‌کنید؟ چرا مطالبات معلمان پرداخت نمی‌شود؟

در ادامه علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش با ارائه توضیحاتی درباره انتصابات وزارت آموزش و پرورش و پاسخ به پرسش های قاضی پور گفت: سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش در جهت به کارگیری مدیران خلاق و توانمند، ارزشی و انقلابی است.

وی افزو: از طرف دیگر یکی از شاخصه‌های انتخاب مدیران مسئله مدرک تحصیلی بوده که براساس آمارها در دوره جدید مدیران منصوب شده ۱۷درصد دارای مدرک دکترا، ۸۳ درصد فوق لیسانس و لیسانس هستند و پایین تر از این مدرک نداریم.در رابطه با تجربه مدیران منصوب شده در این دوره تجربه مدیریتی ۹ سال بوده در حالی که در دوره‌های قبلی این رقم ۴ سال است.

فانی ادامه داد: به کارگیری مدیران بازنشسته به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌شود. از طرفی دیگر در دو سال اخیر فوق العاده فرهنگیان به صورت مطلوبی پرداخت شده است.  به طوری که درباره معلمان ابتدایی در سال ۹۱ و از ابتدای سال ۹۴ برای کلیه فرهنگیان به جای ۷۰۰ امتیاز، ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ امتیاز در نظر گرفته شده است.بر همین اساس دولت فوق العاده موضوع ماده ۸ قانون مدیریت خدمات کشوری را دنبال کرده است. همچنین در رابطه با فوق العاده نوار مرزی در سال ۹۳ در استان سیستان و بلوچستان آغاز شده و از اول تیرماه امسال برای کلیه مناطق مرزی اجرایی شده است.

وی با اشاره به طرح رتبه بندی معلمان بیان کرد: این طرح برای حداقل ۷۰۰ هزار همکار فرهنگی اجرا شده که طی آن میانگین ۳۰۰ هزار تومان به حقوق آنان افزوده شده است.

وی افزود: در آخرین جلسه هیات دولت در سال ۹۳ این طرح در هیات دولت تصویب شد و بودجه‌های خوبی برای اجرای آن اختصاص یافت. به همین منظور برخی همکاران ما از اول مهر ۹۴ احکام جدیدی دریافت کردند.

فانی یاد آورشد:  فاز اجرا شده برای طرح رتبه بندی معلمان اولین گام است و امیدواریم در گام‌های بعدی رتبه بندی معلمان با کیفیت بالاتری اجرا شود.

وی با بیان اینکه ستاد اجرای سند تحول بنیادین تشکیل شده است گفت: مبنای عملکرد وزارت علوم در برنامه ششم همین سند است. امیدوارم مجلس و دولت در برنامه ششم همکاری بیشتری داشته باشند تا سند تحول آموزش اجرایی شود. این سند عامل عدالت آموزشی است و باید نهادهای مرتبط در این زمینه همکاری کنند.

وزیر آموزش و پرورش در رابطه با تعطیلی برخی مدارس راهنمایی گفت: در دوره ابتدایی یک معلم تمام دروس را به دانش آموزان درس می‌دهد اما در دوره راهنمایی حداقل ۶ معلم برای ارائه دروس نیاز است و برخی شهرستان‌ها قادر به بازگشایی این مدارس نیستند، از طرفی دیگر براساس آمارها در سال ۹۲ و ۹۳، ۲۲ هزار و ۷۶۵ مدرسه راهنمایی، در سال ۹۳ و ۹۴، ۲۲ هزار و ۸۷۷ مدرسه و در سال جاری ۲۳ هزار و ۹۲۳ مدرسه راهنمایی دایر شده است.

فانی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ مدرسه‌ بدون معلمی نداریم تصریح کرد: در دوره متوسطه به دلیل افزایش سن دانش آموزان چون ما قادر به ارائه کلاس‌های مختلف نیستیم و همچنین بحث تخصصی شدن دروس چندین راه حل را دنبال کردیم که در نهایت سال گذشته ۴۰۶ هزار دانش آموز در مدارس شبانه تحصیل کردند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه انتظار داریم مجلس اقدام خوبی که برای طرح تحول سلامت انجام داد را برای آموزش پرورش نیز اجرایی کند خاطر نشان کرد: انتظار این است که توجه بیشتری به آموزش و پرورش در مجلس صورت گیرد تا ما با منابعی بیشتر به خدمات کیفی و کمی بهتری بپردازیم.

پس از توضیحات وزیر، موسوی نژاد اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر قانع نشده است و نمایندگان با ۷۸ رأی موافق، ۸۳ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن علنی، از پاسخ‌های وزیر آموزش و پرورش قانع نشدند و بدین تریب وی سومین کارت زرد خود را از پارلمان دریافت کرد.

وزیر آموزش و پرورش در سال ۹۳ دو کارت زرد را از سوی مجلس شورای اسلامی دریافت کرد اولین کارت را در اواخر فروردین ۹۳ در بررسی سئوال امیر حسین قاضی زاده نماینده مشهد و مهرداد بذرپاش نماینده تهران در خصوص علت سیاسی بودن انتصابات مدیران آموزش و پرورش بدون منطق کارشناسی و شایسته سالاری و بکارگیری افرادی که در سنین بازنشستگی قرار دارند دریافت کرد. نمایندگان با ۷۱ رای موافق ۱۱۵ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در مجلس به وزیر آموزش و پرورش اولین کارت زرد را نشان دادند.

بار دیگر مجلس شورای اسلامی در ۷ بهمن ۹۳ سئوال از وزیر آموزش و پرورش را در دستور کار خود داشت. نادر قاضی‌پور نماینده سئوال کننده در مورد تعیین تکلیف معلمان پیش دبستانی و شرکتی، برگزاری آزمون استخدامی و مطالبات فرهنگیان از وزیر آموزش و پرورش توضیح خواست اما توضیحات وزیر نتوانست قاضی پور را قانع کند بنابراین از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر ۷۴ رأی موافق، ‌۱۱۴ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع، نمایندگان از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند و به این ترتیب فانی دومین کارت زرد را دریافت کرد.

تیرماه سال جاری نیز وزیر آموزش وپرورش بررسی طرح استیضاح فانی در مجلس شورای اسلامی کلید خورد اما فانی توانست  با ۱۶۷ رأی مخالف نمایندگان مجلس به «عدم ‌اعتماد» به وی، باز هم وزیر آموزش و پرورش باقی ماند و به «قرنی» بازگشت.

پس از گذشت ۵ ماه از مخالفت بهارستان نشینان به  عدم اعتماد به فانی و تمدید وزارت وی  می گذرد که امروز ۳۰ آذر ماه وزیر آموزش و پرورش سومین کارت زرد را دریافت کرد که نشان می دهد حاشیه های  وزارت خانه وزیر ۱۳ میلیون دانش آموزان همچنان ادامه دارد و رویکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی دوسال گذشته مثبت نشده است و همین مسئله فانی را در یک قدمی استیضاح قرار خواهد داد.