لزوم کاهش سن در مصوبه سختی کار آتشنشانان

گروه اجتماعی، مهدی داوری معاون عملیات سازمان آتش نشانی تهران در گفت و گو با خبر نگار شهری افکارخبر با اشاره به مصوبه سختی کار آتش نشان ها در تهران عنوان کرد: این موضوع تا سال 1392  مراحل قانونی خود را طی کرده است اما هنوز آیین نامه اجرایی آن به سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ابلاغ نشده است.

وی با تاکید بر این که مصوبه سختی کار آتش نشان های شهر تهران تنها شامل موارد مالی نمی شود، گفت: تجربه؛ در سازمان آتش نشانی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و هیچگاه به صلاح نیست این سازمان از تجربه خالی شود زیرا تهران یک کلانشهر است. لذا شاغلان این سازمان با نگاه ارائه خدمات به شهروندان به صورت کیفی و مداوم شغل خود را به پیش می برند.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی تهران افزود: در نتیجه اگر قرار است بازنشستگی زودهنگام برای آتش نشان ها در نظر گرفته شود باید در آموزش و جذب نیروها نیز تغییراتی رخ دهد تا به ناگاه با خالی شدن سازمان از نیروهای متخصص مواجه نباشیم.

داوری با بیان این که برخی می گویند آثار 10 روز کار برای آتشنشان ها  با فشار و استرسی که تحمل می کنند حتی بیش از یک ماه کاری است، خاطرنشان کرد: آتشنشان ها حتی هنگامی که در ساعات استراحت هستند در استرس مامورتی که از آن اطلاع ندارند و در روزهای آتی حادث می شود به سر می برند و از سوی دیگر 24 ساعت مداوم در معرض خطر و کار سخت قرار دارند. در نتیجه هیچ شخصی نمی تواند در سختی کار برای این افراد شکی داشته باشد.

وی خواسته های آتشنشان ها را در دو دسته عنوان و اذعان کرد: آنچه خواسته اصلی آتشنشان هاست یک بخش به میزان دریافتی این افراد مرتبط است که در سال های اخیر پس از مصوبه سال 1393 شورای اسلامی شهر تهران به 6 سوم ارتقاء یافت و پرداخت آن از نیمه دوم سال 1394 آغاز شده است. اما خواسته اصلی آتش نشان ها این است که بسیاری از این افراد در سن 50 سالگی بسیار بیش از 20 سال سابقه کار دارند و خود به خود از شرایط این مصوبه عبور کرده اند. به این معنی که حتی اگر شخصی در سن 25 سالگی نیز جذب شود با بیست سال سابقه کار در 45 سالگی به سر می برد و برای بهره مندی از این مصوبه باید 5 سال دیگر انتظار بکشد.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی تهران افزود: در نتیجه با توجه به این که سازمان آتش نشانی حداکثر تا سن 25 سالگی افراد را جذب می کند باید در سن در نظر گرفته شده برای بهره مندی از سختی کار آتش نشان ها تغییراتی به وجود آمده و این سن کاهش یابد.

وی با تاکید بر این که آتشنشان ها به دلیل فشارهای کاری خواهان این هستند که بتوانند حداکثر با 20 سال سابقه کار بازنشسته شوند، گفت:  اما با شرایطی که این مصوبه در نظر گرفته است زمانی که آتشنشان ها به سابقه 20 سال می رسند؛ کمتر از 50 سال سن دارند و صبر کردن برای رسیدن به 50 سالگی فشار مضاعفی را به آنها تحمیل می کند. در این حالت در 50 سالگی عملا در نظر گرفتن سختی کار برای آنها دیگر بی فایده است.

داوری با بیان این که در سازمان آتش نشانی اولویت برای همگان ارائه خدمات با کیفیت برای شهروندان است، ادامه داد:  در سال های اخیر مجموعه مسئولان توجه خوبی را به آتشنشان ها داشته اند و این توجه همچنان ادامه دادرد. اما خواهان این هستیم که بدون این که محیط کاری آتشنشان ها به حاشیه برود و دچار التهاب شود این نکات به صورت کارشناسی بررسی شود و در صورتی که محمل قانونی دارد اجرا شود.

وی تاکید کرد: هر چند که آتشنشان ها در سال هایی که امتیازات و دریافتی کمی داشته اند، با نگاه مقدس به این شغل نگریسته اند. زمانی که زنگ حریق به صدا در می آید تنها به نجان جان و مال مردم فکر کرده و هرگز دچار بی انگیزگی نمی شوند.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی تهران در پایان  با اشاره به این که مصوبه سختی کار برای آتش نشان ها طی مراحل قانونی به تصویب رسیده است، عنوان کرد:  بدون شک هر تغییر در متن این مصوبه نیازمند طی مراحل قانونی مجدد است. شورای اسلامی شهر تهران و نیز شهرداری می تواند در صورت انجام کار کارشناسی و صلاحدید لایحه مربوط به این موضع را از طریق شورای عالی استان ها به هیئت دولت تقدیم کند.