زائران آماده زیارت سامرا شوند

 مصطفی قاسمی در جلسه‌ای که در بعثه مقام معظم رهبری تشکیل شد، افزود: در چند ماه گذشته، شرایط از سرگیری سفر رسمی زائران عتبات به سامرا، در دستور کار بود و بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که امکان آغاز اعزام زائران به سامرا، برای زیارت حرم مطهر امامین عسگریین(ع) فراهم شده است.

وی با اشاره به اعلام آمادگی طرف‌های عراقی و همچنین موافقت سفارت کشورمان در عراق برای آغاز سفر زائران به سامرا گفت: در صورت اعلام موافقت سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری و هماهنگی‌های لازم، ثبت نام برای سفر زائران عتبات عالیات به سامرا در قالب کاروان‌های زیارتی، آغاز خواهد شد.

نماینده حج و زیارت در عراق گفت: ثبت‌نام در کاروان‌های جدید که سفر به سامرا را هم در برنامه دارند، از بهمن آغاز می‌شود و به محض تکمیل ظرفیت، این کاروان‌ها به عتبات عالیات مشرف خواهند شد.

وی با بیان اینکه در ابتدا قرار است این طرح به صورت آزمایشی و محدود اجرا شود، افزود: بر اساس برنامه اولیه، قرار است، با آغاز دور جدید اعزام کاروان‌ها، شش تا هشت کاروان زمینی از زائران، در قالب تعریف شده‌ای قرار بگیرند که این کاروان‌ها، سفر به سامرا را هم در برنامه خود دارند.

قاسمی افزود: در این صورت اقامت این دسته از کاروان‌ها در کاظمین، که هم اکنون یک شب در کاظمین است، به دو شب و مدت کل سفر از هفت روز به هشت روز افزایش می‌یابد.

نماینده حج و زیارت در عراق افزود: در صورت موفقیت آمیز بودن این طرح در مرحله اول، شمار کاروان‌هایی را که علاوه بر نجف اشرف، کربلا و کاظمین، زائرانشان را به سامرا هم می‌برند، افزایش خواهد یافت.

وی گفت: برنامه‌ریزی اولیه برای تامین امنیت زائران سامرا، در مسیر رفت و برگشت، با طرف‌های عراقی صورت گرفته است.

قاسمی با اشاره به طرح حج و زیارت برای افزایش تعداد زائران عتبات عالیات افزود: از دوره جدید ثبت نام زائران، که از بهمن آغاز می‌شود، برنامه‌ریزی برای اعزام روزانه هشتاد و پنج کاروان به عتبات عالیات صورت خواهد گرفت.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق هم در این جلسه، تامین امنیت زائران را مهمترین مساله در سفر آنان به عتبات عالیات و بویژه سامرا دانست و برنامه‌ریزی مناسب برای این کار را ضروری خواند.

 

حجت الاسلام و المسلمین نجفی روحانی افزود: آغاز دوباره سفر زائران عتبات عالیات در قالب کاروان‌های رسمی به سامرا، گام مهمی در تعمیق روابط میان دو ملت عراق و ایران خواهد بود.