افزایش مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا

عبدالرحمان رستمیان با یادآوری افزایش مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا طی روزهای اخیر، افزود: بیش از 3 میلیون نفر در دنیا به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و بروز آلودگی در هر نقطه از جهان تأثیر خود را روی سایر کشورها می‌گذارد که در این زمینه به‌ویژه بیمارانی که ظرفیت تنفسی پایینی دارند بیشتر در معرض این آسیب قرار دارند.

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: همچنین بیماران قلبی و عروقی نیز از آن دست افرادی هستند که با آلودگی هوا دچار مشکل شده و در برخی مواقع جان خود را از دست می‌دهند.

 این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از اینکه امروزه وضعیت خودروهای فرسوده بر افزایش آلودگی هوا دامن زده است، تصریح کرد: بسیاری از ماشین‌ها مبدل ندارند تا گازهای آلاینده را تبدیل به غیر آلاینده کنند این در حالی است که نظارت فنی نیز به‌درستی صورت نمی‌گیرد.

رستمیان به ساخت کارخانه‌های متعدد در اطراف شهرهای بزرگ اشاره کرد و افزود: واقعیت آن است که باید از ساخت این کارخانه‌ها جلوگیری شود این در حالی است که تعطیلی موقت برخی از این کارخانه‌ها برای کاهش آلودگی هوا نیز کارساز نیست چراکه به تولید ضربه می‌زند.

 وی در گفت‌و گو با خانه ملت یادآور شد: از سویی دیگر تأثیرات منفی آلودگی هوا در درازمدت نیز آسیب‌های منفی خود را برجای می‌گذارد که در این زمینه باید راهکارهای مؤثری برای کاهش آلایندگی هوا موردتوجه مسئولان قرار گیرد چراکه در آینده هزینه‌های بسیار زیادی بر دوش حوزه سلامت وارد خواهد کرد.

وی گفت: امروزه زمانی که مدارس به علت آلودگی هوا تعطیل می‌شوند باید صداو سیما شبکه‌سازی کرده و با ساخت برنامه‌های متنوع آموزشی به کمک حوزه آموزش در کشور بشتابد تا این مهم نیز به‌عنوان راهکار جبرانی برای تعطیلی مدارس در روزهای آلودگی هوای کلان‌شهرها باشد.