رایزنی با راهور در مورد شرایط اعمال وضعیت PO برای چراغ های راهنمایی رانندگی

گروه اجتماعی- سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری افکارخبر در پاسخ به چرایی زمان بر بودن چراغ های راهنمایی و رانندگی خیابان های فرعی به اصلی عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که در سال های گذشته در مورد آن اطلاع رسانی ضعیفی صورت گرفته است سیستم چراغ های هوشمند تقاطع های شهر است. این سیستم بین المللی است و در بیش از 90 شهر دنیا در حال کار کردن است.

وی با بیان این که مبنای این سیستم اندازه گیری فاصله بین خودروها و سرعت و تعداد آنها است، عنوان کرد:  با این اطلاعات، سیستم زمان هر فاز را به صورت هوشمند تعیین کرده تا بهترین زمان توزیع سیکل یک چراغ انجام شود. طبیعتا زمانی که قرار است سیستم هوشمند به یک فاز زمان بیشتری بدهد شما شاهد هستید که تایمرها برای چند دقیقه متوقف می شوند.

وی ادامه داد: همانگونه که اگر قرار باشد سیستم هوشمند زمان را کم کند شاهد کاهش ناگهانی اعداد هستیم. این حالت به معنی است که سیستم به صورت هوشمند با سنسورهایی که بر روی زمین قرار دارد و با کامپیوترهایی که درمرکز وجود دارد در حال اندازه گیری برای توزیع بهترین زمان است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به این که  برخی از شهروندان برای عبور از چراغ صرفا به زمان و برآورد ذهنی خود اکتفا می کنند، اظهار کرد: در حالی که این نمایشگر در بسیاری از کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و کارکرد آن این است که راننده بتواند زمان توقف خود را تخمین بزنند اما این به معنای این نیست که راننده با یک مرتبه رویت تایمر تا زمانی که زمان به پایان برسد تصمیم برای ادامه مسیر را در نظر بگیرند بلکه باید مدام عدد تایمر و وضعیت چراغ توسط راننده کنترل شود.

تشکری هاشمی با اشاره به نقش بستن حروف  PO یا  Police Operation بر روی چراغ راهنمایی و رانندگی و لزوم توقف ماشین ها، خاطرنشان کرد: بعضا پلیس راهنمایی و انندگی در مواردی که خودرو تشریفات عبور می کند یا در مواردی که تشخیص می دهند برای اداره تقاطع باید مدیریت چراغ را بر عهده قرار گیرند چراغ در وضعیت PO  قرار می گیرد در نتیجه در این وضعیت اداره چهار راه با افسری است که در چهار راه قرار دارد.

وی با تایید وجود تقاطع هایی در شهر که برای ساعات طولانی در روز و حتی ساعاتی بدون حضور مامور راهنمایی و رانندگی چراغشان در وضعیت PO   قرار می گیرد، گفت: این وضعیت به معنی این است که بدترین زمانبندی اعمال خواهد شد. لذا زمانی که ضرورت کنترل دستی چراغ توسط پلیس رفع شد باید چراغ به وضعیت هوشمند برگردد و جعبه مربوط به چراغ تقاطع قفل شود تا شاهد دستکاری آن توسط افراد فاقد صلاحیت نباشیم. همچنین ماموران راهنمایی رانندگی باید هنگام ترک تقاطع چراغ را به حالت هوشمند در بیاورند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به این که در جلسه های مشترک با  راهور این موضوع طرح شده است، اظهار کرد: خوشبختانه پلیس راهنمایی و رانندگی نیز بر این موضوع تاکید دارند، لذا امیدواریم در آینده مواردی از این دست به حداقل حالت ممکن برسد.

تشکری هاشمی با انتقاد نسبت به رانندگانی که در رانندگی عجول هستند، اذعان کرد: همچنین فرهنگ اشتباه وجود چراغ های چشمک زن در سیستم ترافیکی یکی دیگر از عارضه های جدی در ترافیک شهر است. این در حالی است که در هیچ جای دنیا موضوعی به نام چراغ چشمک زن برای عبور از تقاطع وجود ندارد لذا این موضوع خودساخته است. در تقاطع ها یا چراغ های زمان دار یا تابلوهای رعایت حق تقدم باید وجود داشته باشد. همچنین باید در ساعات شب که خیابان ها خلوت تر است مدت زمان چراغ های راهنمایی و رانندگی کوتاه شوند.