آلودگی هوا را به گردن یکدیگر نیندازیم

چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا در مرکز همایش‌های بین الملی صداوسیما آغاز شد.

بنابراین گزارش حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و محمد باقر قالیباف، شهردار تهران از سخنرانان این همایش هستند.

وزیر بهداشت در سخنانی در این همایش اظهار داشت: آلودگی هوا مسئله ای است که امروز در اکثر شهرهای صنعتی دنیا وجود دارد و مردم این شهرها از هوای سالم کم بهره هستند این مساله در کشور ما هم وجود دارد و مشکلاتی ایجاد کرده که گاهی به نظر لاینحل آمده است، اما اگر کار را به دست غیرسیاسیون و دانشگاهیان می‌دادیم رسیدن به هدف و کاهش آلودگی هوا دور از دسترس نبوده و نیست.

هاشمی ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی از هزار و 600 شهر در 90 کشور دنیا فقط 12 درصد مردم از هوای مطلوب برخوردار هستند و بسیاری از مردم جهان در معرض بیماری ها و آسیب های ناشی از آلودگی هوا قرار دارند.

وزیر بهداشت اظهار کرد: آنچه مسلم است این است که هر سال میلیاردها دلار به علت آلودگی هوا ضرر می کنیم بخش عمده این بار مالی را مردم پرداخت می کنند کسب و کار و روح و روان مردم آسیب می بیند بخشی از دولت با ارایه خدمات در بیمارستان ها و کاهش طول عمر ایرانیان متضرر می شود ولی در هر صورت آسیب های ناشی از آلودگی های هوا هر سال در حال افزایش است .

وی با اشاره به اینکه اکثر این آلودگی ها خودساخته است، گفت: اگرچه تهران از نظر اقلیمی در شرایط استثنایی قرار دارد که آلودگی در آن تشدید می شود اما اگر به صورت علمی با این پدیده برخورد کنیم و تقصیر را به گردن یکدیگر نیندازیم می توانیم وضعیت آلودگی هوای تهران را بهتر کنیم.

هاشمی افزود: همه ما جزو یک حاکیت هستیم و 50 سال دیگر در مورد عملکرد کل حاکمیت قضاوت خواهد شد بنابراین اینکه یک روز تقصیر را به گردن دولت بیندازیم یا شهرداری، وزارت بهداشت یا سازمان محیط زیست را محکوم کنینم راه به جایی نمی بریم.

 

وزیر بهداشت همچنین در سخنانی با بیان این که اگر به جای متهم کردن یکدیگر و اینکه تقصیر را به گردن یکدیگر بیاندازیم فقط 10 درصد قوانین را اجرا می کردیم شرایط متحول می شد، ادامه داد: ممکن است این حرف را در سال های آینده نیز تکرار کنیم که با عزم ملی می توانیم آلودگی هوا را رفع کنیم اما عزم ملی زمانی ایجاد می شود که همه ما با مسئولیت پذیری برای رضایت مردم و خدا به سلامت مردم توجه کنیم.

هاشمی تصریح کرد: تجربه نشان داده است که اگر بخواهیم می توانیم، مگر کاربراتورها را به انژکتور تبدیل نکردیم. مگر کیفیت بنزین را تغییر ندادیم. مگر گازوییل را در بسیاری از خودروها به بنزین تبدیل نکردیم. با همین کارها توانستیم میزان سرب را به حداقل برسانیم و از میزان بنزن و مونوکسید کربن به شدت کم کنیم. این نوع تصمیمات و اجرای آن ها سخت است اما شدنی است.

هاشمی با بیان این مطلب که طی دو سال گذشته وضعیت آلودگی هوا و ریزگردها بهتر شده، افزود: هفته گذشته استاندار کرمانشاه به من گزارش داد که تعداد روزهایی که ریز گرد داشتیم از هفتاد روز در سال 92 به کمتر از 20 روز کاهش یافته است و این نشان می دهد که اگر ما تلاش کنیم شرایط اقلیمی و آب و هوایی هم به ما کمک می کند.

وزیر بهداشت بیان کرد: مسئله مهم این است که تابع احساس نباشیم و به جای نگاه سیاسی، نگاه علمی داشته باشیم و به تجربه شهرهای موفق مانند استامبول، توکیو و لندن که توانستند ظرف چند سال مساله آلودگی هوا را حل کنند نگاه کنیم.

 

گفتنی است  محورهای این همایش پایش و اندازه گیری آلودگی هوا، آلودگی هوای محیط‌های بسته شهری، مدلسازی و پیش بینی آلودگی هوا، مطالعات انتشار و منابع ساکن و متحرک، راهکارهای کاهش آلودگی هوا، ریزگردهای آلاینده هوا، ارزیابی ریسک، مواجهه و اثرات بهداشتی آلودگی هوا، اثرات آلودگی و هزینه‌های خارجی، مطالعات منطقه‌ای و فرامرزی آلودگی هوا، آلودگی صوتی، الگوی توسعه شهری و آلودگی هوا، آموزش و فرهنگ سازی درباره آلودگی هوا و صداست.