آخرین قیمت شیشه و تریاک در بازار

پرویز افشار در نشست خبری صبح امروز خود با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مقابله با عرضه مواد مخدر در کشور، از کشف بیش از 422 تن انواع مواد مخدر در 8 ماه ابتدایی سال 94 خبر داد و اظهار داشت: آمار دستگاه‌های کاشف نشان می‌دهد در 8 ماهه نخست امسال 10.8 تن هروئین، 325 تن تریاک، 66 تن حشیش و 1.3 تن شیشه کشف شده است.

رشد 21 درصدی کشفیات مواد مخدر در 8 ماهه نخست امسال

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با بیان اینکه کشفیات 8 ماهه نخست امسال با رشد 21 درصدی همراه بوده است ادامه داد:‌ در طول این مدت بیش از یک هزار و 750 مورد عملیات بر علیه سوداگران مرگ انجام شده است که این میزان با رشدی 19 درصدی همراه است.

وی افزود: در طول 8 ماهه نخست امسال تعداد باندهای مواد مخدر متلاشی شده به نسبت مدت مشابه سال قبل بیش از 6 درصد افزایش داشته و این در حالی است که آمار متلاشی شدن کارگاه‌های تولید شیشه با کاهشی 22 درصدی مواجه بوده است.

افشار با بیان اینکه امسال تعداد شهدای دستگاه‌های مقابله‌ای در مبارزه با قاچاقچیان 83 درصد کاهش داشته است، گفت: همچنین در طول این مدت 49 قاچاقچی در درگیری با ماموران به هلاکت رسیدند که آمار هلاکت قاچاقچیان نیز 36 درصد کاهش داشته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در ادامه این نشست از کاهش 11 درصدی تعداد قاچاقچیان دستگیر شده و افزایش 30 درصدی جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر خبر داد و افزود: در این مدت بیش از 164 هزار قاچاقچی مواد مخدر دستگیر شده‌اند و 70 هزار معتاد متجاهر نیز از معابر جمع‌آوری شده است.

هروئین و شیشه گران شد، تریاک ارزان

وی در ادامه به نوسانات قمیت مواد مخدر در آبان ماه امسال به نسبت آبان سال 93 پرداخت و گفت:‌ در آبان ماه سال 93 قیمت هر مثقال تریاک 20 هزار و 275 تومان بود و در آبان ماه امسال شاهد کاهش 38 درصدی قیمت خرده فروشی تریاک و 80 درصدی عمده فروشی آن بودیم.

افشار با قابل توجه دانستن افزایش قیمت هروئین در آبان ماه امسال اظهار داشت: در آبان ماه سال گذشته قیمت خرده فروشی هروئین 5 سانتی، 6 هزار و 876 تومان بود که امسال با رشدی قابل توجه به 9 هزار 418 تومان رسید.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری همچنین از افزایش 40 درصدی قیمت عمده فروشی حشیش در آبان ماه امسال به نسبت ماه مشابه آن در سال قبل خبر داد.

وی با بیان اینکه قیمت خرده فروشی و عمده فروشی شیشه به ترتیب با 154 درصد و 185 درصد در آبان ماه امسال به نسبت آبان 93 افزایش داشته است، گفت: در آبان ماه سال 93، قیمت هر گرم شیشه 29 هزار و 863 تومان بود و در آبان امسال به 76 هزار تومان رسید و این در حالی است که قیمت عمده فروشی شیشه به ازای 18 میلیون و 216 هزار تومان در هر کیلوگرم در آبان ماه سال قبل به 52 میلیون تومان در آبان ماه امسال رسیده است.

افشار در تحلیل چرایی نوسانات قیمت مواد مخدر در سال جاری اظهار داشت: در 2 سال گذشته‌ دستگاه‌های عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر، مبارزه هدفمندی را آغاز کردند  و درگیری‌های انجام شده بر مبنای رصد اطلاعاتی صورت گرفت.

وی افزود: همچنین وقوع 2 اتفاق باعث این نوسانات قیمت شد که یکی به کنترل مناسب پیش‌سازها در نقاط مرزی باز می گردد و دیگری کنترل مرزهای کشور.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری افزایش قیمت شیشه و تغییر الگوی مصرف را از دیگر عوامل نوسان قیمت هروئین در بازار عنوان کرد و گفت:‌ علاوه بر تغییر الگوی مصرف، کنترل پیش‌سازهای تولید هروئین نیز در افزایش قیمت هروئین در کشور موثر بوده است.

تولید هروئین در کشور به حداقل ممکن رسیده/ورود ترامادول پاکستانی و هندی با بسته‌بندی ایرانی

افشار همچنین در پاسخ به سوال تسنیم در خصوص تولید هروئین در کشور نیز گفت: بخش قابل توجه هروئین مصرفی کشور از خارج وارد شده و مقدار کمی از آن در کشور تولید می‌شود که البته با توجه به مکانیسم کنترلی در ورود پیش‌سازهایی که در تبدیل تریاک به مرفین و مرفین به هروئین استفاده می‌شود، تولید هروئین در کشور به حداقل ممکن رسیده است.

وی در ادامه از ورود ترامادول هندی و پاکستانی در بسته‌بندی مشابه تولید داخل خبر داد.

انتقاد سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از کمک ناچیز 20 میلیون دلاری به ایران

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در ادامه این نشست به اقدامات انجام شده در حوزه بین‌المللی نیز پرداخت و از کمک ناچیز 20 میلیون دلاری به ایران در مبارزه با مواد مخدر خبر داد و با انتقاد نسبت به ناچیز بودن کمک‌های بین‌المللی به کشورمان گفت: این کمک ناچیز مجامع بین‌المللی در حالی است که در سال‌های اخیر کشورهای غربی به بهانه تحریم‌ها، ایران را از خرید تجهیزات کنترلی در حوزه مبازره با مواد مخدر نیز محروم می‌کردند و حتی از تعمیر تجهیزات در اختیار کشورمان نیز سر باز می‌زدند.

افشار تاکید کرد: البته ایران توانسته به تمامی دنیا ثابت کند که علی‌رغم عدم کمک‌های جهانی نیز موفق‌ترین کشور دنیا در مقابله با مواد مخدر است و آمار کشفیات کشورمان حاکی از این موضوع مهم است.

عدم تحقق اهداف درنظر گرفته شده در حوزه پیشگیری از اعتیاد

وی در ادامه به حوزه پیشگیری پرداخت و با اعلام خبر عدم محقق شدن اهداف پیشگیرانه در این حوزه گفت: دستگاه‌های عضو ستاد، موظف بودند که تا پایان برنامه پنجم توسعه، 40 از جمعیت مرتبط با حوزه خود را تحت پوشش اقدامات پیشگیرانه قرار دهند که متاسفانه این هدف محقق نشد و در مهمترین گروه هدفی خود که همان حوزه دانش‌آموزی بود، تنها موفق به پوشش 8 تا 10 درصدی شدیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با اشاره به برخی اقدامات پیشگیرانه و همکاری با برخی سازمان‌ها و نهادها از جمله نیروی زمینی ارتش که بیشترین نیروهای وظیفه را در اختیار دارد، محدودیت منابع مالی و عدم بهره‌مندی مناسب از سازمان‌های غیر دولتی و مردمی را از جمله عواملی دانست که باعث عدم تحقق این هدف شده است.

وی همچنین از تخصیص 33 میلیارد ریال از سوی این ستاد به منظور اشتغال معتادان بهبودیافته خبر داد و طرح «خانه‌های بهاران» شهرداری را تعمیم یافته طرح پایلوت ستاد که نتایج آن را موفقیت آمیز توصیف کرده بود دانست.

کاهش مرگ و میر معتادان در 7 ماهه نخست امسال

افشار در ادامه این نشست به آمار مرگ و میر معتادان در کشور بر اساس آمار 7 ماهه نخست امسال پزشکی قانونی اشاره کرد و گفت: علی‌رغم افزایش مرگ و میر معتادان در 6 ماهه نخست امسال، خوشبتختانه آمار 7 ماهه، حاکی از کاهش 1.9 درصدی معتادان دارد و آمارهای به دست آمده نشان می‌دهد که در 7 ماهه نخست امسال، 1729 معتاد که 189 تن از آن‌ها را زنان تشکیل می‌دادند، جان خود را از دست داده‌اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری به اتفاقاتی که منجر به افزایش تعداد معتادان متجاهر در سطح پایتخت شده است پرداخت و گفت: تغییر الگوی مصرف و تخریب قریب الوقوع ناشی از مصرف مواد صنعتی که در بازه زمانی 2 تا 4 سال، مصرف کنندگان را به انتهای خط می‌رساند، کاهش مداخلات کاهش آسیب در سال‌های 90 و 91 و همچنین زنانه شدن اعتیاد از مواردی است که باعث افزایش میزان معتادان متجاهر در کشور شد.

هرندی پاکسازی شد/ اقدامات اخیر یک مُسکّن است

وی با اعلام خبر جمع‌آوری 4 هزار نفر در سطح پایتخت افزود: از این میان، 3 هزار نفر به مراکز درمانی ماده 15 و 16 تحویل داده شدند، 100 نفر اتباع بیگانه‌ای بودند که به کشور خود بازگردانده شدند و تعدادی نیز متکدیان و بی‌خانمان‌ها بودند.

افشار اقدامات انجام شده اخیر برای جمع‌آوری معتادان متجاهر پایتخت را مُسکنی قوی دانست و گفت:‌ این موضوع در دنیا به اثبات رسیده است که اگر به دنبال این اقدامات، برنامه‌های صیانتی وجود نداشته باشد در مدت زمان 6 ماه، شاهد بازگشت 92 درصد این افراد به چرخه اعتیاد هستیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری همچنین از پاکسازی کامل محله هرندی و جمع‌آوری تمام معتادان متجاهر در این منطقه از پایتخت خبر داد.

انتقاد شدید سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از وزارت تعاون

وی در ادامه بر وظیفه و تکلیف قانونی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ایجاد زمینه حمایت اجتماعی از بهبودیافتگان اعتیاد و بیمه معتادان کم بضاعت و بی‌بضاعت تاکید کرد و افزود: متاسفانه از سال 89 تا امروز، این وزارتخانه هیچ قدم بزرگی در این زمینه برنداشته است و در بحث حمایت‌های اجتماعی هیچ اقدامی را صورت نداده.

افشار گفت: این مساله مطالبه جدی ما از وزارت تعاون است و بارها موضوع را به صورت مکتوب نیز به آن‌ها ارائه داده‌ایم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در خصوص بیمه معتادان و اختصاص منابع مالی به آن گفت: در حال حاضر نزدیک به 90 درصد درمان کشور توسط بخش غیر دولتی انجام می‌شود و این بدان معنا است که افراد فاقد تمکن مالی نمی‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

وی افزود: در سال 92 و 93 بودجه‌های اندک 20 تا 30 میلیارد تومانی به موضوع بیمه معتادان و درمان آن‌ها در بخش بیمه سلامت تخصیص داده شد ولی حتی یک ریال آن نیز جذب نشد و این اتفاق در سال 94 نیز تکرار شده و از این اعتبارات، تنها 10 درصد جذب شده است.

کارفرمایان زنان بهبودیافته بدون نوبت وام می‌گیرند

افشار در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، از در اولویت قرار گرفتن کارفرمایانی که طرح‌هایی برای اشتغال زنان بهبودیافته دارند، خبر داد و گفت: با توجه به حمایت ستاد از اشتغال زایی برای زنان بهبودیافته، کارفرمایانی که طرح اشتغالی برای این زنان داشته باشند، با اولویت بررسی می‌شوند و بدون نوبت به بانک‌های عامل در جهت اعطای وام بدون بهره 5 تا 10 میلیون تومانی معرفی می‌شوند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آزاد شدن معتادان متجاهری که به بیماری‌های صعب‌العلاج همچون ایدز و هپاتیت مبتلا هستند گفت: طبق قانون این افراد به مراکز درمانی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی معرفی می‌شوند و سازمان بیمه سلامت مکلف است برای این افراد در صورت عدم داشتن بیمه درمانی، دفترچه بیمه صادر کند؛ لذا این افراد زمانی که به مراکز درمان اجباری اعتیاد می‌آیند، پس از شناسایی به اولین مرکز درمانی دولتی سپرده خواهند شد.

خط و نشان سخنگوی ستاد برای مسئولان وزارت بهداشت

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره زمان هولوگرام دار شدن متادون توسط وزارت بهداشت نیز خاطرنشان کرد: مسئولان سازمان غذا و دارو از هولوگرام‌دار شدن متادون‌های تولیدی جدید خبر داده‌اند و عنوان کرده‌اند تا پایان سال، تمامی متادون‌های تولید قبل را عرضه می‌کنند؛ لذا بنا شده است تا از ابتدای سال آتی، متادون‌های هولوگرام‌دار در بازار عرضه شود.

افشار تاکید کرد: در صورت عدم اجرایی شدن این قول مسئولان وزارت بهداشت، ما به صورت شفاف در مورد نشت این دارو به بازار سیاه صحبت خواهیم کرد.

واکنش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری به پیشنهاد حذف اعدام قاچاقچیان

 سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در پاسخ به سوال تسنیم درباره واکنش ستاد به پیشنهاد جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حذف مجازات اعدام قاقچاچیان مواد مخدر گفت: ما مشکلی با تغییرات قانون مبارزه با مواد مخدر نداریم ولی نکته حائز اهمیت در این تغییرات آن است که تغییرات پیشنهادی با نگاهی جامع ارائه شود.

وی با بیان اینکه نمی‌توان از اعدام قاچاقچیان مسلحی که دست به شرارت زده و با گروه‌های تروریستی گره خورده‌اند، چشم پوشید، ادامه داد: باید به اینکه توجه داشت که شرایط کشور ما و مجاورتمان با بزرگترین تولید کننده مواد مخدر دنیا با شرایط کشوری مثل هلند و انگلستان که هزاران کیلومتر از افغانستان فاصله دارد متفاوت است.

افشار گفت: ما با کاهش مجازات اعدام، مخالف نیستم ولی خواستار کیفی شدن مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر هستیم چراکه در حال حاضر مجازات‌های امروز، کمی است و بسیاری از حمالانی که اقدام به جابجایی مواد مخدر می‌کنند در زمره این مجازات قرار می‌گیرند در حالی که ممکن است قاچاقچیان بین‌المللی و سرکردگان باندهای بزرگ مخدر در هنگام دستگیری، حتی یک گرم مواد مخدر نیز به همراه نداشته باشند؛ این درحالی است که رصدهای اطلاعاتی کاملاً حاکی از مدیریت این افراد بر باندهای بین‌المللی است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: لذا با توجه به کیفی سازی مجازات قاچاقچیان، می‌توان مجازات‌های سنگینی همچون حبس ابد را برای حمالان مواد مخدر در نظر گرفت و درجهت کیفی سازی مجازات‌ها گام برداشت.