با دعا آلودگی هوا رفع نمی شود/ باید شخص علاقمند به محیط زیست بر سر کار باشد

گروه اجتماعی، مراد هاشم زهی نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکار خبر با اشاره به آلودگی شدید هوا در روزهای گذشته در تهران و کلانشهرها گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست متولی رفع آلودگی و برنامه ریزی در این زمینه است که باید برنامه درستی در این زمینه داشته باشد تا مشکل آلودگی فع شود.

وی در پاسخ به این سوال که برخی نمایندگان معتقدند ابتکار رئیس حفاظت از محیط زیست در این سازمان بجای کارهای تخصصی دنبال فعالیت سیاسی است، گفت: ما پزشک هستیم و زیاد به این مسایل کاری نداریم اما وقتی برخی افراد در مسئولیت هایی منصوب می شوند و به امور دیگری غیر از مسئولیت خود می پردازند، باعث حساسیت و اعتراض نمایندگان می شوند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: برخی افراد در جایگاههای خود به سمت جریانات سیاسی می روند در برخی سازمانها سخت مشغول کار سیاسی هستند که وظیفه اصلی خود را فراموش می کنند و به جاهای دیگر توجه دارند و به همین دلیل اعتراض نمایندگان بلند می شود.

هاشم زهی افزود: در حال حاضر بین نمایندگان این احساس وجود دارد که رئیس سازمان مذکور وظیفه خود را در جاهای دیگر انجام می دهد. بنابراین ما معتقدیم که بهتر است افرادی که علاقه به انجام امور محیط زیست هستند در این مسند قرار گیرند.

وی با اشاره به تعطیلی مدارس در زمان آلودگی هو و با تاکید بر اینکه مشکل آلودگی با کارهای تسکینی قابل حل نیست، افزود: ما به دعا اعتقاد داریم و معتقدیم با استجابت دعا مشکلات و مصائب رفع می شود اما مشکل آلودگی که یک بحث علمی و فنی است با دعا رفع نمی شود بلکه یک کار ریشه ای و برنامه ریزی دقیق باید انجام شود.

نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی آلودگی زیاد می شود، مسئولین طرح های گذرا را پیشنهاد می دهند، تصریح کرد: برای رفع آلودگی باید برنامه ریزی کرد و سیاست هایی را در درازمدت اجرایی کرد نه اینکه منتظر باشیم باران و باد بیاد و این آلودگی کمتر شود. چرا که این روشی درست، منطقی و همیشگی نیست.

هاشم زهی جلوگیری از تردد ماشین های قدیمی، دودزا و غیر استاندارد را یکی از راههای کاهش آلودگی برشمرد و گفت: ساماندهی عبور و مرور، توسعه حمل و نقل عمومی از دیگر این راهکارهاست.

وی گفت: در گذشته برای کاهش آلودگی هوا بحث انتقال پایتخت مطرح شد گرچه در حال حاضر امکان انتقال پایتخت وجود ندارد اما می توان قسمتی از ادارات و وزارتخانه را منتقل کرد تا تهران خلوت تر شود.