حیدرزاده:اظهارات چمران در خصوص آلودگی هوا غیر فنی است
بیماری های ریوی و قلبی و دیگر مشکلات متعدد این روزها گریبانگیر مردم ایران مخصوصا کلان شهرها شده است.
 
مشکلاتی که نتیجه آلودگی هوا و البته گاها از ناکارآمدی برخی مسئولان سرچشمه می گیرد.
و حال هرشخصی در هر منصبی و سمتی قصد دارد در این خصوص صحبت کند و تا حدودی خود و سازمان ذی ربطش را از اتهام وارده مصون کند.
 
مشکلات آلودگی هوای این روزهای کشور به اندازه ای افزایش و حاد شده  که به تشکیل کمیته اضطرار آلودگی هوا انجامیده و مسئولان به فکر راهکارهای متنوعی در این حوزه هستند.
 
سیستم حمل و نقل عمومی نیمه و نصفه و با مشکلات فراوان یکی از مهم ترین دلایل آلودگی مداوم و همیشگی کلان شهر تهران است.
 
در چند سال گذشته طرح جمع آوری اتوبوس ها ی دو طبقه و مینی بوس ها به جهت کاهش آلودگی هوای پایتخت مطرح و در مدت زمان اندکی به مرحله اجرا رسید.پس از آن ورود مترو و اتوبوس های تندرو راهکار جدیدی در این خصوص به حساب آمد.
 
اما گویا علاوه بر این که هیچ یک از این موارد درمان قطعی مشکل آلودگی هوا نشدند بلکه این معضل دوچندان شده و دردی بر دردهای دیگر افزوده است.
 
علی محمد 67 ساله که در گذشته یک مینی بوس داشته و با آن تامین معاش می کرد می گوید:برای کاهش آلودگی هوا مسئولان شهری برآن شدند تا وسایل نقلیه ما را جمع آوری و تاکسی ها را که به قول خودشان آلودگی کمتری داشت وارد سامانه حمل و نقل عمومی کنند  اما من امروز این کاهش آلودگی را احساس نکرده و معتقدم که اگر مینی بوس ها به قوت خود باقی می مانند با توجه به این که افراد بیشتری جابه جا می شدند علاوه بر این که تاثیر زیادی بر کاهش ترافیک داشتند کمک شایانی نیز بر کاهش آلودگی هوا می کردند.
 
سید جعفر تشکری هاشمی معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درخصوص راهکار اساسی کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: " کلید کاهش آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی و شبکه حمل و نقل ریلی است. گسترش و جایگزینی وسایل نقلیه پاک به جای وسایل فرسوده و آلاینده از مهم‌ترین راه حل های این مشکل است."
 
*تعطیلی مدارس و معادن شن و ماسه برای کاهش آلودگی هوا موقتی است
 
آلوگی هوای کلان شهرها و ارائه راهکار توسط سازمان ها و افراد مختلف در بسیاری از جلسات مختلف صورت می گیرد و این بار مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در این خصوص اظهار نظر کرده و می گوید:بر اساس جمع آوری آمار مختلف مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران روزانه از 150 نفر به 180 نفر رسیده است.
 
وی با اشاره به اینکه تعطیلی مدارس و معادن شن و ماسه برای کاهش آلودگی هوا موقتی است، افزود: این راه حل ها به درد نمی خورد به طوری که برخی از این معادن 15 سال است که پروانه فعالیت آن‌ها به اتمام رسیده است.
 
چمران با بیان اینکه استاندار تهران باید در خصوص وضعیت معادن به میدان بیاید ،گفت: استاندار تهران باید به میدان بیاید و تدبیری در این خصوص بیاندیشد .
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: صدور مجوز معادن پیش از این با استانداری بوده و گویا اکنون به وزارت معدن سپرده شده است.
 
*اظهار نظرهای متنوع بر چه اساسی ارائه می شوند؟
 
بررسی مشکل آلودگی هوای کلان شهرها که گریبانگیر ساکنان شده است مسئولان را به فکر انداخته و به نوعی می توان گفت نظر و البته آمار مد نظر خود را صحیح یا غلط ارائه می دهد و واضح و مبرهن است که در چنین شرایطی و ارائه آمار ضد و نقیض علاوه بر آنکه دردی از مشکلات دوا نمی کند بلکه مشکلات را دو چندان کرده و مشکلی مضاعف به وجود می آید حال در خصوص این آلوگی هوا نیز هر شخصی با ارائه آمار گوناگون قصد دارد صحبت ها و نظرات خود را صحیح جلوه داده و به نوعی خبر شخص دیگر را تکذیب کند که متاسفانه این جر و بحث ها تنها در نهایت به ضرر مردم است .
 
حال و با توجه به ارائه آمار رئیس شورای شهر تهران محمد هادی حیدر زاده ضمن استقبال از حساسیت شورای اسلامی شهر تهران نسبت به موضوعات حوزه محیط زیست، اظهارنظرهای چندروزه گذشته وی در حوزه آلودگی هوا را غیرفنی دانست و گفت: تنها مرجع اعلان نقش آلودگی هوا در سلامت شهروندان و آمار مرگ و میر صرفا  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و اظهارنظرهای غیررسمی و احساسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی می تواند تبعات قانونی داشته باشد.
 
*مسکن های موقتی برای معضلی همیشگی
 
آلودگی هوا در بحث تهدید سلامت شهروندان اثر مستقیم دارد و به همین دلیل دولت باید در این خصوص برنامه عملیاتی داشته باشد و راهکار های کنونی شاید تا حدودی در برطرف شدن این مشکل کارآمد باشند اما همیشگی نبوده و مجدا این معضل به وجود می آید.
 
معادن شن و ماسه به عنوان یکی از کانون های ایجاد آلودگی هوا شناخته شده اند اما تعطیلی دائم این کارخانه ها چرا تاکنون قطعی پیگیری نشده و تنها برای مدت زمان کوتاهی اجرایی می شوند و این سوال بزرگی است که ذهن بسیاری از شهروندان را به خود مشغول کرده است؟
 
حیدرزاده در این خصوص می گوید: در حوزه معادن شن وماسه به عنوان یکی از کانون های ایجاد آلودگی هوا، سازمان حفاظت محیط زیست از منظر قانونی صرفا در مواردی می تواند نقش حاکمیتی و نظارتی خود را ایفا کند که این معادن دارای بار آلودگی زیست محیطی باشند.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: البته حسب وظایف ذاتی، ده ها معدن طی سه ماهه گذشته در محدوده استان تهران مورد پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران قرار گرفته و بسیاری از آن‌ها به علت دارا بودن معضلات زیست محیطی با برخورد قانونی و حاکمیتی این دستگاه مواجه شده اند و این یعنی مسئولیت تعطیلی این کارخانه ها مشخص نیست که بر عهده ی چه سازمانی است؟
 
که ای کاش قبل از اینکه مسئولان در حوزه های استحفاظی یکدیگر نفوذ کرده و از مسئولیت خود شانه خالی کنند به فکر رفاه و البته سلامتی مردم باشند چراکه در پایان این چالش ها به ضرر مردم بوده و به آن ها آسیب وارد می کند.