سیاوش شهریور مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران امروز در مراسم گرامیداشت سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی که در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد، اظهارداشت: یکی از الزامات دنیای امروز داشتن یک مدرک تحصیلی است و در جامعه‌ای که در آن بیسواد باشد جامعه توسعه یافته و پیشرفته محسوب نمی‌شود.

وی با ارائه آماری از رشد نگران کننده طلاق، اعتیاد، بالا رفتن سن ازدواج و بیسوادی در کشور پرداخت و گفت: با صراحت می‌گویم فوق لیسانس‌های امروز از تحصیلکرده‌های ششم قدیم بیسوادتر هستند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران تصریح کرد: فوق لیسانس‌های ادبیات امروز از نوشتن یک نامه ساده و یک عریضه اداری عاجز هستند.

شهریور ادامه داد: هم‌اکنون 70 درصد جوان‌ها در دانشگاه‌ها نماز نمی‌خوانند، زنگ انشای مدارس کجا رفت؟ دیپلمه‌های این مملکت یک حکایت ساده از شعبی حفظ نیستند و حتی لیسانس‌های جغرافی نمی‌توانند یک شهر از شهرهای خراسان یا فارس را نام ببرند.

وی با بیان اینکه بی‌سوادی این مملکت را دارد از پا در می‌آورد، اظهارداشت: اگر ماشینی ساخته شد که در جاده ترمزش عمل نکرد، سپرش از مواد نامرغوب ساخته شد و موتورش به موقع عمل نکرد از کارگر آن کارخانه ماشین‌سازی تا مدیران ارشد آن همه مقصر هستند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران ادامه داد: اگر معلمی دانش‌آموزی را تربیت کرد و آن فرد در آینده نماینده مجلس و یا رئیس جمهور شد و بخشنامه‌ای را بدون آنکه موضوع آن را درک کند صادر کرد و تقوای لازم نداشته و دست درازی به بیت‌المال کند آن معلم هم در گناه وی شریک است.

شهریور بر ضرورت معرفی حداقل یک رمان به دانش آموزان در کلاس‌های درس تاکید کرد و گفت: زمانی در یکی از دبیرستان ها برای بازدید مراجعه کردم و متأسفانه هیچکدام از دانش‌آموزان محمود دولت‌آبادی را نمی‌شناختند و نمی‌دانستند وی که لیاقت گرفتن نوبل ادبیات را دارد سال‌ها پشت دروازه تبعیض مانده است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران با بیان اینکه باید یک نگاه جامع به بی‌سوادی شود، افزود: بی‌سوادی فقط به خواندن و نوشتن نیست بلکه نداشتن سواد زندگی و سواد گفت‌وگو جزئی از بی‌سوادی است چرا که هم‌اکنون مشاهده می‌کنیم برخی از سیاسیون و مراجع فکری ما نمی‌توانند صحیح با یکدیگر صحبت کنند.

وی با اشاره به ضرورت نگاهی نو به حوزه آموزش و پرورش گفت: جوان‌های امروزی معنای عشق را نمی‌دانند اما هوس را به خوبی شناخته‌اند و جوان امروز باید با ادبیات این سرزمین آشنا باشد چرا که سرشار از عشق است.

شهریور با بیان اینکه جامعه با سرعت سرسام‌آوری به سیاهچاله‌ای که من نام آن روزگار فاجعه می‌نامم در حال حرکت است، تصریح کرد: اگر امام زمان (عج) ظهور کند از ما سرباز نمی‌گیرد، باید به آموزش، به مطالعه و به موضوع سواد نگاه همه جانبه شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران در پایان سخنان خود با انتقاد از مدیر بی‌سوادی که در ساخت مسکن مهر سهیم بوده است، گفت: به صورت انبوه مسکن ساخته شده است اما برای مسجد، مدرسه، بیمارستان، سینما و کلانتری در این مجموعه خانه‌ها فکری نشده است و همین مسائل باعث آسیب‌های اجتماعی می‌شود.