علیرضا پناهیان در همایش دموکراسی و رسانه که صبح امروز در سالن شهید رشادی تهران برگزار شد، با بیان اینکه باید بحث دموکراسی و رسانه را 20 سال قبل مطرح می‌کردیم، گفت: تجربه رسانه و دموکراسی در جهان باعث این همه جنگ و خونریزی شده است و ما نباید این تجربه را زیر پا بگذاریم؛ تجربه اگر کامل باشد همگام با دین است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تجربه بشری نشان داده دموکراسی و رسانه آنچنان که در جوامع دموکراتیک متداول است باعث تثبیت جنایات در جهان شده است، گفت: سردمداران غرب و آمریکا خواهان نابودی ملت‌ها و حامی تروریست هستند و ما باید مراقب باشیم از افراد انتخاب شده این جامعه مانند سردمداران غرب و آمریکا که حامی تروریست و داعش هستند، بیرون نیاید.

وی با بیان اینکه ارزش‌های انقلابی ما این است که دچار آسیب‌های غربی نشویم، گفت: حتی اسلام هم از رسانه و تبلیغات محدود استفاده می‌کند.

پناهیان با بیان اینکه اسلام و رهبران دینی برای رساندن مردم به حقیقت و سعادت از عملیات روانی محدود استفاده می‌کنند، گفت: پیامبر اکرم(ص) نیز برای برطرف کردن تمام ابهامات مردم محدود می‌شود و زیرا خود مردم با استفاده از قوه تعقل خود باید برخی از ابهامات را برطرف کنند.

وی ادامه داد: رسانه هم نمی‌تواند فضا را خیلی شفاف کند زیرا فضیلت و کرامت انسان‌ها در این است که خودشان باید بیندیشند و تصمیم بگیرند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: رسانه حتی نباید با درست‌گویی آنچنان مردم را مسحور کند که مردم بدون تعقل حق را بپذیرند و اگر اینگونه شود دیگر برای انتخاب یک تصمیم درست، امتحان نمی‌شوند.

وی ادامه داد: در دموکراسی غربی حرمت انسان نگه داشته نمی‌شود و انسان‌ها در دموکراسی ابزار شده‌اند و راه استفاده از این ابزار نیز رسانه است.

پناهیان با بیان اینکه نگاه برخی‌ها این است که دموکراسی مفهومی است که در غرب تولید شده و پرورش یافته و ما آن را انتخاب کرده‌ایم و یا مجبور بودیم آن را بپذیریم، گفت: حقیقت این است که دموکراسی یعنی مردم مسئولیت حاکمیت خود را بپذیرند و این معنای دموکراسی فراتر از مشارکت در رأی‌گیری است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: رهبر یک جامعه دموکراتیک خیلی فراتر از مردم حرکت نمی‌کند و حتی اگر مردم خود را بدبخت کردند نیز مخالفت نمی‌کند تا مردم متوجه شوند مسئولیت زندگی و سرنوشت خود را باید به عهده بگیرند.

وی با اشاره به وظایف رسانه‌ها گفت: روشنگری نخستین‌کار رسانه نیست و بزرگترین خدمت رسانه به مردم این است که مردم را با سیاست آشتی دهد و همچنین باید رسانه‌ها به مردم سیاست‌ورزی و راه‌های گفت‌وگوی سیاسی را نیز آموزش دهند.

پناهیان با بیان اینکه از زمانی که پای سیاست‌های ضد بشری به کشور ما باز شد صحنه سیاست ما سخیف شد، گفت: اگر مردم مسئولیت سرنوشت خود را بر عهده بگیرند دیگر براساس شعار، افشاگری، قیافه و عاطفه رأی نمی‌دهند و براساس بررسی رأی خواهند داد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اصل دموکراسی دینی است، گفت: رسانه در غرب مأموریت دارد مردم را از مشارکت و از اعمال خوب ناامید کند.