فریبا ایرجی در مورد علت بروز بیماری پوستی "روزاسه" گفت: بیماری «روزاسه» شباهت‌هایی به آکنه دارد، بدین معنا که در این بیماری ضایعات برجسته قرمز رنگ همراه با پوست‌شور و چرک در ناحیه صورت مشاهده می‌شود، اما به طور کلی با آکنه متفاوت است.

ایرجی، با اشاره به نشانه‌های اصلی بیماری «روزاسه» گفت: یکی از نشانه‌های روزاسه وجود «پاپول» و پوست‌شور است، یعنی وجود برجستگی‌های جامد و برجستگی‌های حاوی مایع چرک.

وی افزود: به دلیل اتساع رگ‌های زیر پوست، پوست قرمز رنگ شده و با گر گرفتگی همراه می‌شود و نشانه دیگر ایجاد ورم در صورت است؛ افرادی که زمینه پوستی چرب را دارند و در دوران جوانی با آکنه روبرو شده‌اند بیشتر در معرض این بیماری قرار خواهند گرفت.

متخصص پوست و مو در پاسخ به تأثیر جنسیت در بروز بیماری روزاسه گفت: این بیماری در هر دو جنس دیده می‌شود، اما در زنان شیوع بیشتری دارد.

وی در ادامه افزود: در بعضی از مردان میانسال که بالای 50 سال سن دارند، روی بینی تجمع غدد چربی زیاد شده و ورم بینی را سبب می‌شود که به آن «رینوفیما» گفته می‌شود و ظاهر بینی بسیار بزرگ می‌شود.

ایرجی، درباره علت این بیماری گفت: علت اصلی این بیماری هنوز نامشخص است، اما عوامـل مختلفـی شـامل تخریب بافت الاستیک ناشی از آفتاب، اختلال در عملکرد عروق، عفونت بـا هلیکوبـاکترپیلوری، بیمـاری‌هـای گوارشی، عوامل هورمونی و اسـترس‌هـای روحـی ممکن است در بروز این بیماری دخیل باشند.

متخصص پوست و مو درباره روش‌های درمانی این بیماری گفت: روش‌های درمانی بر اساس مرحله بیماری متفاوت است، به طوری‌که در مرحله پوست‌شور و جوش‌های چرکی آنتی‌بیوتیک بهترین درمان است؛ همچنین در مرحله قرمزی پوست و اتساع عروق از لیزر استفاده می‌شود و با جراحی چربی‌های زیر پوست را می‌سوزانند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در زمانی که بیماری شدید شده باشد، از داروی ایزوترتینوئین یا آکوتان استفاده می‌شود که کپسول‌های حاوی ترکیبات ویتامین A هستند و موجب کاهش فعالیت و کم شدن اندازه غدد چربی می‌شوند، جذب این دارو با غذا زیاد می‌شود و دفع آن از طریق ادرار و مدفوع است.