بهشت‌نشینان مقصر همه مشکلات شدند!

آلودگی هوا نفس ها را در سینه حبس و تعدادی را روانه قبرستان کرد به گونه ای که شهرداری مجبور شد یک شیفت اضافه برای غسال ها بگذارد.

خانم رئیس که مدت ها یکی از کرسی‌ها شورای شهر در بهشت را گرفته بود؛ همیشه مدعی حمایت از محیط زیست بود و بنزین های آلوده را دلیل آلودگی هوا عنوان می کرد دست بر قضا خانم رئیس در انتخابات دور چهارم شوراها رد صلاحیت شد که به گفته خودش دلیل این رد صلاحیت آلودگی هوا و پارزیت بود و دولت جدید تصمیم گرفت تصدی سازمان محیط زیست را به وی بدهند.

ابتکار بر سر کار آمد و قرار شد به نجات مردم برود در نتیجه شروع به واردات بنزین کرد تا دردی از مردم را دوا کند اما دردی دوا نشد و مردم همچنان گرفتار معضل آلودگی هوا هستند.

خانم رئیس در کاهش آلودگی راه به جایی نبرد و تقصیر آلودگی هوا در تهران را به گردن مسئولان شهرداری انداخت که اجازه ساخت و سازها را داده‌اند.

بر اساس این گزارش، هوا یکی از پنج عنصر ضروری (هوا، آب، غذا، گرما و نور)برای ادامه حیات انسان است. هر فرد روزانه نزدیک 22000بار تنفس می‌کند و تقریباْ به 15 کیلوگرم هوا در روز نیاز دارد. معمولاْ انسان می‌تواند به مدت 5 هفته بدون غذا و مدت 5 روز بدون آب زنده بماند، اما نمی‌تواند بدون هوا حتی 5 دقیقه زنده بماند.

 

شاخص هوای پایتخت‌نشینان روزهاست در حالت «ناسالم» است و مردم هوای سالمی برای تنفس ندارند. مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: روزانه 180 نفر بر اثر آلودگی هوا در پایتخت جان می دهند.

وی گفت: تعطیلی مدارس و معادن شن و ماسه برای کاهش آلودگی هوا موقتی است.

چمران افزود: این راه حل ها به درد نمی خورد به طوریکه برخی از این معادن 15 سال است که پروانه فعالیت آنها به اتمام رسیده است.

چمران با بیان اینکه استاندار تهران باید در خصوص وضعیت معادن به میدان بیاید گفت: استاندار تهران باید به میدان بیاید و تدبیری برای این خصوص بیاندیشد کند.

حال باید دید ایا استاندار برای تعیین تکلیف معادن وارد میدان می شود یا خیر؟ البته استاندار تهران در چندین جلسه کمیته اضطرار که به میزبانی استانداری برگزار می شود و وی رئیش بود حضور نیافت و ترجیح داد به جای اینکه به مشکل آلودگی هوا برسد در رکاب حسن روحانی از جنوب تهران بازدید کند.

عصبی شدن مردم و کوتاهی وزارت بهداشت

آلودکی هوا افراد را زودرنج‌تر، پرخاشگرتر، عصبانی‌تر و کم‌تحمل‌تر می‌کند. افراد مداوم خسته و بی‌حوصله هستند، سردردهای میگرنی و عصبی در آنها تشدید می‌شود و حالت گیجی و منگی به آنها دست می‌دهد. ارتباطات اجتماعی افراد ضعیف و حتی تمرکزشان کاهش می‌یابد و  هنگام رانندگی عجول‌تر و واقعا بدخلق می‌شوند. دود، غبار، سرب، ذرات آلاینده‌، مونواکسیدکربن و... این روزها به قدر کافی در هوای پایتخت نشینان وجود دارد و مردم هم روزانه آن را استنشاق می کند و البته این مواد نیز روزانه تعداد زیادی افراد را روانه قبرستان می کند و مسئولان ذی ربط بی توجه به تمام مشکلات.

احمد صادقی رئیس مدیریت بحران شهر تهران به خبرنگار فارس گفت که وزارت بهداشت در خصوص آلودگی هوا کوتاهی می کند و مضررات این شرایط را برای مردم بازگو نمی کند شاید اگر مردم بدانند این هوا چه خطراتی برای آنها دارند از خانه خارج نشوند و یا حداقل از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کند اما وزارت بهداشت که مسئول سلامت مردم است در این زمینه کاری نکرده است.

آلودگی هوا قطعا هزینه های زیادی را به شهر و مردم تحمیل می کند. سید محسن طباطبایی مزدآبادی  مدرس دانشگاه  با اشاره به اینکه نتایج نشان می دهد که هزینه های خارجی ناشی از آلودگی چهار آلاینده برای کلان شهر تهران در سال 1390 مبلغی بالغ بر 18.06 هزار میلیارد ریال بوده است، افزود: این عدد با توجه به قیمت‌های سال 1381 به دست آمده که بر اساس واقعی سازی به روش نرخ تورم 66.74 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

وی با انتقاد از بی توجهی دستگاه‌ها در مدیریت آلودگی هوا، گفت: متاسفانه تنها وقتی میزان غلظت آلاینده ها به مرز هشدار می‌رسد، مساله آلودگی هوا به اولویت دستگاه‌ها تبدیل می‌شود، در حالی که سیاست های مقطعی تنها مسکن شرایط بحرانی هستند.

 اعضای شورای شهر باید به عنوان ناظران اجتماعی مردم در شهر باید پیگیر مشکلات باشند. متأسفانه ارتباط منطقی بین مصوباتی که تعیین می‌شود، نیست و پیگیری جدی برای اجرای مصوبات وجود ندارد.

احمدحکیمی پور عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در این باره گفت: در مجلس چهارم لایحه نحوه جلوگیری از انتشار آلایندگی در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد طی سه ماه آیین‌نامه‌های اجرایی به مجلس ارائه شود اما 3 ماه به 5 سال تبدیل شد و در نهایت در سال 89 به تصویب رسید.

وی تصریح کرد: در شورای شهر دوره اول مسئله آلودگی هوا به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و بنده به همراه 4 عضو دیگر شورای آن زمان از الویری شهردار وقت تهران خواستار ارائه گزارشی درباره آلودگی هوا شدیم. گزارش وی به اطلاع دولت رسید و رسیدگی به موضوع در دستور کار قرار گرفت.

 

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه کمیسیون ویژه کلانشهرها در دولت باید این موضوع را به صورت جدی دنبال کند، گفت: قرار بود سالانه 20 کیلومتر مترو احداث شود ولی شهرداری در  این رابطه نتوانسته خوب عمل کند. دولت تدبیر و امید شانه از مسئولیت خالی نمی‌کند ولی بار اصلی بر دوش شهرداری افتاده است بر این اساس نیز شهرداری را ملزم کرده‌ایم تا توسعه مترو را در اولویت قرار دهد و اگر درآمد مازادی وجود داشت به حوزه حمل و نقل عمومی انتقال یابد اما در این ارتباط نیز شهرداری به وظیفه خود عمل نکرده است.

قرار است دوباره امروز کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل جلسه دهد و درباره تعطیلی مدارس تصمیم بگیرد البته اگر مثل هفته گذشته باشد که دردی را دوا نمی کند چرا که ابتدا تصمیم گرفتند 2 روز مدارس را تعطیل کنند بعد مسئولان وزارت آموزش و پرورش حرفشان را تغییر دادند و یک روز اعلام کردند و دوباره روز بعد حرف خود را پس گرفتند و به جای 2 روز 3 روز تعطیل کردند. همین بی تدبیری در زمان اعلام تعطیلی باعث شد مردم نتوانند از شهر خارج شوند تا کمکی به کاهش آلودگی مقطعی هوا کنند.

حسن بیادی نائب رئیس سابق شورای شهر تعطیلی مدارس در ایام آلودگی هوا را پاک کردن صورت مسئله مشکلات آلودگی هوا دانست و تصریح کرد، تعطیلی دردی را دوا نمی‌کند.

وی به آلودگی هوای شهر تهران اشاره کرد و گفت: کاهش آلودگی هوا به دلیل عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری است.

وی به بنزین‌های آلوده اشاره کرد و گفت: البته سوخت‌های دیگر هم وجود دارد اما جمیع این سوخت‌ها باعث آلودگی هوا در کلانشهر تهران می‌شود.

نائب رئیس سابق شورای شهر با بیان اینکه تهران به یک جزیره حرارتی از نوع منفی تبدیل شده است، گفت: آلودگی هوا برای سلامت انسان‌ها بسیار مضر است.

 

استانداری متولی اداره شهر تهران است و تاکنون در خصوص کاهش آلودگی هوا اقدام جدی انجام نداده و فقط اقدامات در حد برگزاری جلسه بوده و آن هم در بیشتر موارد بدون حضور آقای رئیس و معاون.

سیدحسین هاشمی استاندار تهران در خصوص آلودگی هوا به خبرنگار فارس گفت: قطعا تعطیلی پیوسته مدارس به نفع دانش آموزان نخواهد بود و باعث می شود از درس‌ها عقب بیفتند و امیدواریم وضعیت هوا بهبود یابد.

هاشمی تاکید کرد: اعضای کمیته اضطرار در آمادگی به سر می برند تا در هر ساعتی که نیاز باشد با تشکیل جلسه و یا به صورت تلفنی تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. وظیفه استانداری بررسی وضعیت و اعلام مصوبات لازم مطابق شرایط اضطرار خواهد بود و سایر موارد به دستگاه های دیگری مرتبط است که باید پاسخگو باشند.

اتوبوس های دود زاد و تردد تاکسی ها فرسوده  همچنان هوای شهر را آلوده می کند. فعالیت کارخانه های شن و ماسه و که فقط با تشدید آلودگی هوا تعطیل می شود و در ایام دیگر سال همچنان تولید آلودگی می کنند و هعیچکس حاضر نیست به روی خود بیاورد که ریه های تهرانی از بین رفته و دیگر هوای برای تنفسی ندارند.

رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر در این باره گفت: انتظار داریم فرمانداری با اقدامی قاطع با تعطیلی دایم معادن شن و ماسه جنوب تهران، اجازه ندهد بیش از این به حیثیت دولت آسیب وارد شود.

وی ادامه داد:  سلامت مردم را باید جدی گرفت و نباید با آن بازی کرد. اقدامات موثری در این زمینه صورت نمی گیرد و با این رویه نباید انتظار داشت که آلودگی هوا کاهش یابد.

حافظی با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیات وزیران در 10 اردیبهشت سال 92، باید خودروهای دیزلی به فیلتر دوده مجهز شوند، تصریح کرد: حدود 10 هزار سرویس توسط کامیون های حمل بار هر شب در سطح شهر تهران ارائه می شود که این خودروها بر خلاف مصوبه دولت، فاقد فیلتر دوده هستند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مصوبه مذکورخودروسازان را مکلف کرده که از ابتدای سال 94 برای خودروهای جدید نیز فیلتر دوده نصب کنند، تاکید کرد: خودروسازان با توسل به ابزار استمهال این مصوبه را اجرایی نمی کنند.

در خصوص آلودگی هوا هر دولت تقصیر را بر گردن دولت قبل می اندازد غافل از اینکه با جان مردم بازی می کنند.

حسن کریمی معاون عمرانی استاندار تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: دولت در 2 سال گذشته فرصتی برای کاهش آلودگی هوا نداشت

کریمی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه تا چه زمانی اقدامات مقطعی برای کاهش آلودگی هوا ادامه دارد، گفت: 75 درصد آلودگی هوا مربوط به حمل‌ونقل عمومی و خودروهای موجود در شهر است.

وی ادامه داد: باید نسبت به توسعه و گسترش حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر اقدام کنیم و خودروهای فرسوده، کاربراتوری و غیر استاندارد و همین طور تاکسی‌های فرسوده را از سیستم حمل‌ونقل خارج و جایگزین آن خودروهای استاندارد شوند.

دولت نباید در هوای آلوده به مُسکن تعطیلی مدارس بسنده کند و باید اقدامات کلیدی در این زمینه انجام دهد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: در آلودگی شدید هوا، تعطیلی مدارس به عنوان یک اقدام آنی و مقطعی ضرورت دارد اما نباید به این مُسکن بسنده کرد و دولت نشان دهد که برای نفس کشیدن مردم برنامه دارد.

عباس مقتدایی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دراین باره به خبرنگار فارس گفت: هماهنگی‌های لازم در مجموعه تصمیم‌گیرندگان و فعالان دولتی مرتبط با محیط زیست به نحو مطلوب وجود ندارد و متأسفانه اقدامات دولت در طول 2 سال گذشته نتوانسته است مطالبات مردم در این خصوص را تأمین کند.

وی افزود: شاید پیشینه‌های رفتارهای سیاسی رئیس سازمان محیط زیست در این امر به نحوی دخیل باشد، اما تمام جریان‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور در موضوع حفاظت از محیط زیست و جان مردم اشتراک نظر دارند و دولت باید از این فرصت برای حفاظت‌های زیست محیطی استفاده کند.

مقتدایی با بیان اینکه دولت ضروری‌تر از هوای تنفسی مردم چه چیزی را باید مراقبت کند، گفت: چه چیزی اهمیتش از تنفس مردم بالاتر است و آیا دولت و مجموعه برنامه ریزان کشور برنامه های راهبردی در این زمینه و اقدامات کوتاه مدت و میان مدت مربوطه را به نحو شایسته ساماندهی و اجرا کرده‌اند؟

مردم شهر هیچ گناهی نکرده اند که باید هزینه هایی که در تعهد دولت است و مجلس مصوب کرده بپردازند و دولت کمترین التفاتی هم نداشته باشد.

 

سید جعفر تشکری هاشمی معاون شهردار تهران در این باره گفت: سهم دولت در حمل و نقل عمومی مشخص است.  پنجاه درصد از هزینه توسعه خطوط مترو برعهده شهرداری است که به طور کامل این سهم پرداخت شده، در حالی که دولت تعهدی به پرداخت های موظفش ندارد.

وی  با بیان اینکه این روزها شهر تهران از آلودگی هوا به شدت رنج می برد، گفت: ذرات معلق به عنوان مهمترین آلودگی محیط زیست به شدت سلامت شهروندان را به خطر انداخته است و این مشکلی است که سال هاست شاهدش هستیم. معتقدیم نباید دست روی دست گذاشت تا این اتفاق حادث شود و ما با پدیده اینورژن و صدمات جسمی و معنوی و مادی به جامعه مواجه شویم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه حل مشکل آلودگی هوای شهر تهران چیزی نیست که در روزهایی که هوا آلوده می شود با چندین مصاحبه و اظهار نظر کارشناسی و بعضا غیرکارشناسی به دنبال توجیه وضعیت باشیم، خاطر نشان کرد: شهرهای بزرگی در دنیا با این مشکل مواجه بوده اند و با فکر و برنامه ریزی و با اعتقاد راسخ تصمیم گیرندگان توانسته اند بر آن غلبه پیدا کنند.

ارمغان وام به 110 هزار خودرو آسمان سیاه ‌تر برای تهرانی‌هاست. نفس‌ها به شماره افتاده  است.

 اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت:  همزمان با تشدید آلودگی هوای پایتخت با اعلام این که بروز آلودگی هوا در تهران،‌ مشکلی جدی است که به عنوان یک اپیدمی، همه شهر را فرا گرفته و تمام  مردم شهر را رنج می دهد،با این وجود، متأسفانه موضوع آلودگی هوا ‌اولویت دولت نیست.اقبال شاکری افزود: پرداخت وام برای انتقال خودروهای تولید شده از انبارهای خودروسازان به سطح معابر شهری از سوی دولت یازدهم، مؤید همین نکته است.

وی در خصوص علل افزایش آلودگی هوای تهران، اظهار کرد: بدهی های دولت به حمل و نقل عمومی، بلاتکلیفی طرح کاهش (ال ای زد) و نافرجامی در جمع آوری خودروهای فرسوده، از مهم ترین علت های تشدید آلوگی هوای  پایتخت محسوب  می شوند.

شاکری با بیان این که باید هر چه زودتر شرایط بحرانی موجود از سوی دولت مورد توجه قرار گرفته و مدیریت شود، خاطرنشان کرد: منشاء 80 درصد آلودگی هوای پایتخت،‌ منابع متحرک اعم از خودروها و موتور‌سیکلت ها هستند.

به گزارش فارس، آلودگی هوا سلامت مردم را به خطر انداخته و آمار و مرگ و میر را افزایش داده است. مسئولان به جای اینکه مشکل را بر گردن همدیگر بیندازند اقدامی برای این مشکل اساسی انجام دهند و دست از فرافکنی بردارند.