شب امتحان چگونه درس بخوانیم؟

"خدایا این ترم رو به خیر بگذرون، قول میدم از ترم بعد جبران کنم" شعار و عهد دیرینه علم آموزان در شب امتحان، می‌توان قدمت این جمله را از زمان بازگشایی مکاتب و مدارس ریشه بابی کرد! شوخی، شیطنت و بازیگوشی‌های ایام تحصیل همیشه آن‌قدر جذاب است که با چشم بر هم زدنی شب امتحان فرا می‌رسد و تمام آن لذت‌ها و خوشی‌ها فراموش می‌شود. در این میان چند راهکار به ذهن هر دانش‌آموز یا دانشجو می‌رسد:

 

۱. عزم را جزم کرده و مقتدرانه جزوات و محتوای درسی را تخته‌گاز مطالعه می‌کند؛ می‌توان گفت این راهکار ویژه افراد درسخوان کلاس است و عمدتاً هم به نتیجه مطلوب می‌رسد.

 

۲. بی‌خیال نمره و واحد درسی! با اعتماد به‌ نفس از سیستم حذف اضطراری استفاده می‌کند؛ این راهکار برای دانشجوهایی است که به قول خودشان درس و دانشگاه بهانه ای است برای شاد بودن! اصلاً هم تلاش و زحمات و هزینه مالی و زمانی که صرف شده برایشان مهم نیست. این دانشجویان آینده خوشی ندارند و عمدتاً مشروط می‌شوند یا به قول قدیم‌ترها رفوزه. مادامی‌که مهلت داشته باشد می‌خواند و روز امتحان نامه بلند-بالایی طولانی‌تر از پاسخ‌های درخواستی، من‌باب التماس دعا با رسم شکل برای استاد و معلم مربوطه می‌نویسد؛ این راهکار درگذشته‌های نه‌چندان دور حس عاطفی معلم و اساتید را تحریک و حتی ممکن بود نمرات بالایی را نصیب فرد کند؛ هرچند این راهکار در برهه کنونی بی‌اثر شده و در مواردی حتی مشاهده‌شده فرد از این واحد درسی صفر گرفته است! توصیه می‌شود از این روش حذر شود یا روحیه استاد و معلم حتماً مدنظر قرار گیرد.

 

۳. برگه‌هایی را در قالب امداد غیبی و کمک‌درسی در جیب، کفش، یا آستین تعبیه می‌کند تا در صورت نیاز با مراجعه به آن اول جملات را به یاد آورد! بسیاری از محصلان بر این باورند که اگر اول جمله یادشان بیاید خودشان می‌توانند تا آخر جواب را بنویسند. در این مورد نیز تجربه به کرات ثابت کرده در صورت موفقیت در این روش فرد به‌نوعی اعتیاد به تقلب دچار می‌شود و در صورت گیر افتادن توسط مراقبان، نمره ۲۵ صدم برای وی منظور شده و تقلب ضمیمه پرونده می‌شود!

 

شب امتحان را از قدیم‌ترها کابوس دانشجو و دانش‌آموز گفتند، کابوسی که بی‌خوابی، کم‌اشتهایی و در موارد شدیدتر تیک‌های عصبی را به همراه دارد. البته مواردی هم مشاهده‌شده که فرد به پرخوری دچار شده و به‌محض اراده برای درس خواندن خواب چشمانشان را فرا می‌گیرد! بعضی‌ها هم از بیش‌فعالی در این ایام شکایت دارند؛  اینکه کسی که در طول سال یک لیوان جابجا نمی‌کند دیده‌شده در این ایام خانه‌تکانی هم انجام داده است!

 

 

از آنجا که از دیدگاه اساتید و معلمان امتحان تنها فرصتی برای ارزیابی دانشجویان و دانش آموزان است، از همین رو کارشناسان، روانشناسان و جامعه شناسان نسخه‌هایی برای نوگلان جامعه پیچیدند که با هم مرور می‌کنیم:

 

اول: در طول سال در کنار تمام تعاملات دوستانه و تفریحات در کلاس و مدرسه و دانشگاه و بیرون از فضای آموزشی، هرازگاهی جزوات نیز تبادل شود تا در پایان‌ترم به "چه کنم چه کنم" نیفتید!

دوم: تاریخ امتحانات را از یک ماه و حداقل ۳ هفته قبل استخراج و اقدامات لازم اعم از تسویه‌حساب مالی، رسیدگی به وضعیت انتخاب واحد با مراجعه به واحد آموزش دانشگاه و هرگونه تبادل نمره و تحقیق با استاد صورت بگیرد.

سوم: کارت ورود به جلسه را یک روز قبل از امتحان دریافت و تائیدات لازم از واحدهای مربوطه اخذ شود.

چهارم: شب قبل از امتحان به‌جای گشتن در فضای وب و حضور در شبکه‌های اجتماعی خواب به‌موقع را اولویت قرار دهند.

پنجم: تغذیه صحیح و به‌اندازه را موردتوجه قرار داده شود درصورتی‌که فرد نمی‌تواند به خاطر استرس صبحانه بخورند از مواد غذایی مثل موز و کشمش استفاده کنند.

 

و اما در پایان در نظر گرفتن نکات زیر می‌تواند برای موفقیت شما در شب امتحان راهگشا باشد:

 

دیوار، دسته صندلی و کارت ورود به جلسه محل یادداشت محفوظات برای روز مبادا نیست!

 

مراقبان امتحان، دشمنان دانشجویان و دانش آموزان نیستند؛ لطفاً با آن‌ها به‌درستی برخورد کنید!

 

فاصله بین صندلی‌ها در روز امتحان حداقل ۱متر و نیم است، در این فاصله با "دیدزدن" اطراف نه‌تنها نمی‌توان به پاسخ رسید، بلکه بی‌اعتمادی مراقبان را به همراه دارد و متعاقب آن استرس مضاعفی متوجه فرد می‌شود، از همین رو لازم است تذکر "سرتان روی برگه خودتان باشد" جدی گرفته شود!

 

در صورت ارتکاب به تقلب از سوی دانشجویان، فارغ از مسئله شرعی، سرافکندگی در جمع حاضر می‌تواند آینده تحصیلی دانشجو را در صورت ضمیمه شدن به پرونده تحت تأثیر قرار دهد، همچنین نمره ۲۵ صدم برای وی منظور می‌شود که یک مصیبت به مراتب سنگین‌تر است.

 

بعد از اتمام امتحان با مرور کردن سؤالات و اشتباهاتی که متصور می‌شوید خود را دچار استرس و اضطراب بی‌مورد نکنید، با اتمام آزمون، پرونده آن درس نیز بسته شده و باید برای آزمون و ترم آینده آماده شوید!

 

با توکل به خدا و اتکا به دانسته‌های خود و با روحیه وارد جلسه امتحان شوید!