وضعیت کیفیت هوا، زمستان امسال، به خیر می گذرد؟

زمستان امسال هوای پایتخت میان گزینه سالم و ناسالم، رفت و برگشت زیادی داشت و با فراز و فرود همراه بود . همین مسئله هم باعث اظهار نظرهای گوناگون در این زمینه شد. اظهارنظرهایی که واکنش های زیادی را هم در پی داشت.

 

ماجرای نمره 22 و دلالان برگه معاینه فنی

از جمله این واکنش ها، اظهارات سردار حسینی، رئیس پلیس راهور تهران دربرنامه زنده تلویزیونی، یکم دی ماه در شبکه خبر بود. وی در این برنامه مطرح کرد: صرفا گرفتن برگه معاینه فنی ملاکی برای سالم بودن عملکرد خودروها نیست، حتی برخی از خودروهایی که دارای برگه معاینه فنی هستند هم کماکان آلاینده هستند.

 

همچنین سردار حسینی در اظهارات دیگر خود از وجود دلالان در مراکز معاینه فنی خبر داد و گفت: بیش از نیمی از دارندگان معاینه فنی در تهران، دودزا و آلاینده هستند و با ارتباط با دلالان، برگه معاینه فنی را می‌گیرند.

 

اظهارات رئیس پلیس راهور تهران، واکنش نواب حسینی، قائم مقام ستاد معاینه فنی کشور را به گونه ای دیگر در پی داشت، وی در سخنانی خودروهای پلیس راهور را فاقد معاینه فنی اعلام کرد که سردار حسینی در این باره گفت: برابر قانون کارشناسان فنی و کارشناسان مکانیک و همچنین کارشناسان عالی تصادفات می توانند و صلاحیت برگ معاینه فنی خودرو دارند، خودروهای پلیس توسط کارشناسان عالی فنی و تصادفات چک و معاینه می شود و هیچ نیازی به مراجعه به مراکز معاینه فنی ندارند.

 

رییس پلیس راهور تهران همچنین در گفتگوی زنده 24 دی ماه در شبکه خبر به عملکرد پلیس راهور در زمینه مبارزه با آلودگی هوای تهران نمره ۲۲ داد.

 

 

اجرای طرح کاریکاتوری کاهش آلودگی و بلند مرتبه سازی پایتخت به روایت شهردار تهران

 

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران درباره آلودگی هوای تهران در برنامه نگاه یک 12 دی ماه با اشاره به این مطلب که سالانه 800 هزار تن آلاینده وارد هوای تهران می‌شود، افزود: 82 درصد این آلودگی توسط منابع متحرک و 18 درصد توسط منابع ساکن تولید می‌شود.

 

وی همچنین در واکنش به رابطه بلند مرتبه سازی و آلودگی هوا که در برخی جلسات و در انتقاد به شهرداری مطرح شد، افزود: شنیده ام برخی گفته اند بلند مرتبه سازی باعث آلودگی هوا شده است، وقتی در دشت تهران هوا ساکن است ، ساختمان 20 طبقه مانع هوا است؟ عمدتا حرکت باد اگر باشد از غرب به شرق است و آیا فقط هوا از منطقه 22 وارد تهران میشود؟ حالا می‌گوییم در تهران مشکل بلند مرتبه سازی  باعث آلودگی هوا شده است، چرا در اراک، مشهد، اصفهان، تبریز و شهرهای دیگر آلودگی هوا اتفاق می افتد؟ 
 
شهردار تهران با بیان این مطلب که اگر دولت ابلاغ کند،شهرداری آماده است کلیه ساخت و سازها در تهران را تعطیل اعلام کند، افزود: مشکل ما این است که در سال 90 و 93 قانون مصوب کرده ایم و اجرا نمی کنیم؟ چرا 1200 خودرو روزانه به شهر تهران وارد می کنیم، اما 300 هزار خودرو فرسوده در تهران را جایگزین نمی کنیم.

قالیباف، همچنین در همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا که 24 دی ماه برگزار شد، گفت: گویا در دولت گفته‌اند که اگر فلانی طرح مدونی برای آلودگی هوا دارد، بگوید. بله، ما طرح مدونی داریم، اما آن را به سایر دستگاه‌ها نمی‌دهیم و اجازه نمی‌دهیم این طرح کاریکاتوری و ناقص اجرا شود و باید دقیق و با پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی و با کمک تمام مردم عملیاتی شود؛ چراکه جان تمام مردم در خطر است و تصمیمات باید به جا و دقیق باشد.

 

وزیر بهداشت از آلودگی های خودساخته و عدم نگاه احساسی می‌گوید

وزیر بهداشت در همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا که چند روز گذشته در تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه اکثر آلودگی‌ها خودساخته است، گفت: اگرچه تهران از نظر اقلیمی در شرایط استثنایی قرار دارد که آلودگی در آن تشدید می شود، اما اگر به صورت علمی با این پدیده برخورد کنیم و تقصیر را به گردن یکدیگر نیندازیم می توانیم وضعیت آلودگی هوای تهران را بهتر کنیم.

 

وزیر بهداشت همچنین در سخنانی با بیان این که اگر به جای متهم کردن یکدیگر و اینکه تقصیر را به گردن یکدیگر بیاندازیم فقط 10 درصد قوانین را اجرا می کردیم، شرایط متحول می شد، ادامه داد: ممکن است این حرف را در سال های آینده نیز تکرار کنیم که با عزم ملی می‌توانیم آلودگی هوا را رفع کنیم، اما عزم ملی زمانی ایجاد می شود که همه ما با مسئولیت پذیری برای رضایت مردم و خدا به سلامت مردم توجه کنیم.

 

وی تصریح کرد: تجربه نشان داده است که اگر بخواهیم می توانیم، مگر کاربراتورها را به انژکتور تبدیل نکردیم. مگر کیفیت بنزین را تغییر ندادیم. مگر گازوییل را در بسیاری از خودروها به بنزین تبدیل نکردیم. با همین کارها توانستیم میزان سرب را به حداقل برسانیم و از میزان بنزن و مونوکسید کربن به شدت کم کنیم. این نوع تصمیمات و اجرای آن ها سخت است اما شدنی است.

 

هاشمی با بیان این مطلب که طی دو سال گذشته وضعیت آلودگی هوا و ریزگردها بهتر شده، افزود: هفته گذشته استاندار کرمانشاه به من گزارش داد که تعداد روزهایی که ریز گرد داشتیم از هفتاد روز در سال 92 به کمتر از 20 روز کاهش یافته است و این نشان می دهد که اگر ما تلاش کنیم شرایط اقلیمی و آب و هوایی هم به ما کمک می کند.

 

وزیر بهداشت بیان کرد: مسئله مهم این است که تابع احساس نباشیم و به جای نگاه سیاسی، نگاه علمی داشته باشیم و به تجربه شهرهای موفق مانند استامبول، توکیو و لندن که توانستند ظرف چند سال مساله آلودگی هوا را حل کنند نگاه کنیم.

 

برنامه 15 ساله سازمان محیط زیست برای رفع آلودگی هوا/ کمبود اعتبارها، طرح‌ها را به تاخیر انداخت

 

سخنان معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ، 29 آذر با بیان "آغاز وزیدن باد در تهران و بهبود کیفیت هوا" در بخش خبری رسانه ملی واکنش های زیادی را به همراه داشت، وی همچنین  در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد :بر اثر اقدامات سالهای اخیر دولت، وضعیت بهتری در هوا داریم و به حد هشدار نرسیدیم و برنامه ما برای آلودگی هوا 15 ساله است.

 

 

همچنین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در همایش ر همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا عنوان کرد: این نوید را می‌دهم که از هفته آینده یکپارچه سازی معاینه فنی با همکاری وزارت کشور، شهرداری‌ها و راهور ناجا صورت گیرد. در صورت اجرای این سامانه تخلفات گذشته در حوزه معاینه فنی کنترل می‌شود.

 

ابتکار در ادامه با اشاره به اینکه همواره از کثرت موتورسیکلت‌ها در شهر تهران و مشکلات ترافیک، ایمنی و آلودگی ناشی از آنها رنج می‌بریم، گفت: ارتقای استاندارد موتورسیکلت‌ها نیز یکی از برنامه‌های دیگر است. بسیاری از موتورها 4 برابر خودروی انژکتوری تولید آلودگی دارند و وزارت صنعت متعهد شده که تا نیمه سال 95 موتورهای کاربراتوری را از رده خارج کند و به جای آن موتورهای یورو3 تولید شود.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته وضعیت هوا در بسیاری از شاخص‌ها بهبود آشکاری یافته، گفت: کاهش بنزن مهمترین هدف‌گذاری دولت بوده که محقق شده است. اما شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون شاخص بسیار مهمی است که باید تلاش‌های منسجمی با همکاری همه بخشها برای کنترل آن صورت گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه دولت کمبود اعتبارهایی داشته و نتوانسته به شهرداری در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی کمک کند، گفت: برخی طرح‌ها از جمله خروج خودروهای فرسوده به دلیل پیچیدگی ابعاد اقتصادی و اجتماعی آن با تاخیر پیش می‌رود.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه موضوع آلودگی هوا بر مسئله عوارض آلایندگی و هدفمندی و تخصیص اعتبارات لحاظ شده است، گفت: در زمینه کاهش آلودگی هوا به همکاری رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و مشارکت مردم احتیاج داریم.

 

 

گفتنی است با همه این سخنان، معضل آلودگی هوا نه تنها در تهران و شهرهای بزرگ هنوز به طور کامل حل نشده است،  بلکه امروز صبح مدارس تهران دوباره براثر آلودگی هوا و پایداری جو که سازمان هواشناسی در اطلاعیه ای نسبت به آن هشدار داده بود، تعطیل شد تا این قصه طولانی کجا به سرانجام برسد؟