شمیران در حال خفه‌شدن است

اعرابی دبیر شورایاری های منطقه یک در جلسه علنی روز سه شنبه با اشاره به مشکلات و نیازهای منطقه یک گفت: مترو در این محدوده به دلیل عدم اتصال ایستگاه تجریش به خط سه کارایی چندانی ندارد و به دلیل گران بودن زمین توسعه مترو به گونه ای بوده که شهروندان منطقه یک هنوز شیرینی استفاده از مترو را حس نکرده اند. در حالی که توسعه مترو در این منطقه از نان شب نیز واجب تر است.

وی با بیان اینکه ۱۲۰ باغ در معرض تهدید در منطقه یک وجود دارد گفت: نگاه طماعان طبیعت کُش به این باغات وجود دارد اما تنها ۱۰ باغ در این مدت تملک شده و ۱۱۰ باغ دیگر همچنان باقی مانده است.

اعرابی با بیان اینکه سیاست ۳۰، ۷۰ (برج باغ ها) در منطقه یک جواب نداده است، گفت: کدام برج سازی حاضر است به این قاعده پایبند باشد و بدون استثنا تمامی آنها صد درصد زمین را ساخته اند.

وی با تاکید بر اینکه منطقه یک نیاز به طرح تفضیلی دیگری دارد گفت: زیرساخت های این منطقه مورد هجوم قرار گرفته و توسعه آن در ارتفاع همچنان ادامه داد.

دبیر شورایاری های منطقه یک با بیان اینکه بلندمرتبه سازی ها در شمیران اساس زندگی اهالی را بر هم زده است گفت: پایش سالانه طرح تفضیلی پاسخگوی نیاز مردم این منطقه نیست. همچنین مسائل ترافیکی در منطقه یک متناسب با ساخت و سازها پیش نمی رود و شمیران در حال خفه شدن است و وجود برندها و ساخت و سازها در این منطقه مشکلات را دوچندان کرده است.

وی همچنین خواستار اصلاح نام های محلات شمیران شد و گفت: منطقه فرمانیه به نام باغ کوچکی در این منطقه ساخته شده و بهتر است رستم آباد نامیده شود. اگر این گونه موارد اصلاح نشود هویت منطقه دستخوش تغییر خواهد شد.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در ادامه این جلسه با بیان اینکه قرار است خط سه مترو به تجریش متصل شود، گفت: این موضوع به شهرداری ابلاغ شده و در حال برنامه ریزی عملیاتی است.

مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران، گفت: متاسفانه مدل گفتمانی در برخی از مناطق با شورایاری ها دچار نوسان است. در منطقه یک شهردار به خوبی با شورایاری ها تعامل می کند اما باید باور و به رسمیت شناختن شورایاری ها در تمام مناطق به یک گونه باشد.

وی با دسته بندی مشکلات شورایاری ها در کمیسیون های مختلف گفت: مشکل متروی این منطقه که بهتر است تا ایستگاه شهید بهشتی ادامه پیدا کند به کمیسیون عمران ارجاع خواهد شد. همچنین بازنگری در مصوبه برج باغ ها که تمامی باغ های منطقه را به نابودی کشانده در کمیسیون شهرسازی مطرح خواهد شد.

وی تاکید کرد: نباید مسائل فرهنگی و اجتماعی همه مناطق به یک گونه باشد و همان برنامه فرهنگی و اجتماعی که برای منطقه ۲۰ در دستور کار است، در منطقه یک نیز استفاده شود.

ساماندهی روددره ها استفاده از فضاهای زیرسطحی در منطقه از دیگر مواردی بود که طلایی به آن اشاره کرد.