فرمانده ناجا: «اقتدار» صدای بلند نیست

سردار حسین اشتری در مراسم رونمایی از سامانه الکترونیکی ماده 49 آیین دادرسی کیفری که پیش از ظهر امروز برگزار شد، با اشاره به نقش ویژه آموزش و راه‌اندازی قرارگاه جهادی تربیت و آموزش کوثر از ابتدای سال جاری در نیروی انتظامی، اظهار داشت: خوشبختانه به دنبال راه‌اندازی این قرارگاه، موضوع آموزش توسط پلیس‌های تخصصی، با جدیت دنبال شد چراکه ما معتقدیم هر مامور پلیس باید امروز بداند که وظیفه‌ و اختیاراتش چیست تا در حیطه اختیاراتش، به وظایف خود عمل کند.

فرمانده نیروی انتظامی به رشد روزافزون تکنولوژی در دنیا و جامعه امروز اشاره کرد و گفت: شرایط جامعه امروز به شکلی است که شاهد تغییر دائمی تهدیدها و چالش‌ها هستیم و با توجه به تغییرات تهدیدات جامعه امروز، لازم است نیروی انتظامی نیز با تکنولوژی و دانش روز دنیا حرکت کرده و گام بردارد.

وی با بیان اینکه گستردگی فضای مجازی باعث تنوع جرائم در این حوزه شده است افزود: ما حتی در 5 سال پیش هم با این شبکه‌های اجتماعی مواجه نبودیم و امروز شاهد هستیم که این فضا، باعث تغییر نوع تعدی و تجاوز به حقوق مردم شده است.

اشتری ادامه داد: این شرایط باعث شده تا برخی از مجرمین با سوءاستفاده از فضای مجازی، در خانه خود بنشینند و اقدام به سرقت حساب‌های بانکی کنند لذا پلیس نیز باید بتواند با ارتقاء سطح دانش و تکنولوژی در اختیارش، از دفتر کار خود، این مجرمان را شناسایی کند.

فرمانده ناجا با بیان اینکه همانقدر که تکنولوژی برای جوامع بشری مفید است در کنارش تهدیداتی نیز وجود دارد که باید با آن مقابله کنیم، اظهار کرد: باید در تمام حوزه‌ها به روز باشیم و خوشبختانه ناجا گام‌های خوبی در این زمینه برداشته است و ما برنامه‌های خوبی را در برنامه 5 ساله ششم پیش‌بینی کرده‌ایم که ان‌شاءالله با حمایت دولت، اقدامات نو و جدیدی را ارائه خواهیم داد.

وی با در اولویت دانستن اقدامات پیشگیرانه نسبت به اقدامات مقابله‌ای، افزود:‌ هدف ما افزایش تعداد پرونده‌های تشکیل شده در پلیس نیست بلکه هدف اصلی ما کاهش آسیب‌های اجتماعی است و برای تحقق این هدف می‌بایست از ظرفیت اقدامات پیشگیرانه بهره‌مند شویم و نیروی انتظامی باید آخرین حلقه در برخورد با آسیب‌های اجتماعی باشد.

اشتری با بیان اینکه پلیس باید مقتدرانه با هنجارشکنان و قانون شکنان برخورد کند گفت: البته اقتدار به صدای بلند نیست بلکه برخورد مدبرانه در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی، نشان دهنده اقتدار پلیس است.

وی در ادامه با اشاره به موضوع رعایت حقوق شهروندی نیز اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که درصد بالایی از مراجعان پلیس، مردم عادی هستند که پلیس را ملجاء و پناهگاه خود می‌دانند.

فرمانده ناجا افزود: نیروهای پلیس در مواجهه با مردم باید روی گشاده آن‌ها را تکریم کنند و برخوردشان در مقابل مشکلات آن‌ها نباید باعث ناامیدی آن‌ها شود.

اشتری در پایان با اشاره به اینکه خدمت‌گزاری مردم، توفیقی است که خداوند آن را به نیروهای پلیس اعطا کرده است از فرماندهان پلیس پیشگیری سراسر کشور خواست تا برای سنجش موفقیت خود در وظایفشان، به نظر مردم عادی جامعه و نگرش آن‌ها به موفقیت پلیس مراجعه کنند.