یک میلیون و 266 هزار بازنشسته تحت پوشش این صندوق قرار دارند و بالغ بر 98 درصد بازنشستگان صندوق بازنشستگی تا سقف 2 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند ضمن اینکه کف پرداختی حقوق آنها 750 هزار تومان است.

خدمات خوش آب و رنگ برای بازنشستگان

مدیران صندوق بازنشستگی در هر دوره تلاش کرده‌اند خدمات متنوعی را اعم از خدمات حمایتی، فرهنگی، اجتماعی، گردشگری، بیمه‌ تکمیلی و زیارتی به این قشر از جامعه ارائه کنند اما در این مسیر با برخی موانع روبه‌رو شده‌‌اند.

رشیدی، مدیرکل فرهنگی صندوق بازنشستگی کشوری به پرداخت وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته مبلغ 2 میلیون تومان به 50 هزار نفر از بازنشستگان پرداخت شده است.

وی همچنین به سفرهای زیارتی و سیاحتی بازنشستگان اشاره کرد و یادآورشد: پیش از این 50 هزار نفر از بازنشستگان از این تسهیلات استفاده کرده‌اند که هم‌اکنون تعداد دریافت‌کنندگان خدمات به 95 هزار نفر رسیده است ضمن اینکه علاوه بر سفرهای زیارتی و سیاحتی در داخل، بازنشستگان به عتبات عالیات نیز اعزام می‌شوند.

به گفته محمود اسلامیان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری پرداختی حقوق به بازنشستگان صندوق از 3 منبع کسورات شاغلان، کمک دولت و سود شرکت‌ها انجام می‌پذیرد و در واقع ماهانه هزار و700 میلیارد تومان به عنوان حقوق به یک میلیون و 266 هزار بازنشسته پرداخت می‌شود.

کسری2700 میلیاردی صندوق بازنشستگی

 صندوق بازنشستگی کشوری هم‌اکنون با کسری  2 هزار و 700 میلیارد تومانی بودجه روبه‌رو است که این کسری شرایط نامساعدی را برای مجموعه ایجاد کرده است. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی مدیران صندوق بازنشستگی، مستمری بازنشستگان  طی سالیان گذشته و حتی 6 ماه ابتدای سال جاری بین روزهای 23 تا 27  هر ماه پرداخت شده اما از آبان ماه امسال مستمری بازنشستگان با تأخیر پرداخت شده است.

بازنشستگان چشم انتظار تدبیر دولت

شاید تأخیر 5 تا 6  روز برای برخی افراد تأثیری در روند زندگی روزانه‌شان نداشته باشد اما این تأخیر تأثیر بسزایی در امرار معاش بازنشستگانی که تنها منبع درآمدشان همین مستمری است، دارد. بازنشستگانی که هر ماه منتظرند براساس زمان اعلام شده از سوی صندوق، مستمری خود را دریافت و با مدیریت صحیح زندگی خود را بگذرانند. با توجه به شرایط اقتصادی و توان مالی ضعیف بازنشستگان این سوال از دولتمردان تدبیر و امید مطرح می‌شود که آیا دولت تدبیر برنامه‌ای برای حل این مشکل ندارد؟ آیا بنا نیست سر و سامانی به زمان پرداخت مستمری بازنشستگان داده شود؟ آیا فکری برای تأمین کسری بودجه صندوق نشده است؟

گفتنی است،  طی روزهای گذشته تعداد قابل‌توجهی از بازنشستگان با مراجعه به ساختمان صندوق بازنشستگی کشوری در میدان فاطمی، انتقادات خود را به مدیران صندوق مطرح کردند که امیدواریم  سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، اقدام موثری در این زمینه انجام دهد.