آخرین جزئیات پلمب بیمارستانی در تهران

ایرج حریرچی در نشست خبری در رابطه با بیمارستان خصوصی که چندی پیش در تهران به دلیل تخلفات در تهران پلمب شد، گفت: وزارت بهداشت نظارت دوره‌ای بر فعالیت بیمارستان‌ها داشته و خدمات آنها را بررسی می‌کند. در زمینه تخلفات این بیمارستان نیز جلساتی با تعزیرات، قوه قضاییه و دستگاه‌های مربوطه تشکیل و گزارشات اولیه تهیه و تحویل مقام قضایی شد. دادستانی نیز مدعی‌العموم است و این مسئله را بررسی می‌کند بنابراین با توجه به مجموعه گزارشات قوه قضاییه حکم می‌دهد.

وی افزود: حکم مربوط به بیمارستان پلمب شده ارائه و برخورد قضایی لازم را دستگاه‌های مربوطه انجام می‌دهند.

حریرچی در رابطه با قانون بهره‌وری برای پرستاران گفت: این قانون از ابتدای اجرا دچار نواقص بود برخی پرستاران مایلند اضافه‌ کاری داشته باشند و در اکثر بیمارستان‌ها داوطلب برای اضافه کاری زیاد شده است ولی در برخی از بیمارستان‌ها نیز تمایلی در این زمینه نبوده و ما از آنها درخواست می‌کنیم که فعالیت اضافه داشته باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه هر شب چند صد نفر درخواست تخت ویژه همچون ICU را دارند، گفت: ولی به دلیل اینکه پرستار نداریم نمی‌توانیم برخی از این تخت‌ها را راه‌اندازی کنیم.

وی در رابطه با فعالیت کمک پرستاران و دغدغه‌هایی که پرستاران در این زمینه دارند، گفت: در هیچ جای دنیا حتی در کشورهای پیشرفته خدمات پرستاری فقط توسط نیروهای کارشناسی یا لیسانس حاصل نمی‌شود بلکه پرستاری دارای سطوح مختلف بوده و اقداماتی توسط نیروهای رده پایین‌تر انجام می‌گیرد.

حریرچی اضافه کرد: متأسفانه در یکی، دو دهه اخیر که مسئله بهیار و کمک بهیار را داشتیم برخی تلاش به حذف فعالیت بهیاران داشته و این موضوع سبب اختصاص یافتن ارائه برخی از خدمات به بیمار توسط همراه آن شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر در دسته‌های مختلف پرستاری کمبود داریم و به طور کلی می‌توان گفت تعداد صد هزار پرستار اندک است و نباید معیارها را در رابطه با کمبود صد هزار پرستار با منافع صنفی سنجید.

وی گفت: باید امنیت شغلی پرستاران را به منافع و سلامت مردم گره بزنیم، تربیت نیروهای کمک پرستار کار پرستاران را سبک کرده و هیچ تداخلی در این زمینه ندارد همانطور که یک تکنسین با فعالیتش به کار یک مهندس لطمه نمی‌زند.

حریرچی در مورد بودجه سال آینده حوزه بهداشت و درمان گفت: تلاش داریم بودجه بهداشت و درمان از بودجه جاری خیلی تأسی نگیرد و قسمت عمده از کمک دولت و بیمه‌ها تأمین شود.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: تلاش داریم نسبتی از ارزش افزوده را در حوزه بهداشت و درمان افزایش دهیم همچنین مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان علاوه بر اینکه کاهش بار بیماری‌ها را به همراه دارد درآمدی برای بهداشت و درمان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: حوزه سلامت از لحاظ اقتصادی پرهزینه بوده و روزمره مردم با آن مواجهند به طوری که میزان نرخ متوسط مراجعه سرپایی هر ایرانی 10.3 است.

حریرچی ادامه داد: تولید ناخالصی داخلی در کشور اگر با دلار آمریکا حساب شود رتبه 32 را در کشور داشته و اگر با دلار بین‌المللی محاسبه شود رتبه 17 تولید ناخالص ملی را در دنیا داریم البته سرانه هزینه سلامت مهمتر است که ایران بر اساس برابری قدرت خرید رتبه 70 داشته ولی سهم سلامت ما از تولید ناخالص ملی رتبه 88 دارد ولی سرانه هزینه سلامت 81 است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در هیچ کشور توسعه یافته و متوسط در دنیا طی 30 سال اخیر هزینه‌های بهداشتی و درمانی کاهش نیافته بلکه برخی از آنها توانسته‌اند آن را مدیریت و کنترل کنند و ما در این زمینه موفق بوده‌ایم. سیاست دولت به صورتی بوده که رابطه مالی بین بیمار و پزشک را به حداقل و صفر برساند و تلاش داریم سهم بیمه‌ها و دولت را در تأمین هزینه‌های بهداشت و درمان بالا ببریم.