جوانان ایرانی نامزدی خود را چگونه می گذرانند؟

همه انسان ها از ابتدا تا پایان عمرشان نیازهای متعدد و متفاوتی را در خود می‌یابند که یکی از مهم‌ترین این خواسته‌ها، همراهی و پشتیبانی جنس مخالف در زندگی است. دختران و پسران جوان به دنبال یافتن فردی هستند که بتوانند نیازهای عاطفی‌شان را به درستی پاسخ دهد و در مراحل مختلف زندگی پناهگاهشان باشد.

 

آنها برای برآورده کردن این نیازها و احساس امنیت بیشتر به ازدواج و تشکیل خانواده روی می‌آورند. بنابراین ، نکته مهم و ضروری انتخاب شخص مناسب برای ازدواج است که با فرهنگ خانوادگی و خصوصیات اخلاقی فرد همتایی داشته باشد. در شهرهای بزرگ امروزی افراد با قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف ساکن هستند و به همین دلیل شناخت طرف مقابل در گرو تعقل نسبت به رفتار فرد و خانواده‌اش و زمانه بیشتر برای آشنایی و مشاهده نحوه زندگی آن‌ها است. به منظور تصمیم‌گیری قطعی برای ازدواج یا عدم ازدواج، خانواده‌ها دوره‌ای کوتاه، اما مفید نامزدی را برای رفت‌ وآمد بیشتر و شناخت کامل‌تر طرفین از یکدیگر در نظر می‌گیرند. عده‌ای در این مرحله از مسیر اصلی خارج می‌شوند و تمام توجه‌شان را به نکات فرعی و گذرا معطوف می کنند.

 

 

* رویاهای عاشقانه مانعی برای شناختن افراد!

 

دوران نامزدی به طور معمول از شیرین‌ترین و هیجان‌‌انگیزترین روزهای زندگی هر فرد است. دختران و پسران در این دوره از زندگی برای سپری‌ کردن وقت بیشتر با یکدیگر به گردش می روند و در کافه‌ها و رستوران‌ها به هم‌صحبتی می‌پردازند. آن‌ها طرف مقابلشان را به دوستان و آشنایان معرفی و در برخی مواقع در مهمانی‌ها و مراسم‌های رسمی آن‌ها به صورت خانوادگی شرکت می‌کنند. گاهی در این میان پاره‌ای جوانان به علت عدم درک صحیح از ایجاد و الزام دوره نامزدی، تنها تفریحات و خوش‌گذرانی‌های این دوره را مدنظر قرار می‌دهند. برخی به طور ناباورانه‌ای در واژه‌‌های عاشقانه، گفت ‌وگو و خنده‌های این مدت کوتاه از زندگی غرق می‌شوند و روزهای مهم و آینده‌ساز زندگی‌شان را به جای دقت نسبت به رفتارهای طرف مقابل و تکاپو برای به دست‌‌ آوردن اطلاعات مهم و مورد نیاز از فرد و خانواده‌اش در رویاهای عاشقانه و بی‌خیالی سیر می کنند. این دسته از جوانان فکر می کنند که نامزدی به معنای ازدواج است و راه برگشتی وجود ندارد. آن ها در تصاویر زیبا و روزها و لحظه‌های گرم این مرحله از زندگی مبهوت می‌شوند و دورشان نمی اندازند.

 

الهه، 29 ساله، کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، می‌گوید: "دوران نامزدی‌ام 5 ماه طول کشید. در این برهه از زمان به تنها چیزی که فکر می کردم معیارهایم و مطابقت رفتار همسرم با عقایدم بود. من همسرم را با چشمان باز انتخاب کردم و بعد از گذشت 6 سال از ازدواجم، احساس خوشبختی و رضایت نسبت به زندگی ام دارم."

 

 

* وقتی برای شادبودن از مسیراصلی خارج می‌شویم!

 

اگرچه روزهای نامزدی از شادترین دوران زندگی افراد به حساب می آید، اما حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های خاص خودش را هم دارد. در این مرحله افراد در ابتدای جاده زندگی مشترک قرار می گیرند و باید با دقت و زیرکی راه را از بی راهه تشخیص دهند. اغلب، کسانی که از ازدواج و در کل زندگی مشترک تصویر رویایی دارند و از مسأله‌ای به این مهمی، فقط جشن و شادی‌های ظاهری آن‌ را به یاد می آورند، از مسیر حساس نامزدی با بی‌تفاوتی و بی‌توجه به نکات عقلانی عبور می کنند. از طرف دیگر برخی جوانان در زندگی مجردی شاد و راضی نبوده‌اند به همین دلیل فرار را به قرار ترجیح می دهند. آن‌ها بدون شناخت و پیش‌بینی آینده به سمت جلو و ازدواج بدون فکر حرکت می کنند. 

این گروه از جوانان با آغاز زندگی مشترک و رفتن زیر یک سقف، تازه به فکر شناخت تفاوت‌ها و تفاهم‌هایشان می‌افتند. آن‌ها به علت عدم دقت در انتخاب و شناخت معیارهایشان، خود، طرف مقابل و همچنین خانواده‌ها را دچار زحمت و رنج فراوان می‌کنند و تاوان بزرگی مثل طلاق یا ادامه زندگی پرتنش و اجباری را متحمل می‌شوند.

 

 

شیوا، 35 ساله، کارشناس زبان انگلیسی، درباره انتخاب همسر سابقش می گوید: " قبل از عقد هر روز به خارج از شهر و شهربازی می‌رفتیم، در آن موقع کمتر پیش می‌آمد که درباره مسائل مهم زندگی صحبت کنیم 20 ماه بعد از ازدواج متوجه شدم که رفتارها و عقاید همسرم با معیارهایم مطابقت ندارد. در نهایت بعد از یک سال زندگی پرتنش از هم جدا شدیم."

 

دکتر ربابه غفارتبریزی، روان‌شناس، شناخت طرفین قبل از عقد را بسیار مهم می‌داند و در این‌باره می گوید: "افرادی که در دوران نامزدی در جهت شناخت طرف مقابل خود تلاش نمی‌کنند، افرادی ظاهربین هستند که شاید در خانواده و خانه پدری، کمبودهایی نیز داشته‌اند."

 

 

*** نامزدی دوران سرنوشت‌ساز یک زندگی

 

بعضی از جوانان به دلیل سخت گذشتن زندگی‌شان در سال‌های مجردی، نامزدی را با دوران استراحت و تفریح اشتباه می‌گیرند و ظاهربینی همیشگی‌شان را در این دوره مهم و سرنوشت‌ساز نیز کنار نمی‌گذارند.

 

اگر بدانیم که این مرحله از زندگی چقدر در آینده‌مان نقش مهم و مؤثری دارد و انتخاب آگاهانه همسر در این دوران خوشبختی‌مان را رقم می زند، بی‌شک با عقل و تأمل بیشتر به شناخت دختر یا پسر مورد علاقه‌مان می پردازیم.