نهم دی روز تجلی بصیرت اسلامی و انقلابی

حجت‌الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه در جمع مدیران، قضات و کارکنان دادگستری کل استان تهران با تأکید بر لزوم پیروی از سیره پیامبر اسلام در زندگی فردی و اجتماعی روز نهم دی را روز تجلی بصیرت اسلامی و انقلابی توصیف نمود.

 

وی تصریح کرد: 9 دی روز وحدت و انسجام ملی و انقلابی مردم ایران در مخالفت با دشمنان و در حمایت از ولایت و یک حرکت بزرگ ملی بود که در آن همه علاقه‌مندان به اسلام و انقلاب حضور داشتند و اختصاص به جناح یا دسته خاصی نداشت.

معاون فرهنگی قوه قضائیه حوادث سال 88 را تلخ، درس آموز، سهمگین و دشوار خواند و گفت: این حوادث کشور و ملت را با چالش بزرگی مواجه نمود که با بصیرت مردم انقلابی و هدایت‌های رهبری معظم، موفق به عبور از این گردنه دشوار شدیم.

حجت‌الاسلام هادی صادقی خاطرنشان کرد: در واقع اوج سپری شدن دشواری‌ها روز نهم دی بود و در این روز تیر خلاصی به توطئه‌های از پیش تعیین شده زده شد که یک قلم آن 55 میلیون دلار حمایت دولت امریکا از این آشوب ها می توان نام برد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با مقایسه مدت زمان فتنه با جنگ تحمیلی اظهار داشت: در یک صحنه مهم از تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی هشت سال دفاع مقدس که یک نوع توطئه با حمایت اکثریت ابرقدرت‌های دنیا برای سرنگونی جمهوری اسلامی بود به همت امام راحل و بسیج مردمی و بصیرت فزاینده دفع گردید و در صحنه دیگری هم  این بصیرتی که خیلی از آن سخن گفته شده است به خوبی خود را نشان می دهد و آن همین حماسه 9 دی است که روز تجلی بصیرت اسلامی و انقلابی است.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی با اشاره به اتفاقاتی که پس از فروکش کردن این جریانات مشاهده می‌شود گفت: اصرار برخی افراد بر مواضع غلط گذشته خود در خصوص فتنه جای بررسی، مطالعه، نقد و گفتگو دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات 117 و 118  سوره مبارکه توبه گفت: این دو آیه قابل مطالعه جدی و تعمق است که به جنگ تبوک تعلق دارد که از آخرین جنگ‌های پیامبر گرامی اسلام است و در واقع جنگی حادث نشد و در حد لشکر کشی کار خاتمه یافت.

وی ادامه داد: در اسلام حصرهایی وجود دارند که افراد باید مجازات اجتماعی شوند نه مجازات قضایی، به معنای اینکه از سوی جامعه اسلامی ارتباطاتی با آنها برقرار نشود مثل همین حصری که در قضایای 88 اتفاق افتاد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه تاکید کرد: بر اساس سیره نبوی باید این افراد محاصره اجتماعی شوند و هیچ گونه ارتباطی با آنها برقرار نشود، همچنین وظیفه مسلمین است تا وقتی که اینها توبه نکرده باشند و توبه آنها پذیرفته نگردد به خودمان حق ندهیم با آنها ارتباط برقرار کنیم، رفت و آمد کرده، سخن گفته و یا تصاویرشان را منتشر کنیم، چراکه هرگونه حمایتی از این افراد به معنای عدول از سیره نبوی است.

حجت‌الاسلام هادی صادقی هشدار داد: مردم و مومنین وظیفه دارند که در مسیری قرار نگیرند که از متخلفان و کسانی که وحدت شکنی کردند و توطئه‌های مختلف را دامن زدند دفاع کنند.

وی گفت: اصل و اساس در جامعه اسلامی این است که همه باید ید واحده باشند و با سخن واحد، رفتار واحد و کردار واحد پشت سر رهبر جامعه اسلامی حرکت کنند، همچنان که پیامبر از این طریق جامعه خود را اداره می‌نمودند و اشخاص متخلف را با حصر اجتماعی و ارتباطی جریمه می‌کردند.

معاون قوه قضاییه با اشاره به تصور برخی افراد که مجازات سران فتنه را صرفا حقوقی می‌دانند و معتقدند که بدون محاکمه این حصر جایز نیست گفت: این تصور خطاست و باید گفت این حصر، حصر اجتماعی است و نه صرفا حقوقی که رهبر جامعه اسلامی می‌تواند این کار را انجام دهد، همانطوری که رسول خدا اقدام نمودند و نکته مهم و حقوقی دیگر این امر ایجاد موجبات پیشگیری از وقوع جرم است که هم دادستان و هم شورای عالی امنیت ملی حق دارند تا این کار را انجام دهد.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی در پاسخ به این سوال که کسانی در گوشه و کنار می‌گویند دوره فتنه گذشته و دیگر جرمی واقع نخواهد شد گفت: باید از این افراد پرسید از کجا می‌دانید جرمی واقع نخواهد شد؟ فردی که بر مواضع غلط گذشته‌ی خودش اصرار می‌کند، شاید مترصد فرصت است تا در اولین زمان مطلوب اقدام به جرایم مورد نظر خودش نماید و باید پرسید کسی که هنوز توبه نکرده چگونه باید از او آسوده خاطر بود؟

وی اظهار داشت: ما علاقه‌مندیم و از خداوند می‌خواهیم که همه از جمله این افراد را به راه راست بیاورد و در مسیر درست انقلاب و اسلام هدایت فرماید، چراکه به نظر نمی‌رسد که عامدانه در این دام افتاده باشند و به تعبیر برخی از بزرگان فتنه زده شده‌اند و به تعبیری دیگر به سرکرده فتنه تبدیل شده‌اند، در هر حال امیدواریم از راه خطای خود بازگشته و توبه کنند و به دامان جامعه بازگردند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان این که معیار باید رهبری باشد، متذکر شد: اگر جایی ابهامی برای ما بوجود آمد، باید خط اصلی را از رهبری بگیریم چرا که این مقام در شرایط مختلف امتحان خود را پس داده و باید با تبعیت از ایشان و با توجه به معیارهایی که مشخص می‌نماید راه درست را انتخاب کرد.