بیمه‌ها به خواب زمستانی می‌روند!

این روز‌ها با شروع فصل سرما و افزایش ابتلا به بیماری‌ها افراد باید علاوه بر اینکه با بیماری و دوران نقاهت آن دست و پنجه نرم کنند باید با افزایش باور نکردنی قیمت برخی دارو‌ها نیز کنار بیایند که متاسفانه گویا وقتی کار به اینجا می‌رسد بیمه‌ها به خواب زمستانی می‌روند و هیچ رد پایی از آن‌ها برای حمایت از این بیماران به چشم نمی‌خورد. 

 

در این میان وقتی علل افزایش دارو را از مسئولان وزارت بهداشت جویا می‌شویم علت را کاهش میزان حمایت بیمه از این اقلام دارویی بازگو می‌کنند و وقتی علت کاهش حمایت بیمه‌ها را جویا می‌شویم یک گرداب نامتنهایی با عنوان عدم وصول مطالبات بیمه در زمان‌های مقرر و نبود اعتبارات و مسائلی از این قبیل را بهانه می‌کنند. 

 

زمانی بود که اگر پول هم داشتیم دارو نبود که تهیه کنیم، زمانی که یادآوری آن بسیار درد آور است اما در حال حاضر با تمهیدات صورت گرفته می‌توان گفت که تا حدودی دسترسی به دارو‌ها امکان پذیر شده است ولی مسئله بر سر نوسانات قیمت در برخی دارو‌ها و در بعضی زمان‌ها است که نیاز به یک نظارت دقیق بر قیمت‌ها و حل این مسئله به صورت ریشه‌ای و اساسی دارد. 

 

دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص افزایش قیمت داروی بیماران تالاسمی گفت: تاکنون قیمت داروهای تالاسمی هیچ‌گونه افزایش نداشته است ولی متاسفانه اخیرا قیمت داروی خوراکی وارداتی بیماران تالاسمی به دلیل کاهش حمایت سازمان تامین اجتماعی کاهش پیدا کرده است. 

 

جولان بازار سیاه در ماه‌های پایانی سال
دیناروند با تاکید بر اینکه تعهدات حمایتی از بیماران نباید کاهش یابد، خاطرنشان کرد: ما در وزارت بهداشت برای حمایت از بیماران تلاش می‌کنیم و در سال جاری هم به رغم مشکلات اعتباری و بودجه‌ای که وجود داشته است، تلاش کرده‌ایم حمایت‌های خود از بیماران خاص و صعب‌العلاج را کاهش ندهیم و انتظار داریم سازمان‌های بیمه‌گر پوشش‌های بیمه‌ای خود از دارو‌ها را کاهش ندهند. 

 

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت گفت: بسیاری از بیماران هستند که حتی به خود من مراجعه می‌کنند و از گران شدن قیمت دارو‌ها گلایه دارند، قیمت پرداختی برای دارو را نسبت به قبل مقایسه می‌کنند مثلاً می‌گویند فلان داروی‌ ام اس را ۴۰۰ هزار تومان می‌خریدند ولی الان ۷۰۰ هزار تومان می‌خرند در حالی که قیمت آن دارو تغییر نکرده است. 

 

دست آخر؛ همه چیز بر سر وزارت بهداشت آوار می‌شود
دیناروند اضافه کرد: این اتفاق متأسفانه ناشی از تغییر پوشش بیمه‌ای است و وزارت بهداشت نمی‌تواند در این زمینه دخالت کند البته می‌توانیم از سازمانهای بیمه‌گر موضوع را پیگیری کنیم ولی در ‌‌نهایت مردم ناراضی، این گران شدن دارو را از چشم وزارت بهداشت می‌بینند. 

 

وی ادامه داد: سیاست سازمانهای بیمه‌گر این است که معمولاً قیمت داروی ارزان‌تر را مبنای پوشش قرار می‌دهند به همین علت گاهی داروی قدیمی که معمولاً بیمار به آن عادت کرده است به علت ورود داروی ارزان‌تر برای بیمار گران می‌شود. مسئله‌ای که عمدتاً در مورد داروهای وارداتی رخ می‌دهد. 

 

گاید لاین‌ها به کمک مردم می‌آیند
محمود نجفی‌عرب رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در خصوص افزایش قیمت برخی اقلام دارویی بیان کرد: در شش ماهه نخست امسال هیچ‌گونه افزایش قیمتی در حوزه دارو نداشتیم، البته تولید‌کنندگان به این موضوع اعتراض دارند، چرا که همه تغییر قیمت‌ها از جمله افزایش دستمزد، خرید مواد اولیه و سایر هزینه‌ها در‌‌ همان ابتدای سال اتفاق می‌افتد.
 
وی افزود: تاکنون حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ قلم دارو افزایش قیمت داشته‌اند که البته میزان این افزایش قیمت زیاد نیست و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بوده است. هنوز صحبت جدی در این زمینه با کمپانی‌های بزرگ تولید‌کننده دارو انجام نشده است اما این موضوع در سندیکا به صورت علمی مورد بررسی است که بتوانیم بهترین گاید لاین‌ها را که به نفع صنعت داروسازی کشور باشد تعریف کنیم.