رسول دیناروند در همایش کشوری آزمایشگاه‌های برتر، از مرگ تعدادی ار هموطنانمان بر اثر مصرف فرآورده‌های کاهش دهنده اشتها که در سال گذشته رخ داد خبر داد و اظهار داشت: متاسفانه همانطور که علم و دانش در حال پیشرفت است متاسفانه تقلب هم با بهره‌گیری از علم پیشرفت کرده است به طوری که در برخی مواقع این تقلبات در آزمایشگاه‌ها نیز شناسایی نمی‌شود.

وی با تشریح برخی از این تقلبات افزود: عمر یک دوغ یک ماه است اما یکسال دوام دارد یا در فرآورده گوشتی مشاهده می‌شود اصلاح گوشت استفاده نشده است و یا حتی در زعفران رنگ‌های بسیار خطرناک استفاده می‌شود.

مرگ ده‌ها نوزاد به خاطر استفاده «ملامین» در شیرخشک

رئیس سازمان غذا دارو با بیان اینکه برخی تقلبات خطرناک نیست فقط به دید افراد آسیب می‌رساند گفت: اما برخی تلقبات بسیار کشنده است مانند تقلباتی در شیرخشک که ملامین استفاده شده بود و باعث مرگ ده‌ها نوزاد در کشور چین شده است. برخی از این متقلبان به اعدام و حبس ابد محکوم شدند. 

دیناورند به افزودنی‌های غیرمجاز متاسفانه به شدت افزایش یافته است تا بو و رنگ و عمر این محخصولات بیشتر شود گفت: متاسفانه برخی مواد و افزودنی‌های غیرمجاز خطرناک است مثلا مدعی می‌شوند یک دارو به طور طبیعی تولید شده بعد می‌بینیم اینطور نیست یاحتی مدعی می‌شوند کاهش دهنده اشتهایی طبیعی تولید شده است در حالی که ماده غیرمجاز به آن اضافه می‌کنند که متاسفانه در سال گذشته چند نفر بر اثر مصرف آن فوت کردند.

وی خاطرنشان کرد: در مطالعه‌ای در کشور آمریکا به این مسئله پی بردند که 70 درصد بازار مکمل‌های کشور ازفرآورده‌های غیرمجاز بوده و یا اطلاعات این مکمل‌ها درست نبوده در حالی که آمریکا بزرگترین هزینه نظارتی دارویی در دنیا را دارد یعنی مشکل تقلبات در دارو و فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی در دنیا بسیار قوی عمل می‌کند.