رحمت الله حافظی عضو شورای اسلامی شهر تهران در صفحه منتسب مجازی خود انتشار 8 مورد را در آلودگی هوای تهران موثر دانست.

 

دلیل اول :هفده هزار تاکسی فرسوده در سطح تهران تردد دارند که بخاطر عدم تفاهم بین ستاد سوخت و ایران خودرو جایگزین نشده اند.

 

دلیل دوم : طبق استانداردها باید دوازده هزار دستگاه اتوبوس واحد به شهروندان تهرانی سرویس ارائه کند که در حال حاضر شش هزار دستگاه فعال است و نیمی از این شش هزار دستگاه نیز فرسوده اند، دولت مکلف به خرید اتوبوس بوده که طی شش سال گذشته حتی یک دستگاه نیز تحویل نداده است.

 

دلیل سوم: طبق مصوبه دهم اردیبهشت سال 92 هیئت دولت، مقرر شده تمامی خودروهای دیزلی در شهر تهران به فیلتر دوده مجهز شوند، در هر شب حدود ده هزار سرویس توسط خودروهای دیزلی برای خروج نخاله های ساختمانی و انتقال مصالح ساختمانی در سطح شهر انجام می شود که هیچ یک از این خودروها به فیلتر دوده مجهز نیستند.

 

دلیل چهارم: در همان مصوبه مقرر شده که خودروسازان از ابتدای سال 94 یعنی دو سال بعد از تصویب، خودروهای دیزلی مجهز به فیلتر دوده عرضه کنند، که هنوز اقدامی نشده است.

 

حافظی: چرا تهران این چنین است؟

 

دلیل پنجم:  هر دستگاه موتور سیکلت 125 سی سی کاربراتوری بیش از پنج دستگاه خودروی سواری باعث آلودگی هوا می شود، وزارت صنایع و سازمان محیط زیست مجوزهای واردات و زیست محیطی صادر می کنند و نیروی انتظامی نیز پلاک گذاری می کند، چرا به موتورهای انژکتوری ارتقاء نمی یابد؟ البته موتور سیکلت برقی پیشکش.

 

دلیل ششم: وفق مصوبه مجلس، دولت موظف به تامین بخشی از هزینه های توسعه مترو می باشد، طی سال های گذشته به این تعهدات عمل نشده است.

 

دلیل هفتم:  اواخر سال 92 باستناد درخواستی که به صحن شورای اسلامی شهر تهران ارائه شد، مجوز جابجائی منابع در ردیف مترو صادر شد، ولی با کمال تعجب، بجای تزریق منابع به مترو، حدود 700 میلیارد تومان از منابع مترو با این مجوز جابجائی، توسط شهردار تهران خارج شد و در ردیف های دیگر هزینه شد.

 

دلیل هشتم:  برای نجات صنعت چندین دهه قبل خودروسازی و بجای کمک به ارتقاء این صنعت و تکنولوژی، با اعطاء تسهیلات بانکی به مردم، بیش از یکصد هزار خودرو به جمع خودروهای قبلی سطح شهرها اضافه می کنند، بدون این که با تحویل هر دستگاه خودروی نو، یک خودروی فرسوده خارج شود.

 

این عدم توجه به مسائل مرتبط با سلامت مردم، در اولین گام نیاز به فرهنگ سازی در سطح مسئولین و متولیان اجرائی و کلان کشور حتی روسای سه قوه داشته تا در تصمیمات خود، برنامه ریزی های سلامت محور داشته باشند، از سوی دیگر، وظیفه دادستان تهران نیز بعنوان مدعی العموم می تواند گره گشا باشد، همان گونه که در منشور امیرالمومنین امام علی (علیه السلام )به مالک اشتر آمده است:" نسبت به کارگزاران و کارمندان خود سخت گیر و نسبت به بینوایان مهربان باش".