تقدیم بودجه 18 هزار و 700 میلیارد تومانی سال 95 به شورا/ امور جاری، بازپرداخت دیون و مترو در اولویت

گروه اجتماعی-محمد باقر قالیباف شهردار تهران امروز با حضور در صحن شورای اسلامی شهر تهران به ارایه گزارش کلی برنامه و بودجه سال آتی شهرداری تهران در 228 جلسه علنی شورای شهر پرداخت.

به گزارش خبرنگار افکارخبر، وی با بیان این که بودجه سال 95 در شرایطی تنظیم شده است که ما در شرایط سختی در حوزه اقتصادی هستیم، گفت: این یازدهمین بودجه ای است که توفیق ارایه آن را به شورای شهر دارم.

شهردار تهران با بیان این که اکنون رکود در بخش های مختلف مخصوصا در حوزه ساختمان در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: در صورتی که بخواهیم آماری کلی در این زمینه ارایه کنیم نسبت به سال 92 حدود 80 درصد کاهش ساخت و ساز در شهر تهران را شاهد هستیم . طبیعتا این شرایط سخت اقتصادی اثراتی را بر بودجه شهرداری ها، بخش های دولتی و خصوصی، نهادهای عمومی غیر دولتی و مردم دارد.

قالیباف با اشاره به نتیجه رسیدن برجام و برداشته شدن تحریم ها ابراز امیدواری کرد: مردم،بخش خصوصی و شهرداری ها و در راس آن دولت محترم دست در دست هم چالش بزرگ اقتصادی را از این فرصت به دست آمده حل و فصل کنند. امید داریم اگر شرایط بهتر شود در متمم بودجه 95 و اصلاح بودجه در پایان سال آتی تجدید نظر های لازم لحاظ شود. اما آنچه را که امروز تنظیم کرده ایم با توجه به همین شرایط سخت اقتصادی و با نگاهی انقباظی بوده است. در سال آتی نیز همین رویکرد و سیاست در بودجه وجود دارد.

وی با اشاره به گزارش عملکرد 20 ماهه گذشته شهرداری تهران گفت: در ماه های گذشته در حوزه حمل و نقل که هم مهترین دغدغه مدیریت شهری بوده 173 کیلومتر خطوط مترو ساخته و 122 واگن به خطوط ریلی ملحق شده است. همچنین بیش از 360 هزار  نوسازی تاکسی و بیش از 220 اتوبوس دو کابین و حدود 22 دستگاه اتوبوس تک کابین وارد مجموعه حمل و نقل شد. از سوی دیگر اتوبوس های برقی که از خط خارج شده بودند با بررسی اقتصادی که صورت گرفت نوسازی و به مدار بازگردانده شد.

شهردار پایتخت با اعلام این خبر که صد در صد تعهدات مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل بر اساس برنامه دوم در 20 ماه گذشته صورت گرفته است، گفت: حتی بیش از صد در صد در حوزه حمل و نقل عمل کرده ایم.این در حالی است که نپرداختن 50 درصد تعهد قانونی دولت و کمک های ناچیز در این حوزه که هر سال کمتر از 200 میلیارد تومان بوده منجر شده در مجموع از برنامه عقب باشیم. در واقع کمک دولت هر سال کمتر از یک کیلومتر است. در حوزه اتوبوسرانی نیز دولت 82 درصد تعهد قانونی دارد اما با خریدهای صورت گرفته بیانگر این است که شهرداری همه را از جیب خود پرداخت کرده است.

وی به حوزه تفکیک از مبدا اشاره و اظهار کرد: در بد آغاز کار پیشرفت این حوزه 4 درصد بود که در طول 20 ماه گذشته به طور متوسط به 14.5 درصد رسیده است؛  البته در برخی مناطق از 20 درصد نیز عبور کرده ایم. همچنین در حوزه آتش نشانی با توجه به این که در سال  1384تعداد  78 ایستگاه آتش نشانی موجود بود در آغاز دوره چهارم به 102 ایستگاه رسیدیم  و امروز به تمام برنامه  در این حوزه که 120 ایستگاه آتش نشانی است توانسته ایم عمل کنیم.

قالیباف با اشاره به سرانه های حوزه های فرهنگی، ورزشی و تطابق آن با  برنامه ها و ردیف بودجه ای که  مقرر شده است، گفت: بیش از 95 درصد در 20 ماهه  گذشته در این حوزه ها طبق برنامه عمل شده است. همچنین در حوزه هوشمند سازی نیز به 134 سرویس در مجموعه شهرداری رسیده ایم.

وی به مراحل نهایی اجرای پروژه های تپه های عباس آباد اشاره و اذعان کرد:  در بهار 95 پروژه های این مجموعه کاملا تکمیل می شود. همچنین نمایشگاه شهر آفتاب در اردیبهشت سال آینده به اتمام می رسد. روز گذشته  28 دی با وزیر ارشاد توافق شد که نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب افتتاح شود. این موضوع بار سنگینی برای ما دارد زیرا امور خدماتی شهر آفتاب کامل نیست اما قرار بر کاری جهادی است تا هر چه سریع تر تمام و نمایشگاه آفتاب همزمان با نمایشگاه کتاب آغاز شود.

قالیباف افزود: طبیعتا ایستگاه مترو نمایشگاه آفتاب نیز افتتاح می شود زیرا در غیر این صورت مردم دچار زحمت می شوند. بررسی ها از نمایشگاه کتاب بیانگر این است که 70 درصد مراجعه کنندگان به این نمایشگاه شهرستانی ها هستند. لذا ایستگاه مترو باعث می شود که 70 درصد بار اضافه بر جمعیت موجود در فصل نمایشگاه به شهر اضافه نشود.

شهردار تهران با اشاره به این که یکی از سنت های خوب در سال های گذشته ارایه گزارش عملکرد 9 ماهه هر سال همزمان با تقدیم بودجه به شورا بوده است، گفت: با توجه به این که این اقدام  شاخص خوبی برای بودجه بندی سال آینده هر سال است در رابطه با بودجه سال 94 نیز چنین اقدامی انجام داده ایم.

وی به اقدامات اساسی صورت گرفته در سال جاری اشاره و عنوان کرد: با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی در دو بعد دقت لازم انجام شد. یک بعد صرفه جویی بود لذا هر گونه خرید اقلام اداری و مصرفی را در شهرداری تهران هم محدود و هم خرید آن منوط به خرید از فروشگاه های شهروند تنها با طی مراحل تایید شد. در سال های گذشته تا این مقطع 450 میلیارد تومان در این زمینه خرید صورت می گرفت که امسال به 50 میلیارد رسیده است. این به معنی صرفه جویی 400 میلیاردی و تاکید بر خرید داخلی است به گونه ای که برای اولین مرتبه در اتاق جلسات ما خودکار بیک استفاده شد.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه نشست ها و سمینارها به شدت محدودیت اعمال کردیم به گونه ای که نسبت به سال قبل 4 میلیارد تومان در این حوزه صرفه جویی داشته ایم. اما مهم ترین نکته ای این بود که  در  سال های گذشته که اگر منطقه ای ردیف بودجه مشخص داشت و توافق نامه را شورا تصویب می کرد اجرای بودجه را پیش از تامین نقدینگی آغاز می کرد. این روند قانونی بود اما ممکن بود به هر دلیل اعتبار آن تامین نشود اما امسال از همان ابتدا به مناطق گفتیم داشتن ردیف به معنی آغاز پروژه نیست بلکه پس از ابلاغ بودجه باید پروژه ها کلید خورده شود. این امر منجر به در اولویت قرار گرفتن پروژه های نیمه تمام شد  به گونه ای که 171 پروژه نیمه تمام  تا پایان سال به اتمام می رسد. در این میان 4 هزار و 800 متر مربع مربع فضای ورزشی،26 هزار متر مربع فضاهای فرهنگی،  200 هزار متر مربع بوستان ها و تفرجگاه ها،110  هزار متر مربع فضای سبز 74 هزار متر مربع اماکن مذهبی و مساجد ، 45 هزار مترو مرع سرای محلات و 26 هزار متر مربع فضاهای هنری و 835 هزار متر مربع معابرغیر بزرگراهی در دست کار بوده که باید تکمیل می شده است.

شهردار تهران با بیان این که برنامه سال 95 سومین بودجه از برش برنامه دوم است، خاطرنشان کرد: لذا  دقت کرده ایم بر مدار برنامه عمل کنیم. یکی از ویژگی های بودجه 95 این است که 86 درصد آن به طور مستقیم در ردیف ها عین ردیف های برنامه پنجساله است و 76 درصد از نظر ریالی در برنامه ذکر شده است. این در حالی است که  اگر رشد اقتصادی عادی بود  صد در صد می توانستیم طبق برنامه پیش رویم. همچنین راهبردهای برنامه پنج ساله و سیاست های شورا برای سال آتی و آیین نامه وزارت کشور در لوح ساختار بودجه و رویکرد انقباضی بودجه و اقتصاد مقاومتی در تدوین بودجه 95 در نظر گرفته شده است.

قالیابف به سایر سیاست های در نظر گرفته شده در تدوین بودجه سال آینده اشاره و عنوان کرد: بودجه ریزی عملیاتی، توجه به تقویت انضباط مالی ،کاهش وابستگی به درآمدهای ناپایدار، تحقق اهداف 5 برنامه ساله و استقرار نظام اجرایی در تدوین نیز در نظر گرفته شده است. همچنین توانستیم نظام اجرایی را در تمام پروژه ها و برنامه ها داشته باشیم، جدای از این که توجه به مناطق محروم نیز مد نظر بوده است.

 وی به اولویت های بودجه 95 اشاره و اذعان کرد: اولین اولویت ما بر هزینه های اجتناب ناپذیر یعنی حقوق کارکنان، نگاهداشت شهر و هزینه های جاری، بوده است. پس از آن بازپرداخت دیون اعم از افراد حقیقی و حقوقی، پرداخت سررسید وام ها و فاینانس ها و نیز  توجه به حوزه حمل و نقل با تاکید بر مترو و نیز  اتمام پروژه های ناتمام در اولیوت برنامه سال آینده قرار گرفته است.

قالیباف با بیان این که آلودگی هوا مهم ترین چالش شهر است، تاکید کرد: در این حوزه تنها اقدام اثرگذار از سوی مدیریت شهری گسترش حمل و نقل عمومی است.لذا  بیش از 50 درصد بودجه شهرداری تهران در حوزه تملک و سرمایه و تملک و مالی تنها در حوزه حمل و نقل است.

شهردار تهران با بیان این که بودجه پیشنهادی ما به شورای شهر برای سال 95 برابر با 18 هزار و 700 میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: بر اساس سیاست بودجه ای 40 درصد بودجه  غیر نقد و 60 درصد بودجه نقدی است. رشد بودجه 8 و 3 درصد است که این افزایش نیز به دلیل افزایش حقوق زیرا  بر اساس ابلاغ دولت افزایش بودجه 12 درصد که همراه با افزایش هزینه های نگاهداشت شهر این رشد بودجه ای طبیعی است.

وی با تاکید بر این که از افتخارات مدیریت شهری این است که بودجه جاری و نگاهداشت شهر همچنان 30 درصد است، گفت: 70 درصد بودجه در حوزه های توسعه ای و سرمایه ای متمرکز شده است. در حالی که از بودجه 260 هزار میلیارد تومانی دولت بودجه حدود 200 هزار میلیارد بودجه جاری و حقوق است، یعنی دقیقا بر عکس بودجه شهرداری در بودجه دولت عمل شده است.

شهردار تهران افزود: همچنین منابع درآمدهای پایدار در سال جاری حدود 4 هزار میلیارد بوده و الباقی غیر پایدار بوده  که در سال 95 این عدد به 4 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش می یابد.

قالیباف به چند یک خطر بزرگ  برای شهرداری ها در آستانه برنامه ششم اشاره و اظهار کرد: در سال 84  شهرداری تهران 17 و 3 درصد درآمد پایدار داشت، اما در سال 94 این عدد به 23 و 2 درصد رسید. این مقدار برای سال آتی 23 و 5 پیش بینی شده است. لذا متوسط رشد بودجه 29 و 7 درصد بوده اما متوسط رشد درآمد پایدار 32 و 7 درصد بوده است یعنی رشد پایدار 3 درصد بالاتر از رشد بودجه بوده است.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که برای تامین درآمدهای پایدار شهرداری ها خطر ایجاد می کند ارزش افزوده است. ارزش افزوده از 3 درصد آغاز شد و قرار شد نصف - نصف متعلق به دولت و شهرداری ها باشد اما اکنون که به 9 درصد رسیده است سهم شهرداری ها از یک دوم به یک چهارم کاهش یافته است.همچنین بجای این که در هر شهر سهم هر شهر را به همان شهر بدهند به خزانه واریز و در بودجه استان ریخته می شود. لذا شهرداری ها یک ردیف هزینه بگیر از ردیف های دولتی می شوند. در این صورت شورا و شهرداری معنا ندارد و این بر خلاف قانون اساسی است.

قالیباف به خطر دوم برای شهرداری ها در تدوین برنامه ششم توسعه کشور اشاره و عنوان کرد: در این برنامه نظام اداری و اجرایی در مجموعه شهرداری ها نیز در حال دولتی شده است. زیرا آیین نامه های اداری و استخدامی کاملا تحت نظر وزارت کشور در می آید. همچنین خطر سومی که تهران صد دردصد درگیر آن است این است که سهم شهرها را به نسبت به جمعیت از بودجه عمومی دولت داده نمی شود. این در حالی است که دولت در بودجه عمومی وظیفه ای نسبت به شهرها همانند حمل و نقل عمومی، بافت فرسوده  و محیط زیست دارد که باید از بودجه عمومی دولت صورت گیرد.این سه خطر فلسفه وجودی شورا و شهرداری ها را زیر سوال می برد.

وی با بیان این که در بودجه سال آتی در حوزه مصارف 57 هزار و 600 میلیارد تومان صرف امور حقوق و جاری و نگاهداشت شهر می شود، تاکید کرد: این مقدار تقریبا 30 درصد از کل بودجه را شامل می شود . همچنین 9 هزار و 100 میلیارد تومان از بودجه صرف حوزه عمرانی و تملک و سرمایه ای و 3 هزار و 800 میلیارد تومان نیز صرف بازپرداخت دیون می شود.

 قالیباف با اشاره به این که تمام تلاش ما در سال آتی این است که خط 7 مترو به طول 20 کیلومتر افتتاح شود، گفت: هر چند که سرفاصله خط 3 که افتتاح شده است به دلیل کمبود واگن 30 دقیقه ای است. امید که از بند «ق» منابعی به ما  برسد. همچنین امید داریم با آمدن رییس جمهور چین یک هزار و 100  واگن شهرداری فاینانس شود.

وی به حوزه بافت فرسوده اشاره و اظهار کرد: در تلاشیم سود وام مردم برای بافت فرسوده را پرداخت کنیم. در باز شدن معابر به این حوزه نیز توجه شده است.

شهردار تهران به  تدابیر رهبری در سال گذشته در حوزه محیط زیست اشاره و اظهار کرد: در این حوزه ردیف اختصاصی با افزایش چند برابری داریم. همچنین موضوعات منطقه 12 نیز در اولویت بوده و در سال آتی نیز در اولویت است.

قالیباف در پایان ارایه گزارش بودجه سال 95 گفت: این بودجه در یک ماه واحده و  35 تبصره با  8 پیوست شامل  بودجه شرکت ها و سازمان ها، عملکرد 9 ماهه سال جاری،  عملکرد 20 ماهه برنامه دوم، برش سوم از برنامه پنجساله، لیست اموال فروشی که باید به تصویب برسد، لیست بازپرداخت و دیون افراد حقیقی و حقوقی و نیز لیست مشارکت ها تقدیم شورا می شود. امید در موعد مقرر به تصویب برسانیم تا پیش از سال جدید موافقت نامه ها و سیستم اداری را پیش ببریم.