متولی آلودگی هوا محیط زیست است/ هیچ برنامه ای برای کاهش آلودگی وجود ندارد

گروه اجتماعی-حسین آذین نماینده رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارخبر با بیان اینکه با آمدن باد و باران نباید آلودگی هوا را به فراموشی سپرد، گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست بعنوان متولی کاهش و رفع آلودگی هوا برنامه جامع برای این موضوع ندارد و ما در زمان آلودگی شاهد اقدامات مقطعی و غیر کارشناسی همچون تعطیلی کارنجات و مدارس هستیم.

وی تاکید کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست باید آلودگی هوا و راهکارهای کاهش و رفع آنرا پیگیری کند و چاره ای بیاندیشد و مسئولین این سازمان نباید به دنیال کارهای دیگر و غیر از وظایف سازمانی خود باشند.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه کاهش و رفع آلودگی تنها کار این سازمان نیست، تصریح کرد:برخی  وزارتخانه ها، سازمانها و نهادها هم مسئولیتی در این زمینه دارند که باید به وظایف خود به درستی عمل کنند اما متولی اصلی در این زمینه سازمان محیط زیست است.

آذین با انتقاد از تعطیلی در زمان آلودگی هوا گفت: اینکه چهار روز کارخانجات و مدارس را تعطیل کنند درد اصلی دوا نمی شود. باید برنامه جامعی برای آلودگی هوا داشته باشیم و  تکلیف هر سازمان در خصوص آلودگی هوا بطور دقیق مشخص و اجرایی شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به رد ادعای سازمان محیط زیست مبنی بر ایجاد آلودگی از بنزین تولید پتروشیمی در کمیسیون اصل 90 و تهیه گزارش تخلف در این زمینه آیا گزارش تخلف برای بررسی به قوه قضائه ارسال شده یا نه گفت: گزارش کمیسیون ابتدا باید در صحن مجلس قرائت شود اما اکنون هشت ماهی است که تحویل هیئت رئیسه مجلس شده و در نوبت قرائت در صحن مجلس قرار دارد و هنوز قرائت نشد.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس افزود: پس از انتصاب خانم ابتکار در ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، وی مساله آلودگی هوای تهران را به بنزین تولید پتروشیمی ها ارتباط داد و اعلام می کرد که بنزین تولید داخل علت اصلی آلودگی هواست اما کمیسیون این ادعای وی را رد و گزارشی هم در این زمینه تهیه کرد.