حجت الاسلام قاضی عسکر در نشست شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری از شناسایی همگی مفقودان ایرانی فاجعه منا خبر داد و گفت: با تشخیص هویت آخرین پیکر، تمامی ۴۶۱ جانباخته کشورمان در این حادثه شناسایی شدند و با وجود شرایط کنونی در روابط ایران و عربستان تلاش داریم بقیه پیکرهایی که عزیزان شان درخواست کرده اند در آینده به کشور منتقل شوند و این مرحله نیز پایان یابد.

 

گفتنی است از میان ۷۹ جانباخته ایرانی فاجعه منا که در عربستان دفن شدند ۴۲ خانواده رضایت خود را با باقی ماندن اجساد عزیران شان در عربستان اعلام داشتند و با تلاش بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت تاکنون بیش از ۲۰ پیکر به کشور بازگردانده شدند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در این نشست بر لزوم حفظ ارتباط بعثه و سازمان حج با خانواده جانباختگان این فاجعه تاکید کرد و خواستار استفاده از راهکارهای مناسب برای حل مشکلات آنها شد.

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه در موضوع مستندسازی این فاجعه نیز کارهای خوبی صورت گرفته است افزود: مطالب جمع آوری شده از شاهدان عینی خارجی با اظهارات شاهدان عینی ایرانی مطابقت دارد.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه کارهای پژوهشی در خصوص ابعاد مختلف حادثه منا درحال انجام است، افزود: مسایل حقوقی و موضوع پرداخت دیه به بازماندگان جان باختگان در حال پیگیری است و در این ارتباط مقالات پژوهشی و اطلاعات جمع آوری شده در اختیار دستگاه‌های مسئول قرار می گیرد.

نماینده ولی فقیه در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه مسئول حوزه حج در کشور تعریف شده است، اظهار داشت: ما بارها اعلام کردیم که دو موضوع حج تمتع و عمره را نباید به روابط سیاسی دو کشور عربستان و ایران گره زد.

در این جلسه بحث درباره برنامه های نوین سازمان حج و زیارت و شرکت شمسا در حوزه عتبات ادامه یافت و مسئولان واحدهای ذی ربط دیدگاه خود را در خصوص راهکارهای جذب بیشتر زائران در این حوزه و خدمات رسانی بهتر در عراق بیان کردند.

در پایان این نشست نماینده ولی فقیه لزوم توجه به اصلاح مدیریت در اداره حوزه عتبات با استفاده از کوچک سازی و چابک سازی مدیریت و ایجاد رقابت سالم با تعدیل در نرخ سفر و کاهش هزینه ها را یادآور شد و تاکید کرد در کنار تقسیم کار باید تمرکز مدیریتی حفظ و با ارائه طرح های جدید مشکلات رفع شود.