وضعیت قرمز هوا رکورد زد

این در حالی است که برخی مناطق تهران وضعیت بغرنج‌تری را سپری کردند و شاخص آلودگی در این مناطق از عدد 170 هم گذشت. قرار گرفتن  تهران در رتبه سی‌امین شهر آلوده جهان بدون تردید حاصل بی‌برنامگی‌ها و انجام دست و پا شکسته طرح‌هایی است که چندان از جانب دولت‌ها مورد توجه قرار نگرفته‌اند. نگاهی به حال و اوضاع آسمان پایتخت طی

20 روز گذشته مهر تایید دیگری بر انفعال و اهمال کاری‌هایی  است که نتیجه‌ای جز سنگینی تنفس پایتخت‌نشینان به دنبال نداشته است. نکته قابل توجه اینجاست که با وجود طرح‌هایی که اثرات کوتاه‌مدت و مسکن در برابر آلودگی هوا دارند و در سنوات گذشته امتحان خود را برای این کار پس داده‌اند، امسال دولت تصمیمی برای به‌کارگیری هیچ نوع محدودیت ترافیکی یا تعطیلی ادارات ندارد. البته تنها راهکار عملیاتی دولت برای مقابله با آلودگی هوا تعطیلی یک خط در میان مدارس است که این شیوه تعطیلی هم بیش از آنکه بتواند برای ساماندهی اوضاع موثر واقع شود بر ابهام در تصمیم‌گیری‌ها و نبود سیاست واحد در برابر شرایط بحرانی دامن زده است. در همین حال اجرای تعطیلی مدارس به صورت انتخابی یا راهی کردن دانش‌آموزان به مدرسه در روزی خاص همه و همه بر غفلت دولت از سلامت شهروندان بویژه دانش‌آموزان دلالت دارد که طی هفته‌های گذشته در روزهای آلوده و شرایط اضطراری پایتخت به نمایش درآمد. وضعیتی که بر ابهام تصمیم‌گیری‌ها افزود و این پرسش را در افکار عمومی به‌وجود آورد که چرا با وجود پیشی گرفتن شاخص آلودگی در برخی از روزها مانند دوشنبه هفته جاری تنها تعداد محدودی مدارس تعطیل شد و باقی دانش‌آموزان راه مدرسه را در پیش گرفتند؟ این شرایط که به طور مستقیم سلامت دانش‌آموزان را تحت تاثیر قرار خواهد داد به بهارستان هم کشیده شد و 107 نماینده مجلس با تذکر کتبی به رئیس‌جمهور خواستار مقابله جدی با آلودگی هوا و توجه به سلامت دانش‌آموزان شدند.

هوای پایتخت در شرایط هشدار

سه‌شنبه برای دومین  بار طی یک بازه زمانی کوتاه وضعیت قرمز برای پایتخت‌نشینان تکرار شد. محمد رستگاری، معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست درباره وضعیت هوای سه‌شنبه پایتخت اظهار داشت: براساس شاخص‌های کیفی به دست آمده از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا برای پایتخت‌نشینان با میانگین شاخص کیفی 157 برای ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون در وضعیت ناسالم برای تمام گروه‌ها  قرار گرفت. وی افزود: براساس اعداد به دست آمده از ایستگاه‌های سنجش هوا در سطح شهر، ایستگاه‌های پارک شکوفه و سوهانک به ترتیب با میانگین 175 و174  برای ذرات کمتر از 5/2میکرون آلوده‌ترین نقطه شهر از نظر آلاینده‌ها هستند.

کمیته اضطرار تشکیل جلسه داد

همچنین روز گذشته و به دنبال اعلام وضعیت قرمز در پایتخت از نظر کیفیت هوا، کمیته اضطرار تشکیل جلسه داد تا برای بهبود وضعیت برنامه‌هایی را به تصویب برساند. این در حالی است که در آخرین لحظات تنظیم این گزارش مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران اعلام شد. بنابر اظهارات مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش‌وپرورش شهر تهران طبق تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوا، تمام مهدهای کودک، پیش‌دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی استان تهران به جز شهرستان‌های فیروزکوه، دماوند و پردیس روز چهارشنبه(امروز) تعطیل است. همچنین اجرای طرح زوج و فرد از در منزل نیز از دیگر مصوباتی است که در این روز به اجرا در می‌آید.

تذکر کتبی۱۰۷ نماینده به روحانی درباره آلودگی هوا

این در حالی است که یکصد و هفت نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز درباره آلودگی هوا به رئیس‌جمهور تذکر داده‌اند. مهرداد بذرپاش، نماینده مردم تهران و ۱۰۶ نماینده دیگر در تذکر کتبی مشترک به حسن روحانی رئیس‌جمهور، خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای نجات جان مردم و بویژه کودکان بی‌گناه و کهنسالان در برابر آلودگی هوا شدند.

لزوم توجه جدی دولت به آلودگی هوا

البته نمایندگان مجلس هم برای کاستن از آثار مخرب آلودگی هوا اقدامی مانند تصویب هرچه سریع‌تر لایحه هوای پاک را در دستور کار دارند. موید حسینی‌صدر، سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس با انتقاد از وضعیت هوای پایتخت و سایر کلانشهرها، بر ضرورت توجه جدی دولت بر رفع این معضل تاکید کرد و اظهارداشت: در این زمینه مجلس می‌تواند بررسی سریع‌تر لایحه هوای پاک را در دستور کار قرار دهد. وی در توضیح جزئیات لایحه هوای پاک، گفته است: لایحه هوای پاک در کمیسیون‌های مربوطه فرعی بررسی و اصلاحات لازم انجام گرفته است و در کمیسیون کشاورزی هم به عنوان کمیسیون اصلی در حال نهایی شدن است.