حمید صمدزاده در نشست کشوری کارشناسان و مدیران بهداشت دهان و دندان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ضمن اعلام این خبر گفت: بر اساس توافقنامه‌ای که بین وزرای بهداشت و آموزش‌وپرورش منعقد شد طرح وارنیش فلوراید دانش آموزان 6 تا 14 ساله مقاطع ابتدایی کشور آغاز شد که تاکنون از 7 میلیون دانش آموزان به بیش از 6 میلیون نفر، این خدمت ارائه‌شده است.

وی افزود: از زمان اجرای این طرح دو ماه ونیم می‌گذرد و این نشان از پیشرفت خوب این طرح بزرگ داشته است.

رئیس اداره بهداشت دهان و دندان خاطرنشان کرد: طبق برنامه باید در مرحله اول طرح برنامه آموزش، تکمیل شناسنامه الکترونیک دانش آموزان و ارائه وارنیش فلوراید انجام گیرد که در بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه وارنیش تمام‌شده و تکمیل شناسنامه الکترونیک و ارائه اطلاعات به سامانه «سپاس» که به همین منظور راه‌اندازی شده نیز در حال انجام است و از دانشگاه‌ها می‌خواهیم به‌روز اطلاعات خود را وارد این سامانه کنند.

وی بیان داشت: ورود این اطلاعات باعث می‌شود بتوانیم نیازها را بهتر بشناسیم و ارائه خدمت بهتری بر این اساس داشته باشیم.

معضل پوسیدگی دندان در دانش آموزان باید ریشه‌کن شود

مشاور معاون بهداشت گفت: بر اساس مطالعات شاخص DMFT هم‌اکنون در دانش آموزان کشور 2.09 است که این عدد با اجرای کامل طرح باید به یک برسد. باید به‌جایی برسیم که معضل پوسیدگی دندان دانش آموزان ریشه‌کن شود.

 دکتر صمد زاده افزود: کار تجهیز مراکز بهداشتی، درمانی برای ارائه بهتر خدمات و همچنین دو شیفته شدن این مراکز انجام‌شده است.

رییس اداره بهداشت دهان و دندان با اعلام اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف این طرح کاهش 25 تا 45 درصدی پرداخت از جیب مردم برای خدمات دندانپزشکی است، خاطرنشان کرد: طبق برآوردها مردم برای دریافت خدمات دهان و دندان سالانه بالغ‌بر 6 هزار میلیارد تومان پرداخت می‌کنند.

مشاور معاون بهداشت افزود: پیش از این طرح 90 درصد این خدمات توسط بخش خصوصی در کشور انجام می‌شد و سهم بخش دولتی تنها 10 درصد خدمات بهداشت دهان و دندان برای مردم بود که وزارت بهداشت درصدد است سه هزار مرکز بهداشتی، درمانی خود را طوری به‌روز کند که بتواند حجم خدماتش را افزایش دهد.

 وی بیان داشت: در این طرح علاوه بر دانش آموزان، مادران باردار و شیرده نیز مدنظر هستند که مزیت اجرای برنامه در بخش دانش‌آموزی این بود که مدارس جایابی شده‌اند و آمار دقیقی از میزان دانش آموزان در دست است، زیرا بیش از 95 درصد دانش آموزان 6 تا 14 ساله در مدارس هستند.

راه‌اندازی اولین نرم‌افزار الکترونیک سلامت دهان و دندان

صمدزاده با اعلام راه‌اندازی اولین نرم‌افزار الکترونیک سامانه سلامت دهان و دندان در کشور گفت: تاکنون یک‌میلیون دیتا از 7 میلیون دانش‌آموز در این سامانه واردشده است و باید تا پایان سال این اطلاعات کامل شوند.

 مشاور معاون بهداشت افزود: سطح دوم خدمات به دانش آموزان بعد از وارنیش فلوراید شناسایی و تکمیل خدمات و ارائه خدمات برای رفع پوسیدگی‌ها دندانی دانش آموزان است.

وی بیان داشت: باید مدرسه به مدرسه و پایه به پایه پیش برویم تا بتوانیم در یک برنامه 6 ساله به تمام اهداف برنامه برسیم.

رییس اداره بهداشت دهان و دندان گفت: در این برنامه که بخشی از طرح تحول بهداشتی است که توسط معاون بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ‌شده و مجریان آن‌هم مراقبین سلامت هستند، پیش‌بینی‌شده است که در وهله اول نگذاریم در سنین پایین دندانی پوسیده شود و بعد هم مشکل دندان‌های پوسیده مرتفع شوند.

مشاور معاون بهداشت از انعقاد تفاهم‌نامه با بیمه‌ها برای پوشش این طرح طی یک ماه آینده خبر داد و گفت: امیدواریم این تفاهم‌نامه نیز تا یک ماه آینده امضا و ابلاغ شود تا بر اساس آن 70 درصد هزینه را بیمه‌ها پوشش دهند و 30 درصد هم فرانشیز باشد.