پرونده مفقودان ایرانی فاجعه منا بسته شد+تصاویر

نماینده ولی فقیه درنشست شورای برنامه ریزی وهماهنگی بعثه مقام معظم رهبری ازشناسایی همگی مفقودان ایرانی فاجعه منا خبر داد و گفت: با تشخیص هویت آخرین پیکر، تمامی ۴۶۱ جانباخته کشورمان دراین حادثه غمبارشناسایی شدند وبا وجود شرایط کنونی در روابط ایران وعربستان تلاش داریم بقیه پیکرهایی که عزیزانشان درخواست کرده‌اند در آینده به کشورمنتقل شوند و این مرحله نیزپایان یابد.

«حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر» دراین نشست بر لزوم حفظ ارتباط بعثه و سازمان حج با خانواده جانباختگان این فاجعه تاکید کرد و خواستار استفاده از راهکارهای مناسب برای حل مشکلات آن‌ها شد.

وی با اشاره به اینکه درموضوع مستند سازی این فاجعه نیزکارهای خوبی صورت گرفته است افزود: مطالب جمع آوری شده ازشاهدان عینی خارجی با اظهارات شاهدان عینی ایرانی مطابقت دارد.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه کارهای پژوهشی در خصوص ابعاد مختلف حادثه منا درحال انجام است افزود: مسایل حقوقی و موضوع پرداخت دیه به بازماندگان جان باختگان درحال پیگیری است و در این ارتباط مقالات پژوهشی واطلاعات جمع آوری شده دراختیار دستگاههای مسئول قرارمی گیرد.

حجت الاسلام قاضی عسکر در ادامه سخنان خود با تاکید براینکه مسئول حوزه حج درکشورتعریف شده است اظهار داشت: ما بار‌ها اعلام کردیم که دو موضوع حج تمتع و عمره را نباید به روابط سیاسی دو کشورعربستان وایران گره زد.

وی در پایان این نشست، لزوم توجه به اصلاح مدیریت دراداره حوزه عتبات با استفاده از کوچک سازی و چابک سازی مدیریت وایجاد رقابت سالم با تعدیل درنرخ سفر وکاهش هزینه‌ها را یادآور شد و تاکید کرد درکنار تقسیم کارباید تمرکزمدیریتی حفظ و با ارائه طرح‌های جدید مشکلات رفع گردد.

گفتنی است ازمیان ۷۹ جانباخته ایرانی فاجعه منا که درعربستان دفن شدند ۴۲ خانواده رضایت خود را با باقی ماندن اجساد عزیرانشان درعربستان اعلام داشتند و با تلاش بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت تاکنون بیش از بیست پیکر به کشور بازگردانده شدند.