منشا اصلی آلودگی هوا را بشناسید!

محمد حقانی با بیان اینکه طبق قانون دولت و وزارت کشور موظف به پرداخت هزینه های توسعه حمل و نقل ریلی پایتخت هستند، تصریح کرد: وقتی رعایت قوانین در نگاه مسئولان مغفول است، نباید توقع داشته باشیم که هوای تهران آلوده نشود.

وی با تاکید بر اینکه آلودگی هوای تهران مشکلی نیست که یک شبه ایجاد شده باشد که یک شبه برطرف شود، افزود: به نظر می رسد ایجاد کمیته ها و کمیسیون های مربوط به حوزه محیط زیست تنها فرار به جلو و رفع تکلیف است تا مسئولان صرفا به مردم نشان دهند که در حال کار کردن هستند و لاغیر.

وی با انتقاد از اینکه هنوز منشاء اصلی آلودگی هوای تهران شناخته شده نیست، بیان کرد: آنطور که به نظر می رسد همچنان منابعی که از سوخت های فسیلی استفاده می کنند منشا اصلی آلودگی هوای تهران است. منابعی که منشاء اصلی بیش از 70درصد آلودگی هواست.

حقانی استاندارد نبودن ناوگان اتوبوس و مینی بوسرانی به دلیل فرسودگی ها را از مشکلات اصلی آلودگی هوای تهران برشمرد و گفت: در حال حاضر بیش از 7500 دستگاه اتوبوس داریم که 500 دستگاه آن زمین گیر و تحت تعمیرند. از این تعداد اتوبوس نیمی نیز فرسوده اند. پس در واقع ناوگان حمل و نقل عمومی از نفس افتاده تهران خود منبع آلایندگی است.

این عضو شورای چهارم تهران با تاکید بر اینکه تهران یک هزار و 100 دستگاه مینی بوس نیز دارد که همگی آلاینده هستند، ادامه داد: این آمارها نشان می دهد که بیش از 17 هزار دستگاه اتوبوس و مینی بوس آلاینده در تهران حرکت می کنند که به دلیل فرسودگی ها به مولد آلایندگی تبدیل شده اند. وسایل حمل و نقلی که اگر بودجه نوسازی شان از سمت دولت پرداخت شود بی شک از حجم قابل توجهی از آلایندگی های تهران می کاهند.

حقانی با اشاره به اینکه بر اساس آمارها 2میلیون و 500 هزار موتورسیکلت در تهران تردد می کنند که هر کدام 8 برابر یک خودروی یورو 2 آلاینده اند، تصریح کرد: این بدین معناست که روزانه 20 میلیون منبع آلاینده به اضافه 4 میلیون خودرو در تهران در تردد هستند پس اگر توقع نداشته باشیم که هوا آلوده باشد جای تعجب دارد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه ماحصل وقفه یک دهه اجرای قانون آلودگی هوا در تهران آلایندگی هایی است که شاهدش بودیم، عنوان کرد: تا زمانی که دولت عزمش را برای حذف منابع آلاینده، توسعه مترو و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی جزم نکند، تا زمانی که پلیس مدیریت ترافیک هوشمند را در اولویت قرار ندهد و مجلس قانون 5 ساله معاینه فنی خودرو را اصلاح نکند، آسمان آبی تهران یک رویا خواهد بود.