آلودگی هوا را باور کنیم یا بنزین یورو 4 را ؟!

امروز چهاردهمین روزی است که مردم تهران و برخی کلانشهرها در هوای آلوده نفس می‌کشند و تنها تدبیری که مسئولان ارائه می‌دهند، تعطیلی مدارس است که آن هم به اذعان رئیس سازمان محیط زیست چون باد و باران آمده بود دیگر نیازی به تعطیلی نبوده است!

در حالیکه هوای تهران هر روز خاکستری‌تر می‌شود و نفس مردم از کودک و بزرگسال از زیر این هوای آلوده به سختی بالا می آید اما جالب است که مسئولان و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنان از اقداماتی صحبت می‌کنند که کسی نمی‌داند این برنامه‌ها و اقدامات چیست و کی قرار است به نتیجه برسد.

هرچند این بار هم مانند بسیاری از بحران‌های زیست محیطی دیگر، ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا محیط زیست بهانه‌هایی برای توجیه کم کاری‌های خود داشته باشد و بی برنامگی‌ها را در زیر پوشش تغییرات زیست محیطی توجیه کند؛ هنوز یادمان نرفته باران‌های اسیدی خوزستان که تقصیرش به گردن کناکارپوس‌ها و گرده افشانی گیاهان افتاد و گرد و غباری که نهایتا به مردم پیشنهاد داده شد با آنها کنار بیایند و امسال گریبان مردم کرمان را هم گرفت و هموطنانمان را راهی بیمارستان‌ها کرد!

اما در حال و روز این روزهای هوای تهران مبادا فکر کنید کاهش دید این روزها به دلیل افزایش غلظت آلاینده‌ها و آلودگی هواست به گفته مسئولان محیط زیست این مه است که باعث کاهش دید در سطح شهر شده است!

معصومه ابتکار نیز با انتشار عکسی در صفحه تلگرام خود نوشته است: «برخلاف دوره گذشته، آلودگی هوای تهران از مواد سمی مثل سرب و بنزن نیست» و در گفتگوی تلفنی با یکی از بخش‌های خبری گفت: با اقدامات صورت گرفته در بعضی از شاخص‌ها وضعیت بهتری داریم. یکی از شاخص‌های آلوده کننده هوا در گذشته بنزن موجود در بنزین‌ها بود که با قطع تولید بنزین‌های پتروشیمی و جایگزینی بنزین‌های یورو چهار در جایگاه‌های سوخت، نگرانی از بنزن موجود در هوا برطرف شد.

 

 وی مشکل آلودگی فعلی را بیشتر مربوط به ذرات زیر دو و نیم میکرون دانست و علت آن را پایداری هوا و رطوبت بیش از اندازه مطرح کرد که باعث افزایش آلودگی هوای تهران شده است.

همانطور که رئیس سازمان محیط زیست از هر فرصتی استفاده می‌کند و قطع تولید بنزین‌های پتروشیمی را به عنوان یکی از اقدامات در مسیر کاهش آلودگی هوا مطرح می‌کند، ای کاش یک‌بار هم از این فرصت‌ها برای بیان سایر اقداماتی که انجام شده است استفاده کند؛ همان اقداماتی که کسی از آنها خبر ندارد اما رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید این اقدامات باعث بهبود شاخص‌ها شده است!

ابتکار همچنین از برنامه 15 ساله برای کنترل آلودگی هوا خبر داده اما ای کاش جزئیاتی از این برنامه را مطرح می‌کرد تا ببینیم به جز بنزین ،محور دیگری هم در صحبت‌های خانم رئیس می‌تواند وجود داشته باشد؛ بنزینی که هنوز هم در واردات و یورو 2 بودن یا یورو 4 بودن آن، حرف و حدیث‌ها و اما و اگرهای زیادی وجود دارد و این سؤال‌ در ذهن تداعی می‌شود که آیا آلودگی هوا را باور کنیم یا یورو 4 بودن بنزین‌ها را؟!

زهره طبیب زاده نوری در مورد وضعیت آلودگی هوای تهران در روزهای اخیر گفت: بحث آلودگی محیط زیست یک موضوع قدیمی و مشکل اساسی است که کلان‌شهرها با آن روبرو هستند و هر از چندگاهی مسئولان محیط زیست سعی می‌کنند با طرح مسائل سیاسی اذهان را از مشکلات اساسی و پایه‌ای ایجاد کننده در کلان‌شهرها دور کنند و آن را به یک مسئله سیاسی تبدیل کنند.

وی ادامه داد: ما متأسفانه شاهد این بودیم که با طرح مسائل سیاسی به جای حل مسائل کلیدی محیط زیست سعی در فرافکنی در قبال مشکلات زیست محیطی کشور داشتند، شما می‌بینید که بحث رفرمیت و محصولات پتروشیمی که اساس بنزین‌های تولیدی در دولت قبل بود را مطرح و با ایجاد تشنج در فضای سیاسی کشور سعی کردند واردات بنزین را موجه جلوه دهند و مقاصد شخصی و اقتصادی خود را دنبال کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود:‌ ظاهرا همسر خانم ابتکار نیز یکی از واردکنندگان بنزین بوده است، در حالی که کمیسیون اصل 90 و بهداشت و درمان و تمام مراجع ذیربط پیگیر این مسئله شدند و هیچکدام بر ادعای وزارت نفت و سازمان محیط زیست صحه نگذاشتند، هم اکنون نیز از همان رفرمیت پتروشیمی‌ها استفاده می‌شود اما آنها به قطر و امارات و کشورهای اطراف ارسال می‌شود و در آنجا به بنزین تبدیل شده و دوباره به کشور باز می‌گردد یا از دلالان بین المللی بنزین یورو 2 را می‌خرند و به جای بنزین یورو 4 استفاده می‌کنند بنابراین بنده فکر می‌کنم به هیچ وجه منشاء طرح این مسائل علمی نبوده بلکه صرفا ادعای سیاسی برای سیاه نمایی علیه دولت گذشته بود و مؤید آن هم آلودگی وحشتناکی است که هم اکنون وجود دارد.

طبیب زاده افزود: اگر این بنزین‌ها یورو 4 بوده پس به چه دلیل هوای تهران باید اینگونه باشد در روزهای اخیر آلودگی هوا در تهران به قدری زیاد بود که نه تنها برای بیماران بلکه برای تمام مردم مشکل آفرین شده است به خاطر این است که نه دولت و نه محیط زیست به دنبال حل مشکلات زیست محیطی کشور نیستند.

وی اظهار داشت: هم اکنون با توجه به اینکه کمتر از 5 ماه به پایان این دوره از انتخابات مجلس باقی مانده فکر نمی‌کنم تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست به این دوره مجلس برسد، استیضاح وزیر نفت به واسطه مشکلاتی که در وزارت نفت وجود دارد در دستور کار است و جمعی از نمایندگان در صدد استیضاح وزیر هستند و قطعا موضوع بنزین نیز به عنوان یکی از محورهای استیضاح مطرح است.

فاطمه آلیا نیز با بیان اینکه بحث آلودگی هوا جزو مقولاتی نیست که در کاغذ و صورتجلسه باشد و کسی بتواند واقعیت آن را انکار کند چیزی است که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و مرگ‌های خاموش شهروندان را به دنبال داشته است، گفت: افرادی که بیماری قلبی و تنفسی دارند و سالمندان و کودکان در معرض این خطر هستند و به دلیل مطالبات مردمی جلسه امروز مجمع نمایندگان تهران را به موضوع مهم بررسی علت آلودگی هوا و علت بی تفاوتی مسئولان در قبال آن اختصاص دادیم چراکه یکسری توجیهاتی ارائه می‌دهند که قابل قبول نیست اینکه رئیس یک سازمان بزرگ که در جایگاه معاونت ریاست جمهوری است و بودجه قابل توجهی دارد، بعد از تعطیلی مدارس و نگرانی خانواده‌ها مطرح می‌کند که حالا باد آمد و امیدوار به وزش باد باشیم. اگر اینجوری باشد به آن باد معاونت ریاست جمهوری می‌گوییم. به این بادهایی که می‌وزد می‌گوییم دستگاه معاونت ریاست جمهوری و سازمان حفاظت محیط زیست.

این نماینده مجلس گفت: مدت‌ها بود باید کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا تشکیل می‌شد که بالاخره تشکیل شد و مدارس را برای ۳ روز تعطیل کردند با اینهمه آثار آلودگی هوا در زندگی مردم بسیار روشن است؛ چه طور رئیس سازمان محیط زیست به خود جرأت می‌دهد که این موضوع را توجیه کند و به جای عذرخواهی از مردم دلایل واهی را عنوان کند.

آلیا اظهار داشت: آنقدر مشکل در داخل این سازمان وجود دارد مانند تبعیض‌های موجود و وضعیت معیشتی کارمندان؛ گویا رئیس سازمان محیط زیست در اشکالات خود گرفتار شده‌ است و مردم هم در مشکلات خود مانده‌اند، به همین دلیل فردا در جلسه مجمع نمایندگان تهران از مسئولان استانداری و محیط زیست تهران دعوت شده است که این موضع بررسی شود.

وی گفت: مردم هم اکنون بلاتکلیف هستند و باعث مضاعف شدن هزینه‌ها می‌شود، درصورتیکه اگر سازمان محیط زیست به موقع تکالیف خود را انجام می‌داد شرایط اینگونه نمی‌شد و متأسفانه شاهد هستیم به جای عذرخواهی می‌گویند خداروشکر باد آمد و نیازی نبود مدارس تعطیل شود! آیا واقعا این پاسخ یک مسئول وظیفه شناس است؟

این نماینده مجلس گفت: خانم ابتکار فرافکنی می‌کند و کوتاهی در انجام وظایف خود را به گردن بقیه می‌اندازد، هم کمیسیون اصل 90 و هم کمیسیون انرژی، گزارش خود را به مجلس دادند که بنزین‌های تولید داخل هیچ مشکلی ندارند و برای اینکه واردات داشته باشند برچسب اشتباهی به تولیدات ملی می‌زنند.

آلیا گفت: هم اکنون بهتر است خانم ابتکار به جای از این شاخه به آن شاخه پریدن در مسائل سیاسی، در جایگاه خود قرار بگیرد و به فکر حل مسائل باشد؛ این صحبت‌ها برای مردم اکسیژن نمی‌شود و باید از مردم عذرخواهی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا بنزین مورد استفاده در کلانشهرها استاندارد یورو 4 دارد یا خیر؟ گفت: آلودگی هوا نشان می دهد که این بنزین، یورو 4 نیست.

وی افزود: کشورهای اروپایی نیز مقدار محدودی بنزین یورو 4 تولید می کنند که بیشتر آن را برای استفاده خود در نظر می گیرند و مقدار کمی را صادر می کنند؛ همه اینها نشان می دهد که بنزین یورو 4 وارد کشور نشده است.

امروز نیز اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی سطح شهر نشان می‌دهد که میزان آلاینده‌های با قطر کمتر از 2.5 میکرون بر روی عدد 124 بوده است که هرچند نسبت به روز گذشته کاهش داشته است اما همچنان وضعیت کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد، در حالی که از ابتدای سال مسئولان مدام می‌گفتند امسال وضعیت هوا نسبت به سال گذشته بهتر بود اما در فصل پاییز که زمان شمردن روزهای آلوده هواست باد و باران به کمک اثبات این ادعای سامان محیط زیست نیامد و روزهای آلوده همچنان در حال افزایش است.

اما تا چه زمانی تدابیر و مسکن‌های کوتاه مدت مانند تعطیلی مدارس می‌تواند به کمک بهبود هوای شهرمان بیاید و بالاخره چه زمانی اقدامات زیرساختی آغاز خواهد شد؟ برنامه 15 ساله‌ای که رئیس سازمان محیط زیست از آن صحبت می‌کند در حقیقت به نوعی ریختن آب پاکی بر دست شهروندان کلانشهرهاست که به این زودی‌ها در انتظار برنامه عملیاتی برای بهبود هوای شهرشان نباشند.