مردم در خطر، «ابتکار» در سفر!

هوای تهران این روزها در شرایط بدی است هرچند که مسئولان معتقدند که هنوز وضعیت هوا به حد بحران نرسیده است و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد اما چیزی که مردم لمس می‌کنند چیزی بیشتر از آلودگی هوایی است که تنها گروه‌های حساس را آزار دهد.

کاهش میدان دید را به مه ارتباط  می‌دهند و می‌گویند نباید کاهش میدان دید را به افزایش میزان آلاینده‌ها در سطح شهر نسبت داد چیزی که باورش برای مردمی که از آلودگی هوا سینه‌هایشان خس خس می‌کند و چشمهایشان می‌سوز باور کردنی نیست.

در این شرایط یکی از سازمان‌هایی که باید کمر همت را ببندد و برای حل مشکل آلودگی هوا با تمام قوا وارد میدان شود سازمانی است که از ابتدای دولت یازدهم با سرکار آمدن بانوی سبز پوش دولت، به اذعان کارشناسان محیط زیست و نمایندگان مردم در خانه ملت بیشتر از آنکه دغدغه حل مشکلات زیست محیطی را داشته باشد به نهادی تبدیل شده است که به انجام کارهای سیاسی بپردازد، این سازمان سازمانی است که نام محیط زیست و حفاظت از آن را بر سر در خود دارد اما چیزی که در آن نمی‌توان پیدا کرد دلسوزی برای حفاظت محیط زیست است.

فرخ مصطفایی یک کارشناس محیط زیست با انتقاد از عملکرد معصومه ابتکار در ریاست سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رئیس سازمان محیط زیست یک فرد نمایشی است و توانایی امور اجرایی را ندارد، شاید برای یک خانم مشکل باشد بر یک سازمانی که بخشی از آنها محیط‌بانان را تشکیل می‌دهند و کار آنها نظامی است احاطه داشته باشد.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: مدیریت فعلی سازمان محیط زیست ممکن است دور نمای خوبی داشته باشد اما به لحاظ اجرایی این توان در او  وجود ندارد که بتواند نیازهای محیط زیست ایران را پاسخ دهد به عنوان مثال در مورد گرد و غبار و آلودگی محیط زیست که هموطنانمان روزانه با این مشکل درگیر هستند نیز علی رغم صحبت‌های انجام شده  اقدام مفیدی صورت نگرفته است.

مصطفایی افزود: سازمان محیط زیست با مدیریت فعلی نمی‌تواند در جهت سیاست‌های ابلاغی محیط زیست حرکت کند و از سوی دیگر چون در اطرافیان رئیس جمهور باید تعدادی خانم وجود داشته باشد تا تعادلی میان مردان و زنان در کابینه ایجاد شود این انتخاب‌ها صورت گرفته است اما برای اینکه ایران نجات پیدا کند و مشکلات محیط زیست حل شود اراده‌ای دیده نمی‌شود، از طرف دیگر چون سازمان محیط زیست گزارش عملکرد خود را در زمینه عرصه‌های طبیعی و حیات وحش ارائه نمی‌دهد نمی‌توان عملکرد این سازمان را مورد بررسی قرار دارد.

وی اظهار داشت: ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری نشان از اهمیت این موضوع دارد ولی ساختارهای فعلی برای اجرایی شدن آنها مناسب نیست.

در این روزها که فریاد همه از آلودگی هوا بلند است جالب است بدانیم رئیس این سازمان عریض و طویل مشغول چه کارهایی است و در بیان عملکرد این سازمان برای بهبود وضعیت هوای پایتخت چه می‌گوید، اگر به مصاحبه‌های اخیر ابتکار نگاهی کنیم متوجه می‌شویم که در اکثر مصاحبه‌ها واردات بنزین را از جمله افتخارات خود در کنترل وضعیت آلودگی هوای تهران بیان می‌کند و معتقد است اقداماتی انجام شده است که توانسته در کاهش میزان آلاینده‌ها مؤثر باشد اما اینکه این اقدامات چیست و از چه زمانی آغاز شده است چیزی نمی‌گوید.

 

 

بنزینی که خود به قصه هزار و یک شبی تبدیل شده است که نمایندگان با یورو 4 بودن آن مشکل دارند و معتقدند بنزین‌های وارداتی ربطی به کاهش آلودگی هوا نداشت و تنها جیب برخی از مسئولان و وابستگان آنها را پر کرده است و برخی دیگر می‌گویند این بنزین‌ها حتی کیفیت بنزین‌های پتروشیمی را هم ندارند چه برسد به استانداردهای اروپایی و یورو 4!

سیاسی شدن فضای سازمانی که باید دغدغه اولش حفاظت از محیط زیست کشور باشد موضوعی است که دیگر نمی‌توان آن را کتمان کرد و این موضوع بر کسی پوشیده نیست این روزها که هوای شهر تهران هر روز آلوده‌تر از روزهای قبل می‌شود گویی تحمل آلودگی هوا برای خانم رئیس دشوار است که رفتن به سفر را به ماندن در خطر ترجیح داده است.

همزمان با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی فعالیت‌های سیاسی خانم رئیس نیز رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته است. شهربانو امانی، مشاور امور بانوان ابتکار و نماینده دوره ششم مجلس در ارومیه، برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران کاندیدا شده است و دیگر فصل درو کردن فعالیت‌‌هایی است که از مدت‌ها قبل آغاز شده بود. فعالیت‌هایی که تحت عنوان توانمندسازی زنان روستایی بخشی از بودجه‌های سازمان را صرف انجام کارهای سیاسی در روستاهای آذربایجان شرقی می‌کرد.

خبر دار شدیم این روزها دست بر قضا ابتکار نیز به یاد دریاچه ارومیه و احیای آن افتاده است و راهی سفر به ارومیه شده است تا دریاچه ارومیه را احیا کند، و چه همزمانی جالبی!

ابتکار گفته بود در این سفر نشستی برای تبادل نظر با اساتید و کارشناسان و مدیران استانی درباره مسائل زیست محیطی و آلودگی هوا و مدیریت پسماند طرح ریزی شده است.

همچنین دیدار میدانی از دریاچه ارومیه و نیز نشست با دانشجویان استان، نشست مطبوعاتی با خبرنگاران ، حضور در شورای اداری آذربایجان غربی و نیز نشست با تشکل‌های زیست محیطی آذربایجان غربی از جمله برنامه‌های ابتکار در این سفر بوده است.

وی در جلسه شورای اداری استان حاضر شده و در مورد حفاظت از محیط زیست در دولت یازدهم گفته است: محیط زیست ایران بالاتر از حد ظرفیت مورد بهره‌برداری و تخریب قرار گرفته‌است و اگر اقدامات دولت یازدهم صورت نمی‌گرفت دریاچه ارومیه به طور کامل تخریب شده‌ بود.

تصاحب مجلس برای مسئولان محیط زیست از جان مردم مهم‌تر است!

فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس نیز با انتقاد از وضعیت  تشدید آلودگی هوا در تهران گفت: آلودگی هوا از موضوعاتی است که مردم در زندگی خود آن را لمس می‌کنند. چهارشنبه مدرسه‌های تهران به دلایلی تعطیل نشد اما آیا می‌شود با پاک کردن صورت مسئله مشکل آلودگی هوا را نیز حل کرد.

وی ادامه داد: این وضعیت فعلی برای کودکان مضر است و جالب است افرادی که مدعی حمایت از کودکان هستند در اینگونه مواقع سکوت می‌کنند شاید به گونه‌ای بتوان گفت همه چیز تحت‌الشعاع سفر استانی رئیس جمهور قرار گرفته است و جلسه دیروز نمایندگان استان تهران نیز به درخواست استاندار تهران به دلیل سفر رئیس جمهور لغو شد.

یک نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پیشنهاداتی مانند ابرهای مصنوعی و ابرهای باران‌زا در گذشته مطرح شده بود که حتی نتایج این پیشنهادات گفته نشد که آیا اصلا چنین طرح‌ها عملیاتی می‌شود یا خیر، این‌ها جزو وظایف سازمان محیط زیست است و هم اکنون مدیریت محیط زیست در قبال وضعیت فعلی مسئولیت دارد و از آنجا که خانم ابتکار در دولت‌های قبلی نیز مسئولیت سازمان محیط زیست را بر عهده داشته است بنابراین نمی‌توان گفت در این زمینه بی‌تجربه است و علی بی‌توجهی‌ها همانگونه که برخی مدیران و افکار عمومی معتقد هستند این است که گویا مجلس بعدی برای مسئولان محیط زیست از جان مردم با اهمیت‌تر است.

ابتکار که این روزها باید درگیر ارائه راه حل برای حل مشکل آلودگی هوا باشد روز سه شنبه هفته گذشته نیز همراه معاون اول رئیس جمهور به کیش سفر می‌کند تا نکند آلودگی هوای تهران باعث آزرده خاطر شدن بانوی محیط زیست کشور شود.

 

 

سفر به ارومیه و سفر به جزیره کیش در اوج آلودگی هوای تهران و در کنار آن اظهارات رئیس سازمان محیط زیست که باید برای آمدن باد و باران دعا کنیم، نشان می‌دهد تا چه حد این سازمان دغدغه مسائل زیست محیطی دارد و نگران آلودگی هوای پایتخت است.

البته چند روز گذشته کار گروه ملی آلودگی هوا به ریاست ابتکار در سازمان محیط زیست برگزار شد که به رسم دولت یازدهم تقصیر آلودگی هوا در آن جلسه به گردن دولت قبل افتاد که اگر آنها برنامه 10 یا 15 ساله کاهش آلودگی هوا را اجرا می‌کردند هم اکنون شاهد این مشکلات نبودیم.

با این اوصاف به نظر می‌رسد به گفته محمد آصفری نماینده مجلس شورای اسلامی نباید امیدی به دولت برای حل مشکل آلودگی هوا داشته باشیم و بهتر است مردم برای بهتر شدن هوا و آمدن باد و باران ختم «امن یجیب» بگیرند.

در حالیکه هر روز تعداد زیادی از همشهریانمان و در دیگر کلانشهرها هموطنانمان با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند و روانه بیمارستان‌ها می‌شوند، مسئول مورد نظر سفر به شهرهای خوش آب و هوا را ترجیح می‌دهد تا مبادا برنجد بانوی محیط زیست کشور!